تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,449 |
تحلیل تطبیقی ساختار و مفهوم در آثار نقاشی دفاع مقدس با جنگ جهانی اول | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1396، صفحه 13-30 اصل مقاله (3.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2017.3976 | ||
نویسنده | ||
پریسا شاد قزوینی* | ||
هیئت علمی | ||
چکیده | ||
در هنر ادوار مختلف، بیان و مفهوم جنگ و دفاع از سرزمین، هویت و باور دارای بازخوردهایی از ثبت واقعه تا نشان دادن درد آلام ناشی از آن بوده است. در این میان آثار نقاشی بهجامانده از هشت سال جنگ ایران و عراق از ویژگیهایی برخوردار است که این مقاله در نظر دارد آن را با آثار جنگ جهانی اول مورد مقایسه قرار دهد. روش تحقیق این مقاله تحلیل تطبیقی است که بر اساس مستندات کتابخانهای و تصویری از موزههای جنگ گردآوری گردیده است. مطالعه تطبیقی این متن مبتنی بر یافتههای نظری آثاری است که ساختار اجرایی آنها برآمده از دو اندیشه و باور در دو نحله زمانی از دو آبشخور فکری و اعتقادی از مزاحم تا دفاع است که منجر به ساختارهایی ناهمگون در محتوا و اجرا گردیده است. در طول جنگ جهانی اول، نقاشی اکسپرسیونیست شکل گرفت که بیان واقعگرائی مملو از درد و رنج را در خود نهفته داشت. درحالیکه در نشانههای تصویری نقاشی دفاع مقدس ایران کمتر به وجه خشونتآمیز و بیان ستیزهجویانه پرداختهشده و بیشتر حالتی آرمانی و اسطوره پرور در آن موج میزند. در این راستا این پرسشهای اساسی شکل گرفت که اشتراکات معنادار آثار هنری این دو نحله تاریخی بر چه مبنایی استوار بوده و آیا اصولاً قابل تطبیق است؟ تأثیرات وجوه افتراق ساختار فکری و باوری این دو دوره چگونه در آثار به ظهور نشسته است؟ با تحلیل دادهها و تطبیق آنها این فرضیه به بار نشست که در مضامین مشترک آثار هنری این دو نحله، اختلاف ساختاری در محتوا و مفهوم برآمده از دو نگاه به مضمون جنگ و دفاع بوده و شیوه اجرای متفاوت موضوع جنگ در این دو دوره به جهت برخورد واقعگرا و آرمانی با مضمون است. یافتهها بیانگر ایناند که هنرمندان جنگ جهانی اول راوی صحنههایی بودند که با آن مواجه مستقیم داشتند ولی هنرمندان دفاع مقدس با نگاهی آرمانی، اسطورهپردازانه، ایدائالیستی و شعاری آثارشان را به تصویر کشیدند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشی جنگ؛ محتوا و مضمون؛ جنگ اول جهانی؛ دفاع مقدس؛ پروپاگاندا (تبلیغات جنگ) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Analysis of the Structure & Content of Paintings on the Theme of World War I. vs Iranian Sacred Defense | ||
نویسندگان [English] | ||
Parisa Shad | ||
faculty member | ||
چکیده [English] | ||
War and devastation are recurrent subjects of the artworks created by artists of different ages and geography. Since ancient times to date, great literary works and masterpieces of music, film and theater have been created on the theme of war. Basically, art of war is a special genre full of conflicts and contradictions between good and evil. It is the expression of the concept of warfare and defending homeland, identity and belief in different doctrines and records the visual aspects of war to show human’s pain and grief.The aftermaths of the eight years of armed conflict left a profound and lasting effect on the Iranian people’s hearts and souls. The occupation of their soil by aggressive forces, the extensive use of chemical weapons and rockets and deliberate attacks on civilian targets had lots of casualties. A large number of people were martyred or displaced and many cities were ruined. Moreover, many sacrifices were made by hundreds of thousands of Iranian youth and veterans who struggled to defend their homeland and its independence and triumphed to repel the enemy out of their country, all leading the war artists to register these unfortunate events. The young artists depicting scenes of the eight-year, Iran-Iraq war and sacred defense consider it their duty to create artworks which express their revolutionary beliefs. As observers of the war devastations who had not suffered its trauma, these artists create artworks that exhibit idealist features. These pieces of art are of an ideal and mystical nature rather than a realist, violent and militant one. These emotionally created pieces are typically slogan works, devoid of strong artistic structure. Furthermore, they are largely based on Islamic beliefs and strive to reflect the Iranian society’s feelings and sentiments. On the other hand, there are the paintings of World War I, snapshots of which are expressionist in style offering a realistic account of people’s agony and suffering because its artists had direct association with war and warfare as soldiers. Conducted through desk study of library resources and the examining the respective images in war museums, the article aims to make a comparative analysis of the works created by two different streams of thought and belief systems of Iran-Iraq and the World War I in two periods of militancy to defense. The paper seeks to answer these very questions that what are the commonalities and differences in the contents, style and structure of artworks of these two periods? Via analyzing and reviewing the data gathered from war museums and comparing them, it was hypothesized that within the common themes of the artworks of these two different eras, there are structural differences in their contents and concepts which are rooted in two perspectives on war and defense. The paper comes to this conclusion that although the majority of the revolutionary artists of that era were young people who lacked sufficient experience in art and were often unknown in the artistic community, but they endeavored to create a new style of painting in the history of Iranian art. The revolutionary and defensive outlook of war artists was stronger than their artistic knowledge and style. Consequently, artists were more concerned about the message their works conveyed and less about their structure and credibility. On the contrary, artists of the World War I, who had fought in war trenches and frontlines, created realistic paintings reflecting the actual trauma of war. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Art of War, Sacred Defense Painting, Propaganda, World War I, Content, Structure | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
• علاوه بر قرآن کریم • احمدی، محمد (۱۳۸۴). جستوجوی هویت در نقاشی معاصر ایران، تهران: علمی و فرهنگی. • آوینی، سید مرتضی (1377). مبانی نظری هنر، تهران: انتشارات نبوی. • ـ (1368). «جنگ در آینه مصفای نقاشی متعهد»، ماهنامه سوره، دوره اول، شماره 1، فروردین 1368، صص24-31 • برگر، جان (1364). شکست و پیروزی پیکاسو؛ ترجمهی: محمد رمضانی، تهران: نگاه. • پورمـند، حسن عـلی (۱۳۸۵). «قبلهام یـک گـل سرخ»، کتاب ماه هنر، شمارهی ۹۶- ۹۵، صص10-9. • خزایی، محمد (۱۳۸۴).«هنر حماسه عرفانی»، کتاب ماه هنر، شمارهی ۹۶-۹۵، صص 21-20. • رجبی، محمدعلی (۱۳۸۴)، نقش هنرهای تجسمی بهعنوان هنر پیشرو، هماندیشی هنر و دفاع مقدس تهران. • رهنورد، زهرا (۱۳۷۲).«مکتب هنر انقلاب»، هنر معاصر، شمارهی ۲، صص ۲۸-۳۱. • رید، هربرت (1365). فلسفه هنر معاصر؛ ترجمهی؟ فرامرزی، تهران: انتشارات نگاه. • سینا، محمد (۱۳۸۱). «هنر دفاع مـقدس؛ هنر آشتی با مردم»، نشریه پگاه حوزه، شمارهی ۷۱، ص ۲۸. • کفشچیان مقدم، اصغر و رویان، سمیرا (۱۳۸۷). «بررسی دیوارنگاری معاصر تـهران»، هنرهای زیـبا، شمارهی ۳۳، صص ۱۰۷-۱۰۶. • کلانتری، پرویز و دیگران (۱۳۷۳). «در فراز و نشیب تحول یا بحران»، هنر معاصر، شمارهی ۴، صص 11-8. • گودرزی (دیباج)، مرتضی (۱۳۸۴). «تجلی ایدئولوژی روی بوم»، روزنامهی شرق. • گودرزی، مصطفی (۱۳۷۳). «چهره جدید تناقض»، هنر معاصر، شمارهی ۵-۶، صص ۵۲-۴۸. • طبسی، محسن و انصاری، مجتبی (۱۳۸۵). «بررسی محتوا و شکل، در نقاشی دههی اول انقلاب اسلامی»، هنرهای زیبا، شمارهی ۲۷، ص ۹۰. • علوی، اسماعیل (۱۳۸۰). «جلوهای از هنر قدسی»، روزنامهی ایران، شمارهی ۲۰۷۱. • علوی، پرویز (۱۳۷۶). ارتباطات سیاسی، تهران: انتشارات ثانیه. • محمودی، نجف (1391). «درباره جنگ نرم چه می دانید؟»، سایت تحلیل خبری، عصر ایران، 29/10/139. • مجموعه رهنمودهای امام خمینی (1368). صحیفه نور، تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی. • میرعمادی، منیژه (1378). تأثیر جنگ بر نقاشی معاصر ایران، مصاحبه منیژه میرعمادی با سه تن از نقاشان معاصر: آیدین آغداشلو، نصرتالله مسلمیان و حسین خسروجردی، فصلنامه طاووس، شماره دوم، زمستان 1378، صص1-6 • منصوری نژاد، احمد (۱۳۸۷). «خلق آثار هنری لازمه نشر ارزشهای دفاع مقدس»، روزنامهی خراسان، شمارهی ۱۶۹۵۹، ص ۱۰. • Bittner, Herbert, Kaethe Kollwitz(1959), Drawings, page 1. Thomas Yoseloff. • Fritsch, Martin (ed.), (2005). Sociology of Mass Communications, Penguin Books • Modlin, Yvonne. (1996), Ernst Barlach, In the Dictionary of Art. Oxford, Oxford University Press. V. 3, p. 242 • Newman, Sasha M (1991), Félix Vallotton. essays by Ducrey, Marina, New York: Abbeville Press. • www. Art of the first World war.com. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 538 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,027 |