تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,441 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,800 |
نقش تشخیصی هوش اخلاقی، ذهن آگاهی و اعتیاد به تلفن همراه در احتمال خودکشی دانشجویان | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 4 - شماره پیاپی 54، بهمن 1398، صفحه 203-222 اصل مقاله (262.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2020.25487.2600 | ||
نویسندگان | ||
آرش شهبازیان خونیق* 1؛ سیاوش شیخعلی زاده2؛ علی اصغر محمدیان قریبه3؛ محمد رشبری دیباور4؛ فاطمه علی پور3؛ ابراهیم آناهید3 | ||
1دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
4کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
خودکشی، عملی عمدی است که باعث مرگ فرد میشود. پژوهش حاضر با هدف متمایز ساختن دانشجویان با احتمال بالا و پایین خودکشی از یکدیگر، بر اساس مؤلفههای هوش اخلاقی، ذهن آگاهی و اعتیاد به تلفن همراه انجام شد. روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که تعداد 492 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش اخلاقی لنیک و کیل، پنج عاملی ذهن آگاهی بائر و همکاران، اعتیاد به تلفن همراه سواری و مقیاس احتمال خودکشی کال و گیل استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار 22-spss و آزمون تحلیل تشخیصی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای تجزیه تابع تشخیص، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق این تابع مؤلفه عمل با آگاهی و اعتیاد به تلفن همراه دارای بالاترین توان تمایز بودند. مؤلفههای بعدی متمایزکننده گروهها به ترتیب مؤلفههای درستکاری، عدم قضاوت، بخشش، توصیف، دلسوزی و مشاهده بودند. همچنین نتایج تجزیه تابع تشخیص نشان داد که اکثر دانشجویان با احتمال خودکشی بالا با بالاترین درصد تشخیص (5/81 درصد) بهدرستی از دیگر دانشجویان متمایز شده بودند و 6/80 درصد از افراد دو گروه طبق تابع بهدستآمده بهطور صحیح مجدداً طبقهبندیشده بودند. نتایج این طبقهبندی مجدد نشانگر توان متغیرهای مذکور در تمایز میان دانشجویان دارای سطوح مختلف احتمال خودکشی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
احتمال خودکشی؛ اعتیاد به تلفن همراه؛ ذهن آگاهی؛ هوش اخلاقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Discriminative Role of Moral intelligence, Mindfulness and Cell Phone Addiction in Suicide Probability among students | ||
نویسندگان [English] | ||
arash shahbaziyankhonig1؛ Siavash Sheikhalizadeh2؛ ali asghar mohammadiyan garibe3؛ Mohammad Rashbari Dibavar4؛ fatemeh alipour3؛ ebrahim anahid3 | ||
1Master student, Department of educational sciences, University of Shahid Madani in Azerbaijan, Tabriz, Iran | ||
2Faculty of Education and psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz. Iran. | ||
3Ms Educational psychology ,Tabriz University, Tabriz, Iran | ||
4MA in Educational Psychology, Islamic Azad University Central Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Suicide is a deliberate act that causes a person to die. The aim of this study was to discrimination of students with high and low suicide probability based on components moral intelligence, mindfulness and cell phone addiction. The method of this study was causal-comparative. The population consisted of all male and female students studying at Tabriz university in the 2018-2019 academic year that, 492 students were selected by multistage cluster sampling method. For data collection from the Lennick and Kiel moral intelligence, five facet mindfulness questionnaire (FFMQ), Savari cell phone addiction and suicide probability scale (SPS), were used. Data were analyzed using statistical test discriminant analysis. The results of the discriminant analysis, leading to a significant recognition function that according to this function acting with awareness and cell phone addiction had the highest ability to differentiate between two groups of students. Subsequent distinctive components the groups, were honesty, nonjudging of inner experience, forgiveness, describing, sympathy and observing. Also, the results of the discriminant analysis showed that all students with high suicide probability were correctly discriminated from other students with the highest percentage of detection (81/5%) and 80/6% of the two groups' students were properly classified according to the obtained function. The results of this reclassification indicated the ability of these variables in discriminating between students with different suicide probability levels. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Moral intelligence, Mindfulness, Cell Phone Addiction, Suicide Probability | ||
مراجع | ||
باختر، مرضیه و رضائیان، محسن (1395). شیوع افکار و اقدام به خودکشی و عوامل خطر مرتبط با آن در دانشجویان ایرانی: یک مطالعه مروری منظم. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 15(10): 1061-1076.
تمنایی فر، شیما؛ اصغرنژاد فرید، علیاصغر؛ میرزایی، مصلح و سلیمانی، مهدی (1395). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه پنج عاملی ذهن آگاهی. مجله روانشناسی تحولی، 12(47): 321-329.
جان قربانی، محسن و بخشی، محسن (1394). شیوع افکار خودکشی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 94-93. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 17(5): 1-12.
سواری، کریم (1393). ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه. مجله اندازهگیری تربیتی، 4(15): 126-142.
شاهرودی، سمیه؛ سلطانی، فریدون؛ نوری، نرگس و ریگی، افسانه (1397). بررسی رابطه وابستگی اعتیاد گونه به تلفن همراه با انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان شهر خاش منطقه بلوچستان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 5(6): 55-70.
شهبازیان خونیق، آرش؛ حسنی، امید و رشبری دیباور، محمد (1398). نقش تشخیصی قلدری و هوش اخلاقی در احتمال خودکشی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر سنندج در سال تحصیلی 97-1396. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 18 (1): 1-11.
علیوردی نیا، اکبر؛ رضایی، احمد و پیرو، فریبرز (1390). تحلیل جامعهشناختی گرایش دانشجویان به خودکشی. مجله جامعهشناسی کاربردی، 44(4): 1-18.
متین پور، بهمن؛ نجفی، رضوان؛ زریباف، یگانه؛ کریم پور وظیفه خورانی، علیرضا و حبیبی، رومینا (1396). افکار خودکشی در دانشجویان با گرایشهای وسواسی: نقش ذهن آگاهی زمینهای و مسئولیتپذیری افراطی. مجله تصویر سلامت، 8 (3): 145-152.
محمدیان، آسیه (1394). تحلیل روابط ساده و چندگانه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با مسئولیت دانشجویی دانشگاه کاشان. (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه کاشان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
مختاری پور، مرضیه و سیادت، سید علی (1388). بررسی مقایسهای ابعاد هوش اخلاقی از دیدگاه دانشمندان با قرآن کریم و ائمه معصومین (ع). مطالعات اسلام و روانشناسی، 3(4)، 97-118.
موسوی، سید غفور؛ ملکیان، آزاده؛ کیخایی، نجمه؛ کیخایی، فرشته و محمودی، معصومه (1387). فراوانی نسبی افکار خودکشی در دانشجویان دانشگاه های اصفهان (سال 1384). نشریه حکیم، 11(3): 55-59.
Alpaslan, A. H., Avci, K., Soylu, N., & Guzel, H. I. (2015). The association between problematic Internet use, suicide probability, alexithymia and loneliness among Turkish medical students. Journal of Psychiatry, 18(1): 91-106. Aliverdinia, A., Rezaee, A., & Peyrou, F. (2011). Sociological analysis of students' tendency to suicide. Applied Sociology, 44(4): 1-18. (Text in Persian). Bakhtar, M., & Rezaeian, M. (2017). The prevalence of suicide thoughts and attempted suicide plus their risk factors among Iranian students: a systematic review study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 15(11): 1061-1076. (Text in Persian). Collins, I. P., & Paykel, E. S. (2000). Suicide amongst Cambridge university students 1970–1996. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 35(3): 128-132. Cull, J. G., & Gill, W. S. (2002). Suicide Probability Scale (SPS) Manual. LosAngeles, CA: Western psychological Service Dervic, K., Carballo, J. J., Baca-Garcia, E., Galfalvy, H. C., Mann, J. J., Brent, D. A., & Oquendo, M. A. (2011). Moral or religious objections to suicide may protect against suicidal behavior in bipolar disorder. The Journal of clinical psychiatry, 72(10): 1390-6. Frewen, P. A., Evans, E. M., Maraj, N., Dozois, D. J. A., & Partridge, K. (2008). Letting go: mindfulness and negative automatic thinking. Cognitive Therapy and Research, 32(6): 758–774. Fu, K. W., Chan, W. S., Wong, P. W., & Yip, P. S. (2010). Internet addiction: Prevalence, discriminant validity and correlates among adolescents in Hong Kong. The British Journal of Psychiatry, 196(6): 486–492. Gao, T., Li, J., Zhang, H., Gao, J., Kong, Y., Hu, Y., & Mei, S. (2018). The influence of alexithymia on mobile phone addiction: The role of depression, anxiety and stress. Journal of affective disorders, 225: 761-766. Hassanian-Moghaddam, H., & Zamani, N. (2017). Suicide in Iran: the facts and the Figures from Nationwide reports. Iranian journal of psychiatry, 12(1): 73-7. Janghorbani, M., & Bakhshi, S. (2015). The prevalence of suicide ideation and factors associated among students of Isfahan University of Medical Sciences, 2013-2014. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences, 17(5): 1-12. (Text in Persian). Kim, K., Ryu, E., Chon, M. Y., Yeun, E. J., Choi, S. Y., Seo, J. S., & Nam, B. W. (2006). Internet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal ideation: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 43(2): 185–192. Kurt, D. G. (2015). Suicide risk in college students: The effects of Internet addiction and drug use. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(4): 841–848. Kiel, F., & Lennick, D. (2005). Moral intelligence. Rio de Janeiro: Campus, 2995. Kuss, D. J., Kanjo, E., Crook-Rumsey, M., Kibowski, F., Wang, G. Y., & Sumich, A. (2018). Problematic mobile phone use and addiction across generations: The roles of psychopathological symptoms and smartphone use. Journal of technology in behavioral science, 3(3): 141-149. Lamis, D. A., & Dvorak, R. D. (2014). Mindfulness, nonattachment, and suicide rumination in college students: The mediating role of depressive symptoms. Mindfulness, 5(5): 487–496. Lennick, D., & Kiel, F. (2007). Moral intelligence: Enhancing business performance and leadership success. Pearson Prentice Hall. Lizardi, D., Currier, D., Galfalvy, H., Sher, L., Burke, A., Mann, J., & Oquendo, M. (2007). Perceived reasons for living at index hospitalization and future suicide attempt. The Journal of nervous and mental disease, 195(5): 451-455. Lin, I. H., Ko, C. H., Chang, Y. P., Liu, T. L., Wang, P. W., Lin, H. C., & Yen, C. F. et al. (2014). The association between suicidality and Internet addiction and activities in Taiwanese adolescents. Comprehensive Psychiatry, 55(3): 504–510. Lundh, L., Karim, J., & Quilisch, E. (2007). Deliberate self-harm in 15-year-old adolescents: A pilot study with a modified version of the Deliberate Self-Harm Inventory. Scandinavian Journal of Psychology, 48: 33-41. Mark, J., Williams, G., & Swales, M. (2004). The use of mindfulness-based approaches for suicidal patients. Archives of suicide research, 8(4): 315-329. Matinpour, B. Najafi, R. Zaribaf, Y. Karimpour-Vazifehkhorani, A & Habibi R. (2017). Suicidal Ideation in Students with Obsessive Tendencies: The Role of Mindfulness and Inflated Responsibility. Depiction of Health, 8(3): 145-152. (Text in Persian). Messias, E., Castro, J., Saini, A., Usman, M., & Peeples, D. (2011). Sadness, suicide, and their association with video game and internet overuse among teens: Results from the Youth Risk Behavior Survey 2007 and 2009. Suicide and Life- Threatening Behavior, 41(3): 307–315. Mohammadiyan, A. (2015). Analysis of simple and multiple relationships between moral intelligence and social capital with student responsibility in Kashan University. Kashan: Kashan University. (Text in Persian). Mokhtaripour, M & Siadat, SA. (2010). Comparison of the dimensions of moral intelligence from the viewpoint of scientists with the Holy Quran. Studies in Islam and Psychology, 3(4): 97-118. (Text in Persian). Mousavi, Gh, Malekian, A, Keykhaei, N, Keykhaei, F, & Mahmoudi, M. (2008). Relative frequency of suicidal ideation in students of Isfahan universities in 2005. Hakim Research Journal, 11(3): 55-59. (Text in Persian). Pakdel, L. & Sharifi, S. (2016). Moral intelligence relationship with job satisfaction and organization deviant behaviors youth and sports department of Fars province. International business management, 10(7): 1151-61. Roush, J. F., Brown, S. L., Mitchell, S. M., & Cukrowicz, K. C. (2019). Experiential avoidance, cognitive fusion, and suicide ideation among psychiatric inpatients: The role of thwarted interpersonal needs. Psychotherapy Research, 29(4): 514-523. Savari, K. (2013). Construct and validate a questionnaire mobile phone addiction. Journal of Educational Measurement, 4(15):126-42. (Text in Persian). Serpa, G. J., Taylor, S. L., & Tillisch, K. (2014). Mindfulness-based stress reduction (MBSR) reduces anxiety, depression, and suicidal ideation in veterans. Medical Care, 52(12): 19–24. Shahbaziyan Khonig, A. Hasani, O & Rashbari dibavar, M .(2019) Discriminative Role of Bullying and Moral Intelligence in Suicide Probability among High School Students of Sanandaj City in the 2017-2018 Academic Year. Journal of Rafsanjan University of Medical Science, 18(1): 1-11. (Text in Persian). Shahroudi, S., Soltani, F., Nouri, N., & Rigi, A. (2019). The relationship between cell-phone addiction with the academic achievement motivation and academic performance of students in Khash Baluchestan. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 5(6): 57-70. (Text in Persian). Sharifian, M., Gholamali-Lavasani, M., Ejei, J.,Taremian, F., Amrani, K. (2011). The relationship among classroom community, attitude toward parents, anxiety disorders and depression with adolescents suicide probability. Procidia Social and Behavioral Sciences. 15: 520-5. (Text in Persian). Stanley, I. H., Boffa, J. W., Tran, J. K., Schmidt, N. B., Joiner, T. E., & Vujanovic, A. A. (2019). Posttraumatic stress disorder symptoms and mindfulness facets in relation to suicide risk among firefighters. Journal of clinical psychology, 75(4): 696-709. Tamannaeifar, S., Asgharnejad, F. A., Mirzaee, M., & Soleimani, M. (2016). Psychometric Properties of Five Factor Mindfulness Questionnaire. Developmental psychology, 12(47): 321-329. Takao, M., Takahashi, S., & Kitamura, M. (2009). Addictive personality and problematic mobile phone use. CyberPsychology & Behavior, 12(5): 501-507. Walsh, J. J., Balint, M. G., Smolira SJ, D. R., Fredericksen, L. K., & Madsen, S. (2009). Predicting individual differences in mindfulness: The role of trait anxiety, attachment anxiety and attentional control. Personality and Individual differences, 46(2): 94-99. World Health Organization (2016). World Health Organization (WHO) Suicide data. Retrieved June 8, 2016, from http://www.who. int/mental_health/prevention/suicide/suicide prevent/en/ Williams, J. M. G., & Williams, M. (1997). Cry of pain: Understanding suicide and self-harm. London: Penguin book. Williams, M., & Penman, D. (2011). Mindfulness: a practical guide to finding peace in a frantic world. Hachette UK. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 977 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 594 |