تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 931 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,016 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,348 |
آسیب شناسی عوامل مؤثر در پرورش شایستگی های شهروندی دانش آموزان دوره متوسطه | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 48، مرداد 1397، صفحه 77-104 اصل مقاله (13.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2018.20139.2197 | ||
نویسندگان | ||
لیلا درویشی1؛ پریوش جعفری* 2؛ نادر سلیمانی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه دکتری مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه دکتری مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با عنوان "آسیب شناسی عوامل مؤثر در تربیت شایستگی های شهروندی دانش آموزان دوره متوسطه" با هدف احصاء و استخراج تهدیدها و شناسایی نقاط ضعف مرتبط با برنامه تربیت شهروندی در مدارس انجام شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی بوده و به روش کیفی انجام شده است. در این پژوهش اطلاعات حاصل از مصاحبه با تکنیک تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تکنیک، داده های خام حاصل از پیام های گفتاری بر اساس استنباط صورت گرفته، معنا سازی و مقوله بندی گردید. مشارکت کنندگان نیز به روش نمونه گیری هدفمند از میان متخصصین تعلیم و تربیت در دو حوزه آموزش عالی و آموزش و پرورش انتخاب و تا رسیدن به اشباع داده ها انجام شد. این مطالعه با مشارکت 15 صاحب نظر انجام گردید. انتخاب مشارکت کنندگان با حداکثر تنوع سبب شد که اعتبار داده ها افزایش یابد. آسیب های شناسایی شده در 6 گروه اساسی اعم از موانع ناشی از نظام سیاستگذاری، گسیختگی و نابسامانی نظام برنامه ای، مدیریت ناکارآمد مدارس، مدیریت و جریان غیر اثربخش کلاس درس، فرهنگ ضعیف مدرسه و تسری اصل این همانی در مدارس- بازتولید در حلقه معیوب- (از کوزه همان برون تراود که در اوست) طبقه بندی گردید. کلید واژگان: آسیب ها، تعلیم و تربیت، شهروندی، مدارس متوسطه | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژگان: آسیب ها؛ تعلیم و تربیت؛ شهروندی؛ مدارس متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of Factors Influencing the Development of Citizenship Competency of High School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila Darvishi1؛ Parivash Jafari2؛ Nader Soleimani3 | ||
1Ph.D. student of Educational Management, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2دانشیار گروه دکتری مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 89/5000 Associate Professor, Department of Educational Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of Educational Management, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was titled "Pathology of Factors Affecting the Education of Citizenship Competencies of High School Students" with the aim of inventing and extracting threats and identifying the weaknesses associated with citizenship education in schools. This research is descriptive and qualitative. In this research, the data from the interview were analyzed using content analysis technique. In this technique, raw data derived from speech messages based on inference, meaning, and categorization. The participants were selected through targeted sampling among education specialists in the two areas of higher education and education, and until data saturation was achieved. This study was conducted with the participation of 15 experts. Choosing contributors with the widest variety has increased the credibility of the data. Injuries identified in six main groups, including barriers due to the policy framework, the system failure, school failure, inefficient classroom management, poor school culture, and the principle of this principle in schools-reproduction in a faulty loop - (from the same jug that is in it) Key words: injuries, education, citizenship, secondary schools | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: injuries, education, Citizenship, secondary schools | ||
مراجع | ||
آقازاده، احمد (1385). اصول و قواعد حاکم بر فرآیند تربیت شهروندی و بررسی سیر تحولات و ویژگیهای این گونه آموزشها در کشور ژاپن، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی. 5(17):45-66. بشیریه، حسین(1395). آموزش دانش سیاسی، تهران: نگاه معاصر. حاضری، علی محمد و خلیلی، علی(1393). بررسی آموزش شهروندی در برنامۀ درسی آشکار نهاد آموزش رسمی ایران، فصلنامه جامعهشناسی نهادهای اجتماعی.1(3):131-149. سلسبیلی، نادر (1382). عوامل تأثیرگذار سیاسی ـ اجتماعی، تفاوت در تأکیدها و تعارضهای ارزشی، فلسفی و دیدگاهی در طراحی و تدوین برنامههای درسی (گزارش پژوهش) از مجموعۀ مطالعه در مسائل و مباحث اساسی حوزۀ برنامهریزی درسی و روشهای تدریس، محور اوّل، تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت. شارعپور، محمود (1394). جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: سمت. شمس الدینی مطلق، محمدحسن و محمدجانی، محمدرضا(1393). مطالعۀ تأثیر تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی میان معلمان شهر کرمان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کرمان. فالکس، کیث (1391). شهروندی، ترجمۀ محمد تقی دلفروز،تهران: کویر. فتحی واجارگاه، کوروش و واحد چوکده، سکینه (1388). شناسایی آسیبهای تربیت شهروندی در برنامۀ درسی پنهان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 17. قائدی، یحیی ( 1393). تربیت شهروند آینده، تهران: طرح نو. لطف آبادی، حسین (1393). آموزش شهروندی ملّی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانشآموزان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی 17. فرمیهنی فراهانی، محسن (1389). تربیت شهروندی، تهران: آییژ. صدیقی، فاطمه و شیانی، ملیحه (1394). نگرش به انگارة هنجارین شهروندی «شهروند خوب» کیست؟ جامعهشناسیایران،15(4):71-110. یاوری، زهرا و کشتیآرای، نرگس(1392). تدوین اهداف برنامۀ درسی در دورۀ متوسطه با تأکید بر تربیت شهروندی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی.13: 147-166. Aghazadeh, Ahmad (2006). Principles and rules governing the process of citizenship education, and reviewing the evolution and characteristics of such training in Japan, Quarterly Journal of Educational Innovation.5(17):45-66. Banks J.A., (2004). Democratic citizenship education in multicultural societies. In: J.A. Banks, Editor, Diversity and Citizenship Education: Global Bashiria, Hussein (2015). Teaching Political Knowledge, Tehran: Moosereh Publication. Denters, Bas., Gabriel, Oscar and Torcal, Mariano. (2007). Norms of good citizenship, in J.w. Van deth, J.r Montero. A. Westholm, Citizenship and involvement among the populations of European democracies, a comparative analysis. London: Routledge. Falox, Keith (2011). Citizenship, translation by Mohammad Taghi Dolphrooz, Desert Publishing. Fathi Vajargah, Kourosh and Chukde Unit, Sakineh (2009), Identification of Citizenship Education Damages in Hidden Curriculum, Quarterly Journal of Educational Innovations, No. 17 Farmihani Farahani, Mohsen (2010). Citizenship Education, Tehran: AYJ Publishing. Kisby, Ben (2009). Social capital and citizenship lessons in England: Analysing the presuppositions of citizenship education, Education, Citizenship and Social Justice: 4; 41, London: Sage. Sciortino, Giuseppe (2010). A single societal community with full citizenship for all: Talcott Parsons, citizenship and modern society, Journal of classical sociology, 10: 239_ 258, London: Sage. Selsebili, Nader (2003). Political Social Impact Factors, Differences in Values, Philosophy and Perspectives on Concepts and Contradictions of Values, Philosophy, and Perspectives in Designing and Formulating Curricula (Research Report) from the study series on the main issues of the field of curriculum planning and teaching methods, axis First, Tehran: Research Institute of Education. Seddiqi, Fatemeh and Shiani, Maliheh (2015). who is the attitude of citizenship norms of "good citizen"? Journal of Sociology of Iran, Fifteenth, Number 4. Sharepour, Mahmoud (2012). Sociology of Education, Tehran: Department of Publications. Shamsoddini Motlagh, Mohammad Hassan and Mohammad Janni, Mohammad Reza (2012). Study on the effect of organizational commitment on organizational citizenship behavior among teachers in Kerman, Master's Thesis, Kerman University. Unesco. (2010a). Citizenship education for the 2 Ist century. Available from http://www. Unesco org/education/tlsf/TLSF/theme_ b/ mod07/mod07taskO 3/ appendixhtm [ Accessed 2010-01-27 4:42pm]. Hanson , L.) 2010(. Global Citizenship, Global Health, and the Inte-nationalization of Curriculum:A Study of Transformative potential. Journal of Studies in International Education, I4(I ):70-88. Unesco.(2010b). Teaching and learning for a sustainable future, curriculum themes, Culture & religion for a sustainable future. Available from:http://www. Unesco.org/education/tlsf/TLSF/pdf/pdf_list.hum. [Accesses 2010-03-17 10:35 am]. Denters, Bas., Gabriel, Oscar., Torcal, Mariano (2007). Norms of good citizenship, in J.w. Van deth, J.r Montero & A. Westholm, Citizenship and involvement among the populations of European democracies, a comparative analysis. London: Routledge. Hazeri, Ali Mohammad and Khalili, Ali (2013). A Study of Citizenship Education in the Open Curriculum of Iran's Official Education Institution, Journal of Sociology of Social Institutions. Kymlicka, Will and Norman, Wayne, (2000). Citizenship in Culturally Diverse Societies: Issues, Contexts, Concepts, Publisher: Oxford Scholarship Online Monographs. Ghaedi, Yahya (2013). Future Citizen Education, Nouvelle Publishing. Lotfabadi, Hossein (2014). National and Global Citizenship Training, Student Identity and Value System Consolidation, Quarterly Journal of Educational Innovation. Yavori, Zahra and Arashi, Narges (2011). Formulation of curriculum goals in secondary education with an emphasis on citizenship education, Journalism and Research, A New Approach to Educational Management.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 921 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,176 |