
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,339 |
تحلیل نگاه برساختگرایانه به بازنمایی عکاسانه در آثار عکسبنیان دهۀ 1390 ایران | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.48280.2232 | ||
نویسندگان | ||
سودابه شایگان* 1؛ محمد خدادادی مترجمزاده2؛ مهدی مقیمنژاد3 | ||
1گروه آموزشی پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران ، ایران | ||
3گروه عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دیدگاه برساختگرایی شفافیت و خنثی بودن بازنمایی عکاسانه را نقد میکند. بنا بر این دیدگاه، در مواردی خالقان آثار عکسبنیان، برساختهگیِ عکس را به چالش کشیدهاند و از روشهای پراکندهای استفاده نمودهاند. چگونگیِ بهکارگیریِ این روشها در آثار عکس-بنیان دهۀ 1390 دغدغۀ اساسی پژوهش حاضر بوده است. در این پژوهش با استفاده از آرای برساختگرایانی چون جودیت باتلر در کنار نظریات اندی گراندبرگ، نظریهپرداز عکاسی و همچنین با توجه به رویکردهای خودانتقادی عکس، یک چارچوب اصلی برای شناسایی و دستهبندی آثاری که به نقد برساختهگی بازنمایی عکاسانه پرداختهاند، ترسیم شد. مطابق این چارچوب، نقد برساختهگی بازنمایی عکاسانه به چهار صورتِ تکرار برساختههای گفتمان غالب، ارائهی برساختههای جایگزین، آگاهسازی مخاطب از عکسبودگی و برجستهسازیِ نقش عکاس انجام میشود. پس از یافتنِ آثاری که هریک از روشهای چهارگانۀ فوق در آنها قابل مشاهده بود، تکنیکهای به کاررفته در هر یک از روشها و میزانِ استفادۀ هنرمندانِ این دهه از هر شیوه و تکنیک مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که هنرمندان در این دهه، در مواردی بسیار اندک از تکرار برساختههای گفتمان غالب برای نقد برساختهگی بازنمایی عکاسانه استفاده کردهاند و در این موارد معدود، اطلاعاتِ زمینهای عکسها نقشی مؤثر داشتهاند. ارائۀ برساختهای جایگزین نیز در این دهه بر قراردادهای بدیهیانگاشتهای چون پرسپکتیو رنسانسی متمرکز بوده و آگاهساختنِ مخاطب از عکسبودگی تنها با توسل به یک تکنیک(چاپ پرفراژ نگاتیو) انجام گرفته است و در نهایت هنرمندان این دهه بیشتر از سایر روشها از برجستهسازیِ نقش عکاس بهره گرفتهاند و با تکنیکهای متنوعی آن را اجرا نمودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
برساختگرایی؛ بازنمایی عکاسانه؛ واقعیت برساخته؛ عکاسی برساخته؛ عکاسی ایران؛ عکاسی دهه 1390 | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The analysis of constructive approach to photographic representation in photo-based works of 1390s | ||
نویسندگان [English] | ||
soudabeh shaygan1؛ mohammad Khodadadi Motarjemzadeh2؛ mehdi moghimnejad3 | ||
1Faculty of theories and art studies, university of art, Tehran, Iran | ||
2associate professor of photography department,, faculty of visual arts, Art university, Tehran, Iran | ||
3Department of Photography, Faculty of visual Arts, Iran university of Art, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The constructivist perspective criticizes the transparency and neutrality of photographic representation. According to this point of view, in some cases the creators of photo-based works have challenged the creation of the photo and used scattered methods. How to use these methods in the photo-based works of the 1390s has been the main concern of the present research. In this research, using the opinions of constructionists such as Judith Butler along with the theories of Andy Grandberg, photography theorist, and also considering the self-criticism approaches of photography, a main framework was drawn to identify and categorize the works that criticized the construction of photographic representation. According to this framework, criticizing the construction of photographic representation is done in four ways: repeating the constructions of the dominant discourse, presenting alternative constructions, making the audience aware of photography, and highlighting the role of the photographer. After finding the works in which each of the above four methods could be seen, the techniques used in each of the methods and the amount of use of each method and technique by the artists of this decade were examined. The findings showed that in this decade, artists have used the repetition of the constructions of the dominant discourse in very few cases to criticize the construction of photographic representation, and in these few cases, the background information of the photos played an effective role. The presentation of alternative constructions in this decade is also focused on the taken-for-granted conventions such as the Renaissance perspective, and making the audience aware of photography has been done only by resorting to one technique (perforations negative printing) and finally, the artists of this decade have benefited from highlighting the role of the photographer more than other methods. And they have implemented it with various techniques. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
constructionism, constructed reality, constructed photography, Iran’s photography, photographic representation, photography of 1390s | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |