
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 962 |
تعداد مقالات | 7,936 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,427,284 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,984 |
واکاوی تصویر زن در دوره زند از طریق خوانش بینامتنی نقاشی «شیخ صنعان و دختر ترسا» در تکیه هفتتنان شیراز | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.48962.2263 | ||
نویسندگان | ||
الهه پنجه باشی* 1؛ عاطفه تکرار2 | ||
1دانشیار دانشکده هنر الزهرا | ||
2کارشناسی ارشد نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران. | ||
چکیده | ||
تصویر زن از بیشمار تصاویری است که میتوان از دل آثار فرهنگی، ادبی و اجتماع هر عصر بهدست آورد و این کار نیازمند کنکاش در میان متون گوناگون ازجمله متون هنری است. نقاشی شیخ صنعان و دختر ترسا از آثار دوره زند است که در مرکز تالار تکیه هفتتنان شیراز، در نمای بیرونی ساختمان قرار دارد. هدف از پژوهش پیش رو دستیابی به تصویر زن در دوره زند بهوسیله مطالعه نقاشی شیخ صنعان و دخترترسا در جایگاه یک «متن» در ارتباط با سایر متون است. اساسیترین پرسش مطرح شده در راستای رسیدن به هدف حاضر این است که علت انتخاب داستان شیخ صنعان و دختر ترسا برای تصویرسازی در تکیه هفتتنان چیست؟ رویکرد پژوهش در بررسی مسأله بنیادی بوده و نگارندگان روش توصیفی-تحلیلی و تاریخی را در کندوکاو اطلاعات برگزیدهاند. شیوه گردآوری دادهها کتابخانهای است و در دسته پژوهشهای کیفی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش متشکل از نقاشی شیخ صنعان و دختر ترسا در تکیه هفتتنان شیراز بوده که انتخابی است و حجم نمونه برابر است با کل جامعه آماری. کمبود منابع در ارتباط با زنان دوره زند ضرورتی است برای شکلگیری تحقیق با همین موضوع. حاصل نهایی پژوهش نشان داد برگزیدن داستان شیخ صنعان و دختر ترسا به علت روایت خاص موجود در آن و پایانی کاملاً متفاوت با آغاز مثنوی است که برخلاف ظاهر، نشان از اجتماعی مردسالار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دوره زند؛ زن؛ بینامتنیت؛ تکیه هفتتنان؛ شیخ صنعان؛ دختر ترسا | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysing the image of woman in the Zand dynasty through the intertextual reading of the painting "Sheikh Sanan and the Christian girl" located in Haftanan, Shiraz | ||
نویسندگان [English] | ||
الهه Panjehbashi1؛ Atefe Takrar2 | ||
1Associate alzahra | ||
2Alzahra University | ||
چکیده [English] | ||
The representation of women is one of countless images that can be extracted from the cultural, literary, and social works of any given era. This endeavor requires an exploration and examination of various texts, including artistic works. The painting of Sheikh San'an and the Christian girl is an example of artwork from the Zand period, displayed in center of the exterior view of the Haftanan in Shiraz. The objective of the present research is to achieve the image of women during the Zand period through the study of the painting of Sheikh Sanan and the Christian girl as a "text" in relation to other texts. The fundamental question posed in pursuit of this objective is: what is the reason for selecting the story of Sheikh Sanan and the Christian girl for illustration in the Haftanan? The research approach is fundamental, and the authors have chosen descriptive-analytical and historical methods to investigate the information. The data collection method is library-based, categorizing this study within qualitative research. The statistical population of this research consists of the painting of Sheikh Sanan and the Christian girl at the Haftanan in Shiraz, which is selective and the sample size being equivalent to the entire statistical population. The scarcity of resources related to women during the Zand period necessitates conducting a study on this topic. The final findings indicate that the selection of the story of Sheikh Sanan and the Christian girl is due to its unique narrative and an ending that significantly diverges from the beginning of the poem, which, contrary to appearance, reflects a patriarchal society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Zand dynasty, Woman, Intertextuality, Haftanan, Sheikh Sanaan, Cristian girl | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 |