
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,345 |
نشانه شناسی نشانگان با کارکرد فرهنگی دهه 90 خورشیدی در ایران بر پایه آراء پیرس و بارت | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.48101.2222 | ||
نویسندگان | ||
منصور کلاه کج* 1؛ فهیمه طحان2 | ||
1عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده نشانهشناسی یکی از روشهای تحلیل و تفسیر متن و تصویر است که از طریق آن به مطالعه و بررسی مفاهیم و دلالتهای آشکار و نهان نشانهها پرداخته میشود. یکی از اهداف نشانهشناسی جستجوی معانی زبانها، رمزها و نشانههاست. از طریق نظام نشانهشناسی میآموزیم که چگونه یک امر ذهنی به امری عینی تبدیل میشود و بالعکس چگونه یک پدیده عینی و مادی به یک پدیده ذهنی تبدیل میشود. درواقع نشانهها امور عینی هستند که به امور ذهنی اشاره میکنند. در این پژوهش با تاکید بر آراء زبانشناسان مطرح چون چارلز سندرس پیرس و رولان بارت به این سؤال پاسخ داده میشود که برونداد معنایی نشانههای ایرانی با اتکا به نظریه این دو نشانه شناس چگونه است؟ هدف پژوهش: هدف پژوهش حار، شناخت اشارات معنایی و مفاهیم نهان نشانههای تصویری و نوشتاری از منظر نشانهشناسی است. روش پژوهش: رویکرد این پژوهش کیفی است که براساس تحلیل نشانهشناسانه پیرس و بارت به شیوه تطبیقی با تحلیل نشانههای دهه نود ایران نتایج آن ارائه میشود. گردآوری اطلاعات بهصورت، کتابخانهای و از پایگاههای اطلاعاتی علمی معتبر بوده است. یافتهها: ازآنجا که میان معناهای نمادین و نمایهای پیرس و معنای ضمنی بارت تا حدودی همبستگی وجود دارد و این همبستگی نیز تاحدودی میان نمادهای شمایلی و معنای صریح بارت بهگونهای دیگر وجود دارد، در آثار مود مطالعه از معناهای نمادین و نمایهای که به گونهای همبسته مفهومی معنای ضمنی بارت است بیشتر بهره گرفته و این بهرهگیری با استفاده از عناصر مختلف از جمله شکل رنگ و با اولویت هویت ایرانی و سپس هویت موضوعی نشانه بوده است. در نتیجه میتوان بیان کرد که عنصر معنایی یکه نشانههای بررسی شده عناصر ایرانی و در صدر آنها خط نستعلیق و سپس رنگ ایرانی رو به فزونی و مورد توجه طراحان ایرانی است. این نتیجه روشمند علیرغم اینکه از نمونههای محدوده به دست آمده، اما با برخی از نظریههای پیشین و کلی در باره هنر ایرانی که هنری نمادین است، همبستگی معنایی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
گرافیک؛ آرم؛ نشانه؛ لوگو؛ نشانهشناسی؛ نظریهی نشانهشناسی؛ چارلز سندرس پیِرس؛ رولان بارت | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the cultural signs of the 90s of Iran and comparing them with the reliance on the semiotic theory of Barth and Peirce | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansour Kolahkakj1؛ Fahimeh Tahan2 | ||
1University Board Member, Shahid Chamran University Of Ahvaz | ||
2Master's student of Art Research, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Semiotics is one of the methods of analyzing and interpreting text and image through which the concepts and obvious and hidden meanings of signs are studied. One of the goals of semiotics is to search for the meanings of languages, codes and symbols. Through the semiotic system, we learn how a mental thing becomes an objective thing, and vice versa, how an objective and material phenomenon becomes a mental phenomenon. In fact, signs are objective things that point to mental things. In this research, by emphasizing the opinions of famous linguists such as Charles Sanders Peirce and Roland Barthes, the question is answered, what is the semantic output of Iranian signs based on the theory of these two semioticians? The purpose of research: The purpose of Hari's research is to know the semantic hints and hidden concepts of visual and written signs from the perspective of semiotics. Research method: The approach of this research is qualitative, based on the semiotic analysis of Peirce and Barth, its results are presented in a comparative manner with the analysis of the signs of the nineties of Iran. The collection of information has been in the form of a library and from reliable scientific databases. Findings: Since there is some correlation between Peirce's symbolic and indexical meanings and Barthes' implicit meaning, and this correlation also exists to some extent between symbolic symbols and Barthes' explicit meaning in a different way, in the works of Mode, we study symbolic and indexical meanings that are conceptually correlated. Barth's implied meaning has been used more and this use has been the use of different elements such as the shape of color and with the priority of Iranian identity and then thematic identity of the sign. As a result, it can be stated that the semantic element that the examined signs are Iranian elements and at the top of them is the Nastaliq script and then the Iranian color is increasing and the attention of Iranian designers. Despite the fact that this methodical result was obtained from limited samples, it has meaningful correlation with some previous and general theories about Iranian art, which is symbolic art. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Graphics, sign, logo, semiotics, semiotic theory, Charles Sanders Pierce, Roland Barthes | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |