
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,047 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,338 |
زمانِ شکار: تجسم توالی زمانی در نگارههای شکار دوران ساسانی | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.47814.2205 | ||
نویسندگان | ||
مزدک موسوی* 1؛ عبدالله آقائی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر گروه هنرهای تجسمی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران، | ||
2استادیار گروه هنرهای تجسمی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد ، ایران. | ||
چکیده | ||
شکار از مضامین مهم فرهنگ بصری ساسانی است. ازآنجاکه فرایند شکار توالی چندین کنش در «زمان» و «مکان» است، بررسی نحوة به تصویرکشیدن آن میتواند به شکلی روشن گسترة گونههای روایتِ دیداری را در این دوران نشان دهد. این پژوهش به دنبال بررسی «چگونگی» تجسم زمان روایی در نقوش شکار باقی مانده از دوران ساسانی است و در این راستا با نظر به گونهشناسی «کورت وایتزمن» در شناسایی انواع روایت دیداری، 27 نمونه از آثار نقش برجستههای صخرهای و آثار فلزی منقوش با موضوع شکار در این دوران به روشی توصیفی- تحلیل بررسی شده است. گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای انجامگرفته است و در انتخاب تصاویر از کلیه آثار موجود، در دسترس و معتبر استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از وجود دو گونه روایت دیداری «چرخهای» و «تک صحنهای» در مجموعة آثار دوران ساسانی است. تعداد اندکی از نقوش شکار تنها «لحظة دقیق» را بازنمایی کردهاند؛ لحظهای که شاهِ شکارگر، حیوان را میکشد. بسیاری نقوش از طریق تکرار فیگورهای جانور[ان] به بازنمایی پیوستگیِ زمانِ روایی پرداخته و بدین صورت توانستهاند به شکلِ ذهنی دارای زمانمندی «مستتر» شوند. از دیگر سو، هنرمند این دوران بهمنظور بیان جانمایة روایت به شکلی خلاقانه «نقاط اوج» روایت را با هم درآمیخته و چندین صحنه را به شکلی واحد در فضایِ محدودِ در اختیار روایت کرده. بدین ترتیب، هنرمندان دربار توانستهاند در سطوح مختلف تمام و یا بخش اصلی شکار را بازنمایی کنند و بدینگونه، راویِ زمانِ شکارِ شاهانه باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقوش شکار؛ هنر ساسانی؛ روایت دیداری؛ زمان روایی؛ کورت وایتزمن | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Hunting time: visualizing the sequence of time in Sassanid era hunting paintings | ||
نویسندگان [English] | ||
mazdak moosavi1؛ A. Aghaie2 | ||
1Master's student of Art Research, Department of Visual Arts, Faculty of Art and Architecture, Yazd University, Yazd, Iran | ||
2Yaz University | ||
چکیده [English] | ||
The peak of Iran's "relief motifs" dates back to the Sassanid period. Sassanid hunting motifs, including the most important ones, as a "visual narrative" have a "hidden" concept of time. The relationship between "hunting motifs" and "narrative time" is a complex and multifaceted relationship. This article deals with the issue of how to link between "narrative time" and Sassanid "hunting motifs" and in this regard, with the aim of identifying the ways of visualizing narrative time in these motifs, Kurt Weitzmann's typology has been used to identify types of visual narrative. Based on this, this research seeks to answer these questions: 1- What types of visual narration were used in Sassanid "hunting" scenes? 2- "How" is the hunting time narrated in these species? For this purpose, the descriptive-adaptive research method of 27 examples of prominent Sassanid hunting motifs, including carvings and carvings, has been investigated and information collection has been done in a library manner. In this research, the representation of "narrative time" in Sassanid hunting motifs was investigated with the sequence of actions in historical narratives and scenes of the motifs, and the results of the research indicate the existence of two types of visual narratives, "cyclic" and "monoscenic" in the collection of works of the Sassanid era. Few of the hunting motifs represent only the "precise moment"; The moment when the hunter king kills the animal.Many motifs represent the continuity of narrative time through the repetition of animal figures, and in this way, they have been able to have "hidden temporality" in a mental form. On the other hand, in order to express the essence of the narrative, the artist of this era creatively mixed the "high points" of the narrative and narrated several scenes in a single way in the limited space available. In this way, court artists have been able to represent the whole or the main part of the hunt at different levels and thus be the narrator of the time of royal hunting. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hunting motifs, Sasanian art, visual narrative, narrative time, Kurt Weitzmann | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |