تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,496,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,887,267 |
بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 3، مهر 1388، صفحه 47-62 اصل مقاله (142.48 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2009.1605 | ||
نویسندگان | ||
عزت دیره* ؛ شکوه السادات بنی جمالی | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق، بررسی سهم عوامل انگیزشی خود – کار آمدی، اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکالیف در میزان استفاده از راهبردهای شناختی و فرا شناختی در فرایند یادگیری بود. به این منظور 362 دانش آموز دبیرستانی از دبیرستانهای نظری شهر بوشهر به شیوه خوشهای چند مرحلهای، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. در جریان پژوهش از مقیاس راهبردهای شناختی و فرا شناختی پینتریچ و دگروت (2001)و مقیاس گرین (2004)برای سنجش عوامل انگیزشی مورد مطالعه، استفاده شد. نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل رگرسیون، نشان داد که عامل خودکارآمدی، اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکالیف، قدرت پیشبینی راهبر دهای شناختی و فرا شناختی را دارند. عامل خودکارآمدی قدرت پیشبینی اهداف تسلط و سودمندی تکالیف و متغیر سودمندی تکالیف نیز قدرت پیشبینی اهداف تسلط را دارا بود. همچنین با توجه به نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داده شد که خودکارآمدی هم به طور مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق تأثیر بر اهداف تسلط و سودمندی تکالیف بر راهبردهای شناختی و فرا شناختی تأثیر میگذارد. همچنین از طریق تأثیر بر راهبردهای شناختی و فرا شناختی میتواند پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کند . به این ترتیب، نتیجه گرفته شد که خودکار آمدی اثرگذارترین عامل انگیزشی بوده و راهبردهای شناختی و فرا شناختی به عنوان عامل میانجیگر، واسطه بین عوامل انگیزشی و پیشرفت تحصیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ اهداف تسلط؛ ادارک سودمندی تکالیف؛ راهبردهای شناختی؛ راهبردهای فراشناختی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,488 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 709 |