
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,269 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,704 |
واکاوی نمادهای تجسمیِ هویّت در مجموعهفیلمهای مستند جنگی «روایت فتح» مبتنی بر نظریهی لاکلا و موفه | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.47584.2197 | ||
نویسندگان | ||
پژمان الماسی نیا* 1؛ محمد عارف2؛ محمدرضا شریف زاده3 | ||
1دانشجوی مقطع دکترای تخصصی، گروه مطالعات تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی، دانشکدهی هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، | ||
2ﺩﺍﻧﺸﻴﺎﺭ گرﻭﻩ ﻧﻤﺎﻳﺶ، ﻭﺍﺣﺪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻣﺮکز، ﺩﺍنشگاه ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﻼﻣﻲ، ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﺍﻳﺮﺍن. | ||
3استاد، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
بیان مسأله: مسألهی این مقاله، جستوجو و پیگیری نمادهای معنا و هویّت در فیلمهای مستند جنگی دههی ۱۳۶۰ هجری شمسی ایران مبتنی بر نظریهی لاکلا و موفه است. ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ مسأله باید پیگیری کرد که این ﻋﻨﺎﺻﺮ نمادین به چه صورتی در سینمای مستند جنگی ﺑﺎزﻧﻤﺎیی میﺷﻮﻧﺪ. پرسشهای پژوهش عبارتاند از: ۱. نمادهای تجسمی نشاندهندهی مفهوم هویّت در فیلمهای مستند (در اینجا با تمرکز بر فیلمهای مستند جنگی دههی ۱۳۶۰ هجری شمسی ایران) چگونه نمایش داده شدهاند؟ ۲. نمادهای حاوی مضمون هویّت در مجموعهفیلمهای مستند «روایت فتح» با توجّه به نظریهی لاکلا و موفه چگونه قابلِ تعریفاند؟ هدف پژوهش: هدف این مقاله، کنکاشی در تجلّی نمادهای تجسّمی هویّت در فیلمهای مستند جنگی دههی ۱۳۶۰ هجری شمسی ایران، مبتنی بر نظریهی لاکلا و موفه است. از منظر لاکلا و موفه، اعمال و گفتار و پدیدههای نمادین، زمانی معنادار میشوند که در چارچوب گفتمانی خاص قرار بگیرند. روش پژوهش: این تحقیق از نوع «بنیادی نظری» بوده و گردآوری مطالب با استفاده از فیشبرداری، منابع کتابخانهای و اسنادی و مشاهدهی مستندهای مورد پژوهش است. روش تجزیه و تحلیل اطّلاعات بهصورت کیفی، از طریق تحلیل اطّلاعات و با استفاده از فیلمهای مستند مورد پژوهش، کتب مرتبط، مقالات و تحقیقات مربوط به موضوعِ موردِ بررسی در این مقاله است. نتیجهگیری: نتیجهی پژوهش نشان میدهد که متن بهصورت مستقل و یا توأمان، مؤلفههایی مانند عقاید، احکام و اخلاق را در قالب نمادهای تجسمی تصویر و کلام کنشگران بازتولید کرده است و بهوسیلهی راوی و یا دوربین، بهعنوان شاهد پرسشگر، به انتقال مفهوم نمادین تجسّمی، بهشکلی صریح و ضمنی میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
هویّت؛ مستند جنگی؛ لاکلا و موفه؛ مستند روایت فتح؛ سیّدمرتضی آوینی؛ نمادهای تجسّمی | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of Visual Symbols of Identity in the War Documentary Film Series "Chronicles of Victory" Based on the Theory of Laclau and Mouffe | ||
نویسندگان [English] | ||
Pejman Almasi Nia1؛ Mohammad Aref2؛ Mohammadreza Sharifzadeh3 | ||
1PhD student, Department of Analytical and Comparative Studies of Islamic Art, Faculty of Arts, Islamic Azad University, Tehran Center Branch, Tehran, Iran. | ||
2Lecturer, Demonstration Department, Central Tehran Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Art Research, Faculty of Arts, Islamic Azad University, Tehran Center, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Statement of the Problem: The problem of this article is to search and pursue symbols of meaning and identity in war documentary films of the 1980s in Iran based on the theory of Laclau and Mouffe. Considering this issue, it is necessary to pursue how these symbolic elements are represented in war documentary cinema. The research questions are: 1. How are visual symbols representing the concept of identity displayed in documentary films (here, focusing on war documentary films of the 1980s in Iran)? 2. How can symbols containing the theme of identity be defined in the documentary film series "Chronicles of Victory" according to the theory of Laclau and Mouffe? Research Objective: The purpose of this article is to explore the manifestation of visual symbols of identity in war documentary films of the 1980s in Iran, based on the theory of Laclau and Mouffe. From the perspective of Laclau and Mouffe, symbolic actions, speech, and phenomena become meaningful when they are placed in a specific discursive framework. Research Method: This research is of the "theoretical fundamental" type and the materials are collected using record-taking, library and document resources, and observation of the research documents. The method of analyzing the information is qualitative, through information analysis and using documentary films under study, related books, articles, and research related to the topic under study in this article. Conclusion: The results of the research show that the text independently or simultaneously reproduces components such as beliefs, rules, and ethics in the form of visual symbols of the image and words of the actors and, through the narrator or camera as a questioning witness, transmits explicit and implicit visual symbolic concepts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Identity, war documentary, Laclau and Mouffe, documentary Chronicles of Victory, Seyyed Morteza Avini, visual symbols | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |