
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,339 |
تبیین فرآیند حل مسئله در بازی رایانهای تعاملی «فرزندان مورتا» و «میراث نگهبانان نور» از نظرگاه جان دیویی | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.48192.2227 | ||
نویسندگان | ||
مریم شیخزاده* 1؛ زهرا رهبرنیا2 | ||
1دانشجوی دکترای گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
پژوهش پیشرو، با تمرکز بر ضرورت کسب توانایی حل مسئله از سن کودک و نوجوان، به تبیین فرآیند حل مسئله در دو بازی رایانهای تعاملی «فرزندان مورتا» و «میراث نگهبانان نور» پرداخته است. بازی های انتخاب شده، داستان محور و دارای روایتی خانواده محوراست که با داستان شروع میشوند و به نبرد با پلیدی می روند. کودک در این بازیها، به یادگیری و بازسازی تجارب خود پرداخته و با طرح مسئله در ذهن، منجر به ساخت فرضیه، آزمایش فرضیهها و در نهایت ارزشیابی میشود. پرسش اصلی پژوهش، چیستی نقش مهارتهای حل مسئله در سبک زندگی، فرهنگسازی و چگونگی جهتدهی بازیهای رایانهای تعاملی حوزه کودک و نوجوان است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و با ماهیت کیفی است و از آنجا که مولفه های حل مسئله دیویی، فیلسوف آمریکایی قرن بیستم و از پیشتازان پراگماتیسم، به خوبی با مراحل بازی های منتخب قابل انطباق است، بر این مبنا، برای پاسخ دادن به پرسشهایی پیرامون مراحل حل مسئله در بازیهای فوق الذکر، به جمعآوری اطلاعات درباره حل مسئله توجه شده و مولفههای پنجگانه حل مسئله در بازی های رایانهای مذکور تحلیل شده است تا نقش مخاطب را به عنوان کنشگر روایت و هدایتگر بازی با استفاده از پیرنگها بررسی نماید. نتایج پژوهش بیانگر این است که در اینگونه از بازیهای داستان محور، امکان یافتن راهکارهای حل مسئله برای کودک و نوجوان درگیر این بازیهای تعاملی پویا، فراهم میشود. به این ترتیب بازیهای رایانهای تعاملی منتخب، در پرورش تفکر حل مسئله در کودک و نوجوان، با فرآیندهایی که در فرآیند حل مسئله از دیدگاه جان دیویی طی میکنند، نقش مهمی دارند. همچنین توسعه آگاهانه و هدفمند اینگونه از بازیها، میتوانند نقش کلیدی در پرورش و فرآیندهای شناختی کودک و نوجوان ایفا کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای رایانهای تعاملی؛ حل مسئله؛ جان دیویی؛ فرزندان مورتا؛ میراث نگهبانان نور | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the problem solving process in the interactive computer game " Morta's children " and " The legacy of the guardians of light" according to John Dewey | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam sheikhzade1؛ Zahra Rahbarnia2 | ||
1PhD Student of Art Research Department of Research of Art Faculty of Art Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Research of Art, Faculty of Art, Alzahra University.Tehran. Iran, (Corresponding Author), | ||
چکیده [English] | ||
the present research, focusing on the necessity of acquiring the ability to solve problems from the age of children and adolescents, has explained the process of problem solving in two interactive computer games "Morta's children" and "The legacy of the guardians of light". The selected games are story-oriented and have a family-oriented narrative that starts with the story and goes to the battle with evil. In these games, the child learns and reconstructs his experiences, and by posing a problem in his mind, it leads to hypothesis building, hypothesis testing and finally evaluation. The main research question is what is the role of problem solving skills in lifestyle, culture and how to direct interactive computer games for children and teenagers. The research method is descriptive-analytical and of a qualitative nature, and it has been done with the purpose of development and application, for adaptation in making interactive computer games. Since the problem solving components of Dewey, the American philosopher of the 20th century and one of the pioneers of pragmatism, can be well adapted to the stages of the selected games, on this basis, to answer questions about the stages of problem solving in the aforementioned games, to collect information about Problem solving has been considered and the five components of problem solving in the mentioned computer games have been analyzed in order to examine the role of the audience as an actor of the narrative and the guide of the game with the use of clues. The results of the research show that in this type of story-based games, it is possible to find problem-solving solutions for children and teenagers involved in these dynamic interactive games. In this way, selected interactive computer games play an important role in developing problem-solving thinking in children and adolescents with the processes that go through the problem-solving process from John Dewey's point of view. Also, the conscious and purposeful development of such games can play a key role in the upbringing and cognitive processes of children and adolescents. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
interactive computer games, problem solving, John Dewey, Morta's children, The legacy of the guardians of light | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |