
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,343 |
مواجهه هنر شیشه با کارخانه در دوران انقلاب صنعتی | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.47613.2200 | ||
نویسندگان | ||
آرزو خان پور* 1؛ مهین سهرابی نصیر آبادی2؛ مهدیه سادات حسینی3 | ||
1استادیار، دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
2هیئت علمی دانشگاه الزهرا | ||
3کارشناسی ارشد دانشگاه هنراسلامی تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
شیشهگری در ابتدا پیشهای برای ساخت آثار مصرفی بود که با ورود ماشین و شروع دوره انقلاب صنعتی، کارخانههای بزرگ شیشه برای برآورد نیازهای محصولات کاربردی در میزان انبوه بوجود آمدند. در اواسط قرن بیستم تلاشهای هنرمند شیشه برای بیان شخصی در خلق آثار خود منجر به شکلگیری «جریان هنر شیشه معاصر» درکشورهای غربی گردید و مسیر آن از کارخانه جدا شد. بدیهی است برای شناخت واقعی یک جریان و روند ساختیابی نظام جدید نیازمند راه و طریق شناسایی صحیح میباشد. «نظریه ساختیابی گیدنز» که به بررسی تعامل میان ساختار با عوامل انسانی میپردازد از این دست راهکارها است. از منظر این نظریه، «ساختیابی» به شرایط حاکم بر استمرار یا تغییر شکل ساختها و بنابراین بازتولید نظامها گفته میشود که به بررسی تاثیرمولفههای موثر در این روند میپردازد. این پژوهش با هدف ارزیابی وضعیت جامعه هنر شیشهگری سنتی در دوران انقلاب صنعتی در مواجه با پدیده کارخانه، بر اساس نظریه ساختیابی آنتونی گیدنز انجام شده و به دنبال شناسایی مولفههای موثر بر تحول هنر شیشه در دوره تحولات صنعتی است. از این رو پرسش اصلی این است که مولفه-های تاثیرگذار در مواجهه جامعه شیشهگری سنتی با پدیده کارخانه از منظر مولفههای حاکم در نظریه ساختیابی گیدنز چه بوده است؟ روش پژوهش: این پژوهش براساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی-تحلیلی است. گردآوری اطلاعات آن به شیوه کتابخانهای صورت گرفته و به شیوه نظریهآزمایی تحلیلهای کیفی آن صورت گرفت. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، شیشهگری در دوران قبل از انقلاب صنعتی بیشتر در کارگاههای کوچک توسط استادکاران اجرا میشد. پس از تحولات انقلاب صنعتی تعامل بین هنرمند طراح و کارگاههایی که تبدیل به کارخانههای تولید انبوه شیشه شده بودند، افزایش یافت و هنرمند شیشه بعنوان طراح در کارخانه حضور داشت. نتیجهگیری: در نتایج حاصل از این پژوهش میتوان گفت؛ هنرمند شیشه به عنوان یکی از اصلیترین منابع انسانی موجود در ساختار شیشه-گری سنتی، پس از ورود به دنیای صنعت در جستجوی نقش خود در کارخانههای شیشه، اقدام به همکاری در قالب هنرمند طراح مینماید. به مرور با توسعه ماشین و کم اهمیت شدن نقش انسان در ساختار کارخانه های شیشه، هنرمند به عنوان کنشگری که دارای آگاهی عملی است در جستجوی ساختار دیگری برمی آید که کارخانه نیست. با جدایی و استقلال مسیر هنرمند، کارخانه به عنوان یک نهاد بازتولید شده در صنعت جهت برآورد نیازهای کاربردی اقدام نمود و از کنش متقابل با جریانهای هنری جامعه فاصله گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر شیشه؛ شیشه معاصر غرب؛ انقلاب صنعتی؛ نظریه ساختیابی؛ آنتونی گیدنز | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The encounter of glass art with the factory during the industrial revolution | ||
نویسندگان [English] | ||
arezoo khanpour1؛ Mahin Sohrabi NasirAbad2؛ mahdieh sadat hosseini3 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Fine Arts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran | ||
2Associate Professor, Al-Zahra College, Al-Zahra University, Tehran, Iran. | ||
3Master's degree in Tabriz University of Islamic Arts, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
At first, glassmaking was a profession for making consumer works, but with the arrival of the machine and the beginning of the industrial revolution, large glass factories were created to meet the needs of practical products in large quantities. In the middle of the 20th century, the glass artist's efforts to express himself in the creation of his works led to the formation of the "current of contemporary glass art" in Western countries, and its path was separated from the factory. It is obvious that in order to truly understand a flow and the process of building a new system, it is necessary to identify the correct ways. "Giddens' theory of construction" which examines the interaction between structure and human factors is one of these solutions. From the perspective of this theory, "construction" refers to the conditions governing the continuity or change of constructions and therefore the reproduction of systems, which examines the impact of effective components in this process. This research aims to evaluate the situation of the glass artist in facing the phenomenon of factories during the industrial revolution based on the construction theory of Anthony Giddens, in order to get to know the solutions for the transformation of glass art in the period of industrial revolutions, it tries to answer the question that; What were the influential components in the face of glass art with the factory phenomenon from the perspective of the governing components in Giddens' theory of construction and what path did it take? | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Glass art, Western contemporary glass, industrial revolution, construction theory, Anthony Giddens | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |