تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,905 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,858 |
بازترجمه و سیر تحول توانشِ ترجمه ایِ مترجم: موردپژوهیِ آثار صالح حسینی | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 43، تیر 1401، صفحه 9-31 اصل مقاله (367.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2021.25894.2048 | ||
نویسندگان | ||
سجاد طهماسبی بویری1؛ میرسعید موسوی رضوی* 2 | ||
1دانشآموختۀ کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی، گروه مترجمی زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مترجمی زبان انگلیسی، هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در پژوهش داده-محور پیشرو تلاش شد تا سیر تحول توانش ترجمهای یک مترجم (صالح حسینی) در گذر زمان بررسی شود. بدین منظور، ترجمههای اولیه و بازترجمههای فارسی دو رمان انگلیسی (1984 و لرد جیم) (Conrad, 1996; Orwell, 1992) به دست همان مترجم در یک بازه زمانی ده ساله در دو سطح واژگانی و نحوی مقابله و مقایسه شدند. پس از تحلیل دادههای گردآوری شده در مرحلة نخست، برای درک بهتر و عمیقتر یافتههای پژوهش، در مرحلة دوم مصاحبهای با مترجم موردنظر ترتیب داده شد. یافتهها نشان داد که در بازترجمهها، مترجم با درکی جدید از متن مبدأ، شرایط متن مقصد و معانی مورد نظر نویسنده دست به اصلاحات فراوانی زدهاست و به سمت طبیعیتر شدن ترجمهها پیش رفتهاست. چنین مینماید که این امر نتیجه تقویت توانش ترجمهای وی در طول بازه یاد شدهاست. در واقع، یافتههای این پژوهش نشان داد که مترجم در ترجمههای اولیه بیشتر در پی انتقال معنای تحتالفظی و وفاداری (عمدتاً صوری) به متن مبدأ بودهاست، در حالی که در بازترجمهها، زبان مقصد را به کوشش واداشته است تا هرچه روشنتر صورت و معنای مستتر در متن مبدأ را بازتاباند. در نتیجه با توجه به تحلیل دادههای متنی (واژگانی و نحوی) در مرحلة نخست پژوهش و پاسخهای مترجم در مصاحبه (مرحلة دوم) میتوان گفت توانش ترجمهای مترجم همواره در حال پیشرفت است (و باید باشد) و کیفیت ترجمهها تحت تأثیر عواملی چون تجربه، تخصص، گذر زمان، انتظارات مخاطب، هنجارهای رایج و دیگر شرایط بافت ترجمه، دستخوش تغییر و تحول میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
توانش ترجمهای؛ ترجمه اولیه؛ بازترجمه؛ خودبازترجمه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Retranslation and Development of the Translator's Translation Competence over Time: A Case Study of Saleh Hosseini’s Works | ||
نویسندگان [English] | ||
Sajjad Tahmasbi Boveiri1؛ Mir Saeed Mousavi Razavi2 | ||
1M.A. Graduate in English Translation Studies, Allameh Tabataba’i University, Iran, Tehran | ||
2Associate professor at the Department of English Translation, Faculty of Persian Literature and Foreign Language, Allameh Tabataba’i University, Iran, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The present data-driven research addresses retranslation and the development of the translator’s (Saleh Hosseini) competence over time. Saleh Hosseini is a very prolific translator of Anglo-American literature in Iran. He spent his time doing full-length translation and teaching translation. His translations are printed and reprinted in huge numbers, making him an influential figure in the Iranian translation market. Moreover, his retranslations of his own previous translations make him an exceptional figure in translation studies. Retranslation is not an easy task; it is an ‘artistic recreation’ rather than a mere repetition. In fact, the second translation challenges the first translation of the same original work. Thus, the re-translator needs both translation skills and the courage to take up the challenge. The groundbreaking discussion on translators (i.e., Translator Studies) proposed by Chesterman (2009) served as the theoretical point of departure for the present research. Accordingly, Chesterman (2009) suggested a diagram as one way for conceptualizing Translator Studies. In his opinion, there are three branches in this diagram: Cultural, sociological and cognitive branches. The cultural branch is related to history, values, ideologies, the role of translators, and so forth. The Sociological branch concerns the translators’ behavior and their social networks. The cognitive branch deals with the decision-making, mental processes, the influence of emotions, personality, and attitudes towards norms. The present research draws upon the third branch of Translator Studies i.e., the cognitive branch. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
First Translation, Retranslation, Self-retranslation, Translation Competence | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 651 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 415 |