
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,064 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,371 |
مطالعه تجارب زیسته مادران از پیامدهای مهاجرت تحصیلی فرزندان دختر | ||
مطالعات زن و خانواده | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jwfs.2025.45424.3039 | ||
نویسندگان | ||
زهرا پورسید آقایی* 1؛ محبوبه مخدومی کاخکی2 | ||
1هیات علمی دانشکاه الزهرا | ||
2دانشگاه ازاد | ||
چکیده | ||
مهاجرت میتواند بر سلامت و بهزیستی جسمی، روانی و عاطفی مهاجران و افراد باقیمانده در مبدأ، به ویژه والدین تأثیر بگذارد. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته مادران از مهاجرت تحصیلی فرزندان دخترشان به کشورهای اروپایی انجام شد .این مطالعه از نوع کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. پژوهش با بهرهگیری از نمونهگیری هدفمند از مادران 45 تا 65 ساله ساکن در شهر مشهد در سال 1401-1400 که دارای حداقل دو فرزند که یک فرزند دختر مهاجر به کشورهای اروپایی را داشتند، انجام شد. در نهایت پس از انجام 15 مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق، پژوهشگر به اشباع دادهها رسید. مصاحبهها با روش پدیدارشناسی اسمیت مورد بررسی قرار گرفتند. در تحلیل مصاحبههای نیمه ساختاریافته با مادران، مجموعا 537 کد اولیه، 199مفهوم اولیه، 15 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی «تجربۀ بحران هستی-شناختی؛ پریشانی هیجانی و عاطفی؛ پریشانی شناختی؛ پریشانی و بدتنظیمی رفتاری؛ و سازگاری و پذیرش شرایط» شناسایی شد. نتایج حاضر میتواند اطلاعاتی در مورد تجربۀ زیسته مادران از مهاجرت فرزندان ارائه دهد که این تحقیقات برای متخصصانی که در حوزه سلامت روان، خدمات سالمندان، مددکاران اجتماعی و روان شناسان فعالیت میکنند، مفید باشد و آنها را در اجرای هر چه موفقتر برنامه هایشان کمک نماید | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه زیسته مادران؛ مهاجرت تحصیلی دختران؛ پیامدها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying mothers' lived experience of the consequences of their daughters’ educational migration | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra sadat pour seyyed aghaei1؛ Mahbubeh Makhdumi Kakhaki2 | ||
1alzahra university | ||
2Azad | ||
چکیده [English] | ||
Migration can significantly impact the physical, psychological and emotional health and well-being of migrants and the individuals remaining in the country of origin, particularly parents. In this regard, the present study aims to investigate mothers' lived experience of their daughters’ educational migration to European countries. This qualitative study is based on an interpretative phenomenological approach. The research was conducted through the purposive sampling of mothers aged 50 to 70 residing in the city of Mashhad during the years 2021-2022. They had at least two children, one of whom was a daughter who had migrated to European countries for education. Following 15 in-depth semi-structured interviews with those mothers, the researcher reached data saturation. The interviews were analyzed using Smith's phenomenological method, and a total of 537 initial codes, 199 initial concepts, 15 sub-themes, and 5 main themes were identified. The themes included Existential-Cognitive Crisis Experience, Emotional and Affective Distress, Cognitive Distress, Behavioral Distress and Dysregulation, and Adaptation and Acceptance of Conditions. The research provides insights into mothers' lived experience of their children's migration, and the findings can be valuable for the professionals working in the fields of mental health and elderly care services as well as social workers and psychologists, helping them implement their programs more successfully. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mothers' lived experience, Daughters' educational migration, Consequences | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |