
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,339 |
مکتب و مکتبخانه در نگارگری ایران با تاکید بر نگارههای لیلی و مجنون در مکتبخانه | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.48089.2221 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر میرزایی مهر* 1؛ منیژه مرزبان2 | ||
1استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده مناسبترین گواه تصویری برای مطالعهی مکتبخانههای قدیم ایران، نگارههای "لیلی و مجنون در مکتبخانه" موجود در نسخههای مصور خمسه نظامی است که از ادوار مختلف تاریخی بر جای ماندهاست. در این نگارهها، کلیاتی چون فضای عمومی مکتبخانه، ترکیب جمعیت دانشآموزی، چگونگی نشست و برخاست اطفال مکتبی، موقعیت و عملکرد مکتبدار، چیدمان عناصر و رنگهای موجود در فضا و کاربرد نوشتافزار را میتوان تماشا کرد. اما با توجه به محدودیتهای زبان تصویر و ساختار غیرطبیعتگرای نگارگری ایرانی، انتظار نمیرود که تصویری تمام نما از آنچه در واقعیت رخ داده است در نگارهها تجسم یافته باشد. از منظری دیگر، متون تاریخی و ادبی نیز آگاهیهایی از آنچه در مکتبخانهها جاری بوده را ثبت کردهاند. اما ناگفته پیداست که متن نوشتاری نیز محدودیتها و ناتوانیهایی در توصیف و ترسیم واقعیت دارد. مقاله حاضر تحقیقی بینارشتهای است که میکوشد با آشتیدادن این دو منظر، تصویری روشنتر از مکتبخانههای قدیم ایران پدید آورده و به پرسشهایی از این قبیل پاسخ دهد: هنرنگارگری چه تصویری از مکتبخانهها را ارائه میدهد؟ متون تاریخی چه تصویری از مکتبخانهها ارائه میدهند؟ اشتراک و افتراق ایندو کداماست؟ گمانمیرود همآمیزی دو منظر بتواند به همافزایی شناخت ما از مکتب و مکتبخانههای ایران که نسلهای اولیهی آموزشگاههای مقطع ابتدایی بودهاند مدد رساند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی_تحلیلی است و بخشی از آن به شیوهی مشاهده و تفسیر آثار تصویری حاصل آمدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: "مکتب"؛ "مکتبخانه"؛ "لیلی و مجنون"؛ "نظامی گنجوی"؛ "نسخهی مصور"؛ "مکتبدار" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The school and the school in persian painting with an emphasis on the paintings of Layla and Majnun in the school. | ||
نویسندگان [English] | ||
ali asghar mirzaeimehr1؛ manizhe marzban2 | ||
1Assistant Professor, Department of Painting, Faculty of Art and Architecture, University of Science and Culture, Tehran, Iran. | ||
2Master of Arts Research, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The most suitable visual evidence for studying old schoolhouses in Iran is the paintings of " Layla and Majnun in the schoolhouse" in the illustrated editions of Nizami's Khamsa, which have remained from different historical periods. In these paintings, general aspects such as the public atmosphere of the schoolhouse, the composition of the student population and their companionship, the position and performance of the schoolhouse teacher, the arrangement of elements and colors in the space, and the use of stationery can be observed. However, due to the limitations of the visual language and the non-naturalistic structure of Iranian painting, it is not expected that a full picture of what happened in reality is embodied in the paintings. From another point of view, historical and literary texts have also recorded knowledge of what was going on in the schoolhouses. But it goes without saying that the written text also has limitations and incapacities in describing and depicting reality. The current article is an interdisciplinary research that tries to create a clearer picture of old Iranian schoolhouses by reconciling these two perspectives and addressing questions such as: What image of schoolhouses is presented by miniature art? What image of schoolhouses is conveyed by historical texts? What are the commonalities and differences between the two? It is believed that the combination of two perspectives can contribute to the synergism of our understanding of schools and schoolhouses in Iran, which were the first generations of elementary schools. The research method in this article is descriptive-analytical and part of it is obtained by observing and interpreting visual works. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: "School", "Schoolhouse", "Layla and Majnun", "Nezami Ganjavi", "illustrated version", "Teacher" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |