تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,581 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,697 |
نمودهای ناسیونالیسم در کتابهای درسی تاریخ دورهی پهلوی اول | ||
تاریخ نگری و تاریخ نگاری | ||
مقاله 7، دوره 19، شماره 1، فروردین 1388، صفحه 181-205 اصل مقاله (318.39 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/hph.2014.872 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا وطن دوست* 1؛ سیمین فصیحی2؛ زهرا حامدی3 | ||
1دانشیار دانشگاه شیراز | ||
2استادیار گروه تاریخ دانشگاه الزهرا | ||
3دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
بیتردید، نظام آموزشی، یکی از مهمترین پایههای هر جامعه به شمار میآید، که ضمن اثرگذاری بر دیگر نظامهای اجتماعی، از آنها نیز تأثیر میپذیرد.دولت پهلوی اول با هدف مدرنسازی کشور، از جمله این عرصه را مورد توجه خود قرار داد.از آنجا که هر نظام سیاسی دارای شاخصههایی است، یکی از اصلیترین شاخصههای عصر پهلوی اول ملیگرایی(ناسیونالیسم) بود، که در این دوره در شکل میهندوستی، شاهپرستی، توجه به نژاد آریا و گذشتهگرایی با تکیه بر دوران باستان بروز یافت.در این عصر میهندوستی در پیوند نزدیک با مولفههای شاهپرستی و باستانگرایی قرار گرفت و در بخشهای مختلف اجتماع آن دوره از جمله نظام آموزشی و به ویژه در تدوین کتابهای درسی تاثیر گذاشت. این مقاله تبلور پدیده ناسیونالیسم در کتابهای درسی تاریخ را با تکیه بر مقطع ابتدایی مبنای پژوهش قرار داده است و به این سؤال پرداخته است که پدیده ناسیونالیسم در این دوره چه تأثیری بر محتوای کتابهای درسی تاریخ گذاشت.پرسشی که پاسخ آن در «باستانگرایی»، «میهن دوستی» و «شاه پرستی» به مثابه مظاهر ناسیونالیسم در متون درسی تاریخ جستجو شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پهلوی اول؛ رضا شاه؛ ناسیونالیسم؛ کتابهای درسی تاریخ – نظام آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Nationalism in The History Textbooks in The first Pahlavid Period | ||
نویسندگان [English] | ||
Golamreza Vatandooost1؛ Simin Fasihi2؛ Zahra Hamedi3 | ||
1Associate Professor at Shiraz University | ||
2Assistant Professor, Department of History, Al-Zahra University | ||
3PHD candidate History , Alzahra University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 813 |