تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 934 |
تعداد مقالات | 7,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,520,100 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,899,261 |
بررسی دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیرِ آیه هفتم آلعمران | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 20، دی 1392، صفحه 1-28 اصل مقاله (541.96 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2014.908 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی ایروانی1؛ محمد علی رضایی اصفهانی2؛ مهدی جلالی3؛ علی اصغر ناصحیان* 4 | ||
1دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشگاه علوم اسلامی رضوی | ||
3دانشگاه فردوسی مشهد | ||
4استادیار جامعة المصطفی العالمیة (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
در آیه هفتم آلعمران مراد از اتّباع در «یتبعون ما تشابه» پیجویی و جُستن متشابهات است، نه پیروی از متشابهات.تأویل در این آیه به معنای بیان مراد و معنای آیه متشابه به کار رفته است.محلِ وقف در «ولا یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلم ..» «الله» نیست و «الراسخون فی العلم» عطفِ بر «الله» است.دلایلِ علامه طباطبایی(ره) بر عِدل بودنِ «والراسخون فی العلم یقولون ...» برای «و اما الذین فی قلوبم زیغ فیتون ما تشابه منه» پذیرفتنی نیست.برداشت علامه از کلام امام علی(ع) درباره راسخانِ در علم با ظاهرِ کلام حضرت، دلایل عقلی و مبنای نظری علامه در تأویل ناسازگار است.تعریفِ آغازینِ علامه برای محکم و متشابه مقبول، اما تعریف نهایی وی مورد اشکال است | ||
کلیدواژهها | ||
آیة هفتمِ آل عمران؛ محکم و متشابه؛ تأویل؛ راسخان در علم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A study of Allameh Tabatabayi's view on the seventh verse of Ale-Emran | ||
نویسندگان [English] | ||
MORTEZA IRAVANI1؛ Mohammad ali Rezaei2؛ Mahdi Jalaly3؛ Ali Asqar Nasehian4 | ||
1Associate Professor of Ferdosi University | ||
2Associate Professor of ,مخئ ریالشظشره University | ||
3Associate Professor of Ferdosi University | ||
4Associate Professor of Jameatol Mostafa | ||
چکیده [English] | ||
In the seventh verse of the sura Ale- Emran , what is meant by "yatabeuna ma tashabaha" is seeking and searching for finding the mutashabehat (ambiguous) not obeying them. The meaning of “Tavil” in this verse is explaining the meaning of the ambiguous verses. The place for the pause in the verse "wa la ya'lamu ta'wilahu ella-llah wa-rrasekhuna fi-l-elm" is not the word “Allah” ,rather "a-rrasekhuna " is in conjunction to “Allah”.It seems that Allamah’s reasons for considering the phrase "wa-rrasekhun …yaghuluna" parallel to the previous phrase of " amma-lazina fi… fayatabe'una.." is not accepted. Allamah’s opinion on Imam Ali's words about those who are firmly grounded in knowledge is in conflict with the apparent meaning of Imam 's word as well as with Allamah's opinion,himself, about “Tavil”. Allamah's first definition given for the decisive and ambiguous verses is accepted , while his final definition for them is doubted. . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The seventh verse of Ale- Emran, decisive and ambiguous verses, Ta'vil, those who are firmly grounded in knowledge | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,835 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,015 |