
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,088 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,413 |
مطالعه جایگاه نمادین و کارکرد دو گل زنبق و نیلوفر آبی در هنر ایران باستان با رویکرد اسطوره شناسی تطبیقی دومزیل | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.48340.2238 | ||
نویسندگان | ||
زهرا مهدوی قهساره* 1؛ غلامرضا هاشمی2 | ||
1گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشکده صنایع دستی، داشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
در اندیشه ایران باستانی توجه به مظاهر طبیعت بسیار رایج و مورد توجه بوده است و قدرتهای فرامادی و کنترل جهان را به این مظاهر نسبت دادهاند. گل زنبق و نیلوفر آبی به عنوان دو گل از مظاهر طبیعت در بین ایرانیان باستان از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده، این دو گل با توجه به ویژگیهای زیستی خود هرکدام به ایزدی با کارکرد متفاوت مرتبط هستند. بطوریکه گل زنبق به آناهیتا ایزدبانوی عشق و باروری و گل نیلوفر آبی به مهر ایزد شکوه خدایان اطلاق میشود در حالیکه برخی منابع نیلوفر را به آناهیتا منسوب کرده اند. بر این اساس هدف از این پژوهش بررسی اهمیت و جایگاه نمادین دو گل زنبق و نیلوفرآبی و جلوههای تصویری آنها در هنر ایران باستان است. این پژوهش به روش تحلیلی- تطبیقی انجامشده و شیوهی جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و میدانی با بهرهگیری از رویکرد اسطورهشناسی تطبیقی کنشگرایی بهمنظور بررسی اهمیت، جایگاه و کارکرد نمادین گل زنبق و نیلوفر آبی بر اساس نظریه کنشهای سهگانه ژرژ دومزیل انجام گرفته است. دستیافتههای پژوهش پیشرو حاکی از نمود تصاویر گل زنبق و نیلوفرآبی در نمونه آثار باستانی بر اساس همان ویژگیهای ظاهری در طبیعت است که که هرکدام مرتبط با دو ایزد آناهیتا و مهر (میترا)، که در هر اثر باستانی مبتنی بر آیین ماه پرستی و خورشید پرستی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که گل زنبق بر اساس نظریه کنش سه گانه دومزیل بنا بر ارتباط با ایزد بانو آناهیتا است و دارای سه کارکرد (حاصلخیزی، جنگاوری و حکومت) بوده و گل نیلوفر مرتبط با ایزد مهر (میترا) بوده و دارای کارکرد اول یعنی (حکومت) مرتبط است. | ||
کلیدواژهها | ||
اسطوره شناسی تطبیقی؛ دومزیل؛ زنبق؛ نیلوفرآبی؛ آناهیتا؛ مهر | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the symbolic position and function of two flowers, lily and lotus in ancient Iranian art with the approach of Domzil's comparative mythology. | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra mahdavi Ghehsareh1؛ gholamreza hashemi2 | ||
1Department of Handicrafts, Faculty of Handicrafts, Isfahan Art University, Isfahan, Iran | ||
2Handicrafts Faculty, Art University Of Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Ancient Iranian thought attached importance to the manifestations of nature and attributed supernatural powers and control of the world to it. The lily and lotus were of considerable importance in ancient Iran, and each flower, based on its biological characteristics, represented a deity with a specific function. Thus, the lily was attributed to Anahita, the goddess of love and fertility, and the lotus was attributed to the seal of the goddess of glory of the gods, while some sources attributed the water lily to Anahita due to the connection between Anahita and water and rituals such as coronation, marriage, etc., as well as the direct connection of the lotus with water and its presence in the coronation ceremony. Accordingly, the purpose of this research is to investigate the significance and symbolic position of the two flowers, the lily and the lotus, in ancient Iranian art, and to answer the question of this research, what is the symbolic significance of these two flowers and their connection with two important gods and goddesses in ancient Iran? It has become necessary. The present study was conducted using a descriptive-analytical-comparative method and the method of collecting library and field data was based on the comparative mythological approach of activism in order to investigate the importance, position and symbolic function of the lily and lotus based on Georges Dumasil's theory of triple actions. The findings of the present study indicate that the appearance of images of the lily and lotus in ancient works is in accordance with the same external characteristics in nature, each of which is related to the two deities Anahita and Mehr (Mithra) and has been used in every ancient work based on the moon worship and sun worship. The results indicate that the lily, based on Dumasil's theory of triple action, is related to the goddess Anahita and has three functions (fertility, warfare and government), and the lotus is related to the god Mehr (Mithra) and has the first function, that is (government). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
comparative mythology, Dumzil, Iris, Lotus, Anahita, Mehr | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |