تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,450 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,689 |
بررسی تطبیقی مؤلفه های رئالیسم جادویی در طبل حلبی از گونتر گراس و یکصد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 4، فروردین 1390، صفحه 105-126 اصل مقاله (198.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2013.996 | ||
نویسنده | ||
حمید رضا کسیخان* | ||
عضو هیات علمی و مدیر گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره)، شهرری | ||
چکیده | ||
در مقالۀ حاضر، به بررسی این مسئله پرداخته ایم که آیا میتوان رمان معروف طبل حلبی ، اثر گونتر گراس را طبق آنچه بیشتر ادعا میشود، یک اثر رئالیسم جادویی نامید. بررسی تطبیقی عناصر تشکیل دهندۀ سبک هنری- ادبی به کاررفته در این رمان و مقایسۀ آن با مؤلفه های به کارگرفته در رمان یکصد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز، بهویژه دربارۀ بهکارنگرفتن عنصر خموشی نویسنده و نیز بهدلیل نبود دو عنصر قلت و آنیت، نشان میدهد که نمیتوان طبل حلبی را درزمرۀ آثار رئالیسم جادویی قرار داد. در این پژوهش، با استفاده از روش دقیق خوانی و مقایسه با رمان یکصد سال تنهایی مارکز، و نیز روش تمثیل و نمونه آوری، بخشهایی از متن هردو رمان را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدهایم که تنها ویژگی شاخص و روشن رئالیسم جادویی، یعنی خموشی نویسنده، در رمان گراس، آشکارا نادیده گرفته شده است؛ علاوه بر آن، وجود تردیدی پایدار و پیوسته درطول اثر، سرانجام اعتبار رئالیسم جادویی بودن آن را مخدوش و منتفی میکند. براساس گفتۀ معروف فرانتس رو دربارۀ حیات پنهان نیروهای خارقالعاده در جهان پیرامون، دو نتیجه به دست میآید: نخست، عنصری جدید که آن را قلت نامیدهایم. مراد از این عنصر آن است که رخدادهای غیرعادی و ماوراءالطبیعه نمیتوانند پیاپی و بهتناوب رخ دهند؛ دوم آنکه این گونه وقایع باید بهفوریت و آنیت ظاهر شوند و بیدرنگ پایان یابند؛ بنابراین، کنترلشدنی نیستند؛ حال آنکه در این رمان، قدرت حیرتانگیز اسکار نهنها بارها استفاده میشود، بلکه در هر زمان که وی اراده کند، دردسترس و کنترلشدنی است. | ||
کلیدواژهها | ||
رئالیسم جادویی؛ خموشی نویسنده؛ تردید پایدار؛ قلت؛ آنیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative scrutiny of magical realism elements in Gunter Grass’s “The Tin Drum” and Gabriel Garcia Marquez’s “One Hundred Years of Solitude” | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Reza Kasikhan | ||
Faculty Member and Head of English Languae Department in Islamic Azad University, Yadegar-e-Imam Khomeini (RAH), Shahr-e-Rey | ||
چکیده [English] | ||
This article brings this question into focus that whether or not it is correct to classify Gunter Grass’s The Tin Drum as a work of magical realism, as what it is generally claimed. A comparative scrutiny on the elements of this artistic-literary style used in this novel and elements used in Gabriel Garcia Marquez’s “One Hundred Years of Solitude”, shows that the “The Tin Drum” is not a magical realism novel, particularly because of absence of Authorial Reticence and concepts of “paucity” and “Momentariness”. Sustained Hesitation indicate that contrary to the advertisement of certain sources and publisher, this novel in certain circumstance, contradicts and opposes these two indispensable elements of magical realism. Using close reading technique and comparing elements of magical realism employed in The Tin Drum with those used in Gabriel Garcia Marquez’s One Hundred Years of Solitude, and also through the exemplification and providing excerpts from the texts of both novels, it is inferred that the only distinctive feature of magical realism, i.e. authorial reticence, has been explicitly neglected and overlooked. Furthermore, the presence of Sustained Hesitation through the text has blemished the magic realism validity. Moreover, based on Franz Roh’s famous statement regarding the surreptitious and occult life of supernatural forces around us, two conclusions are drawn: firstly, there is a new element namely paucity, implying that extraordinary and supernatural events could not occur incessantly and frequently. Secondly, such events should happen momentarily and promptly and end immediately and consequently, they should not be controllable. Whereas in this novel, not only Oskar’s magic power is used frequently, but also is controllable and in-access at any time he wishes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Magical realism- Authorial reticence- Sustained hesitation- Paucity- Momentariness | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,202 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,958 |