
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,340 |
نمادشناسی عناصر طبیعت در هنر نگارگری ایران (موردپژوهی: دورۀ صفوی) | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.48074.2220 | ||
نویسندگان | ||
کورش مومنی* 1؛ امیرحسین شعبانیان2؛ مصطفی محبیان3؛ سیده میترا فقیهی4 | ||
1دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایران | ||
2کارشناسی ارشد معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد هنر اسلامی، گروه هنر اسلامی، مؤسسه آموزش عالی مارلیک نوشهر، نوشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
هنر نگارگری ایرانی-اِسلامی، به خصوص در دورۀ صفوی به عنوان یکی از برجستهترین جلوههای هنری در تاریخ هنر جهان، همواره مورد توجه پژوهشگران و هنردوستان قرار گرفته است. یکی از ویژگیهای بارز نگارگری دورۀ صفوی، استفاده از عناصر طبیعت به عنوان نمادهای معنوی فرهنگی است. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل نمادشناسی عناصر طبیعت در هنر نگارگری ایران بهویژه دورۀ صفوی است. سؤال اصلی تحقیق عبارت است: «عناصر طبیعت در نگارگری ایران به چه نمادهایی اشاره دارند؟ و تأثیر بسامد آنها در دورۀ صفوی چگونه است؟» رویکرد پژوهش فوق کیفی-کمی است که ابتدا با روش تحلیلی-تفسیری به تحلیل دادههای کتابخانهای برای شناسایی عناصر طبیعت در نگارگری و سپس با روش آمار توصیفی به تحلیل توزیع و درصد فراوانی این عناصر در نمونههای موردی میپردازد و سپس با روش آیکونولوژی به تحلیل آثار، برای فهم نمادها پرداخته میشود. ابزار این پژوهش، کتابخانهای و مطالعات میدانی است. یافتهها نشان میدهند که شش عنصر با درصد فراوانی بالای پنجاه درصد از بسامد بالایی در آثار نگارگران برخوردار است. این عناصر به ترتیب عبارتاند از: «کوه و صخره»، «گل و بوته»، «درخت»، «خاک»، «آسمان»، «ابر». با توجه به نمادشناسی این عناصر در نگارگری ایران بهویژه دورۀ صفوی، به نظر میرسد هدف نگارگران از استفاده پرتکرار این عناصر طبیعت، نشاندادن درک عمیقتر آفرینش و سیر و سلوک از عالم ماده به عالم معنا بوده است. در این دوره، با توجه به شرایط اجتماعی، سیاسی و مذهبی آن زمان، تأکید بیشتری بر استفاده از نمادها، بهویژه در هنر نگارگری، مشاهده میشود. همچنین هنرمندان این دوره با جهانبینی عمیق خود آثار معناداری آفریدند که با وجود تحولات همعصر، ساختار خود را حفظ کردند و به هنر پیشین ادامه دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
نمادشناسی؛ عناصر طبیعت؛ هنر ایرانی نگارگری؛ دورۀ صفوی | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Symbolism of Natural Elements in Iranian Miniature Painting (Case Study: Safavid Period) | ||
نویسندگان [English] | ||
Kourosh Momeni1؛ Amirhossein sha'banian2؛ mostafa mohebian3؛ Seyedeh Mitra Faghihi4 | ||
1Associate Professor, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Jundi-Shapur University of Technology, Dezful, Iran | ||
2Master of Architecture, Faculty of Arts and Architecture, Yazd University, Yazd, Iran. | ||
3Ph.D. Student of Architecture, Faculty of Art and Architecture, Yazd University, Yazd, Iran. | ||
4Master of Islamic Art, Department of Islamic Art, Nowshahr Institute of Higher Education, Nowshahr, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Persian-Islamic miniature art, especially during the Safavid period, stands as one of the most distinguished artistic manifestations in the history of global art, continuously captivating the attention of researchers and art enthusiasts. A prominent characteristic of Safavid miniature painting is the use of natural elements as symbols of cultural and spiritual significance. The primary aim of this study is to examine and analyze the symbolism of natural elements in Persian miniature art, particularly during the Safavid era. The main research question is: "What symbols do natural elements in Iranian miniature painting refer to, and how was their frequency reflected during the Safavid period?" This research adopts a qualitative-quantitative approach, initially employing analytical-interpretative methods to analyze library data for identifying natural elements in miniature painting. Subsequently, descriptive statistical methods are applied to analyze the distribution and frequency percentage of these elements in selected samples. This is followed by an iconological analysis of the artworks to comprehend the symbols involved. The tools of this research include library resources and field studies. The findings indicate that six elements, which exceed a frequency of fifty percent, are prominently featured in the works of miniature artists. These elements, in order of prevalence, are: "mountain and rock," "flower and plant," "tree," "earth," "sky," and "cloud." In light of the symbolism associated with these elements in Persian miniature painting, particularly during the Safavid era, it appears that the artists’ recurrent use of these natural elements aimed to reflect a deeper understanding of creation and the journey from the material world to the realm of meaning. During this period, there was a noticeable emphasis on the use of symbols, especially in miniature art, influenced by the social, political, and religious conditions of the time. Additionally, the artists of this era produced meaningful works that, despite contemporary transformations, maintained their structure and continued the legacy of previous art forms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Symbolism, Natural Elements, Iranian Miniature Painting, Safavid Era | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 |