تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,837 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,833 |
شناسایی مؤلفه های نظارت مبتنی بر سوء استفاده در میان کارکنان غیر هیأت علمی نظام آموزش عالی ایران (مطالعه موردی: یک دانشگاه) | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 49، آبان 1397، صفحه 117-136 اصل مقاله (5.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2018.19874.2174 | ||
نویسندگان | ||
ماریا قربانیان* 1؛ مژده وزیری2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهراء (س)،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه شناسایی مؤلفه های نظارت مبتنی بر سوء استفاده در میان کارکنان غیر هیأت علمی در نظام آموزش عالی ایران بود. در راستای این هدف با استفاده از الگوی نظارت مبتنی بر سوء استفاده لیانگ هو (2017)، دو گروه عوامل شخصیتی مربوط به مدیران (سرپرستان) و عوامل سازمانی اعم از گرایش به سلطه طلبی، احترام درونی ادراک شده، بی ثباتی موقعیتی و انگیزه برای حفظ جایگاه شغلی به عنوان عوامل شخصیتی مدیران (سرپرستان) و همچنین ساختار مکانیکی سازمان و جو خصومت آمیز به عنوان عوامل سازمانی اثر گذار بر نظارت مبتنی بر سوء استفاده مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. به منظور این بررسی، یکی از دانشگاه های جامعه شهر تهران انتخاب گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کارکنان غیر هیأت علمی دانشگاه مذکور بودند که به گزارش امور اداری و پشتیبابی دانشگاه، جمعاٌ مشتمل بر 441 نفر، اعم از کارکنان صف و ستاد می باشند که از این تعداد 200 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. اطلاعات دریافت شده الگوی لیانگ هو را حمایت و تأیید کرد. اولین پیش بینی کننده نظارت مبتنی بر سوء استفاده، بی ثباتی موقعیتی بود. همچنین متغیرهای ساختار مکانیکی و گرایش به سلطه طلبی مدیران از دیدگاه دو گروه کارکنان صف و ستادی مورد مطالعه تفاوت معنی داری با یکدیگر داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظارت مبتنی بر سوء استفاده؛ مدیران مراکز آموزش عالی؛ کارکنان غیر هیأت علمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of Abusive Supervision Components between Non-Academic Staff of Iran's Higher Education System (Case Study:A University) | ||
نویسندگان [English] | ||
Maria Ghorbanian1؛ Mojdeh Vaziri2 | ||
1Master of Educational Management, Al-Zahra University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Al-Zahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to identify the components of abusive supervision between non-faculty staff in Iran's higher education system. To this end, using Liang Hu's (2017) abusive surveillance model, two groups of personality factors related to managers (supervisors) and organizational factors, including tendency toward domination, perceived inner respect, situational instability and motivation for Maintaining the job position as the personality factors of managers (supervisors) as well as the organizational structure and hostile atmosphere as organizational factors influencing the abuse-based monitoring were analyzed and analyzed. In order to study, one of the universities of Tehran was selected. The statistical population of this study was all non-faculty staff of this university which according to the reports of the administrative affairs of the university, consists of 441 people, including queue staff and headquarters. Of these 200 people using the Cochran formula as a research sample selected. The received information supports and validates Liang Hu's pattern. The first predictor of abuse-based monitoring was situational instability. Also, the variables of mechanical structure and tendency towards domination of managers were significantly different from the viewpoint of the two groups of queue staff and staff members. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Abusive supervision, Heads of Higher Education Institutions, Non-Academic Staff | ||
مراجع | ||
افشاری راد، مینو و آقا بخشی، علی اکبر (1389). فرهنگ علوم سیاسی. تهران: چاپار. شاطری، کریم.، یوزباشی، علیرضا و نور علیزاده، رحمان (1388). رفتار شهروندی اجباری در سازمان، مجله تدبیر، 212 (5): 61-58. فرهنگی، علی اکبر (1390). ارتباطات انسانی. تهران: رسا. Afsharirad, M. and Aghabakhshi, A. (2011). A dictionary of political science. Tehran: Chapar Publication (Text in Persian). Ali Al-Atwi, A. and Bakir, A. (2014). Relationships between status judgments, identification, and counterproductive behavior. Journal of Managerial Psychology, 29(5): 472–489. Aryee, S., Chen, Z. X., Sun, L. and Debrah, Y. A. (2007). Antecedents and outcomes of abusive supervision: Test of a trickle-down model. Journal of Applied Psychology, 92(1): 191–201. Ashforth, B. (1994). Petty tyranny in organizations. Human Relations, 47(6): 755–778. Carr, J. Z., Schmidt, A. M., Ford, J. K. and DeShon, R. P. (2003). Climate perceptions matter: A meta-analytic path analysis relating molar climate, cognitive and affective states, and individual level work outcomes. Journal of Applied Psychology, 88(5): 605–619. Duncan, R. (1979). What is the right organization structure? Decision tree analysis provides the answer. Organizational Dynamics, 7(79): 59–80. Farhang, A. (2012). Human communication. Tehran: Rasa. (Text in Persian). Georgesen, J. C. and Harris, M. J. (2006). Holding onto power: Effects of powerholders' positional instability and expectancies with subordinates. European Journal of Social Psychology, 36(4): 451–468. Hoel, H. and Cooper, C. L. (2001). Origins of bullying: Theoretical frameworks for Explaining wokplace bullying. In N. Tehrani (Ed.), Building a culture of respect: Managing bullying at work. London: Taylor & Francis. John, G. and Monica, J. H. (2006). Holding onto power: Effects of powerholders' positional instability and expectancies on interactions with subordinates. European Journal of Social Psychology, 36(4): 451–468. Kuenzi, M. and Schminke, M. (2009). A fragmented literature? A review, critique, and proposed research agenda of the work climate literature. Journal of Management, 35(4): 634–717. Liyang Hu. and Yan Liu (2017).Abuse for status: A social dominance perspective of abusive supervision. Human Resource Management Review, 27(6): 328–337. Lount, R. B. and Pettit, N. C. (2012). The social context of trust: The role of status. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 117(4): 15–23. Maner, J. K. and Mead, N. L. (2010). The essential tension between leadership and power: When leaders sacrifice group goals for the sake of self-interest. Journal of Personality and Social Psychology, 99(3): 482-495. Mawritz, M. B., Folger, R. and Latham, G. P. (2014). Supervisors' exceedingly difficult goals and abusive supervision: The mediating effects of hindrance stress, anger, and anxiety. Journal of Organizational Behavior, 35(3): 358–372. Priesemuth, M., Schminke, M., Ambrose, M. L. and Folger, R. (2014). Abusive supervision climate: Amultiple-mediationmodel of its impact on group outcomes. Academy of Management Journal, 57(6): 1513–1534. Salin, D. (2003b). Ways of explaining workplace bullying: A review of enabling, motivating and precipitating structures and processes in the work environment. Human Relations, 56(10): 1213–1232. Scheepers, D. and Ellemers, N. (2005). When the pressure is up: The assessment of social identity threat in low and high status groups. Journal of Experimental Social Psychology, 41(2): 192-200. Shateri, K., Youzbashi, A. and Nouralizade, R. (2010). Obligatory citizenship behavior in the organization, Iranian Journal of Tadbir, 212(5): 58-61. (Text in Persian). Skarlicki, D.P. and Folger, R. (1997) Retaliation in the Workplace: The Roles of Distributive, Procedural, and Interactional Justice. Journal of Applied Psychology, 82(5): 434-443. Tepper, B. J., Duffy, M. K. and Breaux-Soignet, D. M. (2012). Abusive supervision as political activity: Distinguishing impulsive and strategic expressions of downward hostility. Vigoda- G (2006). Compulsory citizenship behavior: theorizing some dark sides of the good soldier syndrome in oganizations. Journal for the theory of social behavior, 36(2): 1-22. Vigoda- Gadot, Eran(2007). Redrawing the boundaries of OCB? An empirical examination of compulsory extra- role behavior in the workplace, journal of business and psychology, 22(3): 521-535. Williams, L. J. and S. E. Anderson (1991). Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship and in-role behaviors. Journal of management, 17(3):601-617. Williams, M. J. (2014). Serving the self from the seat of power: Goals and threats predict leaders' self-interested behavior. Journal of Management, 40(5): 1365–1395. Zellars, K. L., Tepper, B. J. and Duffy, M. K. (2002). Abusive supervision and subordinate organizational citizenship behavior. Journal of Applied Psychology, 87(7): 1068- 1076
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 712 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 454 |