تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,702 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,788 |
آسیب شناسی برندسازی در آموزش عالی ایران | ||
فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند | ||
دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 39، آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/bmr.2024.44389.2487 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا گلیان1؛ فراز صادق وزیری* 2؛ الهام ابراهیمی3 | ||
1دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
3گروه مدیریت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه بحث برند و برندسازی برخلاف خاستگاه آن، به همه حوزههای اجتماعی از جمله آموزش عالی نفوذ کرده است. این پژوهش با هدف بررسی و تعیین مؤلفههای آسیبساز برندسازی در آموزش عالی ایران و آسیبهایی که برندهای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی را تحتالشعاع قرار میدهند، انجام شد. به منظور تحقق این هدف، با 12 نفر از اساتید و صاحبنظران علمی و خبرگان دانشگاهی که با روش نمونه گیری غیراحتمالی قضاوتی و به صورت ارجاع زنجیره ای انتخاب شدند، مصاحبه های عمیق و نیمه ساخت یافته صورت گرفت. با تحلیل مصاحبههای ترانویسیشده از طریق روش تحلیل تم، 106 کد و 23 تم فرعی استخراج و در قالب هفت تم اصلی دستهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد، آسیبهای برندسازی در آموزش عالی در هفت دسته قابل تفکیکاند. فقر تفکر استراتژیک برندمحور، دولتسالاری، پیوند ناپایدار با ذینفعان، کمّیت-گرایی، طنین بینالمللی محدود، فُرمالیسم علمی و درک مناسکگرایانه از مفهوم برند، قالبهای اصلی آسیبزای برند دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور هستند. یافتههای این پژوهش به سیاستگذاران و مدیران اجرایی آموزش عالی در راستای خلق، تقویت و توسعه برندهای دانشگاهی کمک شایان توجهی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبشناسی؛ برندسازی؛ آموزش عالی؛ برندینگ دانشگاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Pathology of Branding in Iran’s Higher Education System | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamidreza Golian1؛ Faraz Sadeghvaziri2؛ Elham Ebrahimi3 | ||
1Department of Business Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management, Kharazmi University | ||
3Associate Professor, Department of Business Administration, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Contrary to its origins, the discourse on brand and branding has permeated various social domains, including higher education. This study investigates the detrimental factors associated with branding in Iran’s higher education system and explores the challenges universities and educational and research institutions face in building strong brands. Employing in-depth semi-structured interviews, 12 professors, scientific experts and university professionals have been engaged, selected through judgmental non-probability sampling and chain referral methods. Through thematic analysis of the interview transcripts, 106 codes and 23 sub-themes have been identified, which were further categorized into seven main themes. The research findings reveal seven categories of damages caused by branding in the higher education system: deficient brand-oriented strategic thinking, excessive bureaucracy, inadequate stakeholder engagement, overemphasis on quantification, limited international recognition, rigid adherence to formalism, and ritualistic interpretation of branding concepts. These insights provide valuable guidance to policymakers and administrators in developing, strengthening and advancing university brands. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pathology, Branding, Higher Education System, University Branding | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 |