
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,064 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,361 |
بررسی تطبیقی مفهوم روی صحنه گافمن و لحظه قطعی برسون در تصاویر آلبومهای عروسی استان گیلان از دهه 1360 تا 1403 | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.49046.2266 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین گلپور نویدهی نژاد1؛ محمد خدادادی مترجمزاده* 2؛ محمّد حسینی3 | ||
1کارشناس ارشد عکاسی از دانشگاه هنر تهران، دانشکده هنرهای تجسمی، گروه عکاسی | ||
2دانشیار گروه عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران ، ایران | ||
3کارشناس ارشد علوم اجتماعی ـجامعهشناسی، دانشگاه گیلان. | ||
چکیده | ||
این مقاله به تحلیل روند تحولات عکاسی عروسی در گیلان از دهه ۱۳۶۰ تا ۱۴۰3 و پس از آن پرداخته و دو پرسش اصلی را مطرح میکند: آیا روند انتخاب تصاویر برای ثبت در آلبومهای عکاسی عروسی لحظات موجود در مراسم ازدواج را به دو بخش روی صحنه و پشت صحنه تفکیک نموده است؟ و آیا در انتخاب تصاویر، توجه به کیفیت لحظه قطعی از اهمیت برخوردار بوده است؟ هدف از این پژوهش، بررسی تمایز ویژگیهای رویصحنه و پشتصحنه بر مبنای نظریه نمایش گافمن در آلبومهای عکس عروسی گیلان و ارتباط آن با مفهوم لحظه قطعی برسون است. لذا، این تحقیق موردی برپایه روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته و مبتنی است بر بررسی منابع تصویری و کتابخانهای اعم از منابع مکتوب و مقالات ایرانی و خارجی. این پژوهش از آراء جامعه شناختی اروین گافمن، برگرفته از کتاب نام آشنای او "نمایش خود در زندگی روزمره"، به عنوان چهارچوب نظری بهره میبرد. همچنین، نظرات کارتیه برسون درباره اهمیت ثبت "لحظه قطعی" در عکاسی، به عنوان رویکردی مکمل مورد توجه قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که در دهههای ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰، عکاسی عروسی بیشتر بر ثبت لحظات آیینی و مستندگونگی مراسم متمرکز بوده و کیفیت عکاسانه در تصمیمگیریها نقش چندانی نداشته است. با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات اجتماعی، از دهه ۱۳۸۰ به بعد، تمرکز از آیینها و روابط جمعی به سمت لحظات شخصیتر و فردگرایی تغییر پیدا کرده است، به طوری که عروس و داماد به شخصیتهای اصلی تصاویر تبدیل شدهاند و بسیاری از لحظات اجتماعی و آیینی به پشت صحنه رفتهاند. همچنین، با ورود تکنولوژیهای نوین و نفوذ شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، زیباییشناسی عکسهای عروسی نیز دستخوش تغییرات گستردهای شده است، به نحوی که عکاسان بر جلوههای بصری پیچیدهتر و نمایش داستان دو نفره عروس و داماد تمرکز دارند. این تغییرات، علاوه بر نشان دادن تحولات فرهنگی و اجتماعی، بهعنوان بازتابی از دگرگونی در ذائقه عمومی و نقشآفرینی حرفهایتر عکاسان و استودیوها دیده میشود. این مقاله مستخرج از پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد رشته عکاسی امیرحسین گلپور نویدهینژاد در دانشگاه هنر تهران با عنوان بررسی سیر تحولات فرهنگی عکاسی عروسی در ایران (1360 تا 1400 ه.ش) مورد پژوهی: آلبومهای عروسی و عکسهای عکاسخانهای گیلان است. | ||
کلیدواژهها | ||
روی صحنه؛ پشت صحنه؛ لحظه قطعی؛ عکاسیعروسی؛ آلبومِعکس؛ اروینگ گافمن؛ هنرى کارتیهبرسون | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Goffman's Concept of Front Stage and Bresson's Decisive Moment in Wedding Albums of Gilan Province from the 1980s to 2024 | ||
نویسندگان [English] | ||
Amirhosein Golpour navidehinejad1؛ mohammad Khodadadi Motarjemzadeh2؛ mohammad hoseini3 | ||
1Master of Photography from Tehran University of Art, Faculty of Visual Arts, Department of Photography | ||
2associate professor of photography department,, faculty of visual arts, Art university, Tehran, Iran | ||
3Master of Arts in Social Sciences - Sociology, University of Gilan | ||
چکیده [English] | ||
This article analyzes the evolution of wedding photography in Gilan from the 1980s to 2024 and beyond, posing two key questions: Has the process of selecting images for wedding albums distinguished between staged and behind-the-scenes moments? And has the decisive moment's quality been a crucial factor in image selection? The study aims to examine the distinction between on-stage and backstage characteristics in Gilan’s wedding albums based on Goffman’s dramaturgical theory and its connection to Cartier-Bresson’s concept of the decisive moment. Therefore, this case study follows a descriptive-analytical approach and relies on the examination of visual and library resources, including written sources and both Iranian and international articles. The research employs the sociological theories of Erving Goffman, particularly from his well-known book The Presentation of Self in Everyday Life, as its theoretical framework. Additionally, Cartier-Bresson’s perspective on capturing the decisive moment in photography is considered as a complementary approach. The findings indicate that in the 1980s and 1990s, wedding photography primarily focused on documenting ritualistic moments, with less emphasis on photographic quality in decision-making. However, with technological advancements and social changes, from the 2000s onward, the focus shifted from communal rituals and collective interactions to more personal and individualistic moments, positioning the bride and groom as the central subjects while many social and traditional elements were relegated to the background. Furthermore, with the emergence of modern technologies and the influence of social media platforms such as Instagram, the aesthetics of wedding photography underwent significant transformations. Photographers increasingly prioritized sophisticated visual effects and the depiction of a romantic narrative centered on the couple. These changes, beyond reflecting cultural and social transformations, also highlight shifts in public taste and the more professional role of photographers and studios. This article is derived from the master's thesis of Amirhossein Golpour Navidehnezhad in the field of photography at the University of Art, Tehran, titled A Study on the Cultural Evolution of Wedding Photography in Iran (1980-2024): A Case Study of Wedding Albums and Studio Photography in Gilan. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Front Stage, Back Stage, Decisive Moment, Wedding Photography, Photo Album, Erving Goffman, Henri Cartier-Bresson | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 |