
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,047 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,339 |
تحلیل ساختار آموزههای زیباییشناسی مکتب بینالمللی باهاوس بر اساس نظریۀ آموزش مبتنی بر زیباییشناسی ماکسین گرین | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.47394.2186 | ||
نویسندگان | ||
زهرا کیانی؛ فرناز معصوم زاده جوزدانی* | ||
گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
مدرسه باهاوس که در دهه 1920 در آلمان شکوفا شد به دلیل تأثیراتش بر آموزش هنر و صنایع در سراسر جهان مشهور است. بسیاری از مدارس هنر در حال حاضر دورههای پایه مشابهی با نظریهها و فلسفههای آموزش زیباییشناسی باهاوس اجرا میکنند. ماکسین گرین، پژوهشگر آمریکایی در حوزه فلسفه آموزش، که نقش هنر و زیباییشناسی را در تعلیم و تربیت جدی میگیرد و سعی در تلفیق هنر و برنامه درسی دارد؛ اصولی را در تربیت زیباییشناسی مطرح کرده است که از طریق آن میتوان نقش پایدار مدرسه باهاوس را در آموزش زیباییشناسی بیش از پیش مشخص کرد؛ بهویژه اینکه ماکسین گرین معتقد است شناخت عمیق فراگیران از طریق قرار گرفتن در معرض هنر ایجاد میشود. این پژوهش قصد دارد ساختار آموزشی زیباییشناسی مدرسه باهاوس را بر اساس دیدگاههای ماکسین گرین تحلیل کند تا به این پرسش پاسخ دهد؛ که چه تفاوتها و شباهتهایی را میتوان در اصول تربیت زیباییشناسی ماکسین گرین و آموزههای مدرسه باهاوس شناسایی کرد؟ روش تحقیق این مقاله، توصیفی-تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی است. به دنبال تحلیل آموزه های مدرسه باهاوس بر اساس نظریه اصول تربیت زیباییشناسی ماکسین گرین در نهایت به این نتیجه میرسد که؛ آموزههای مدرسه باهاوس نه تنها بر اساس شباهت به اصول ماکسین گرین کارآمد است، بلکه در گسترش، تکمیل و تقویت ابعاد اجتماعی و زیباییشناختی این آموزهها میتوان از تفاوت آن با اصول ماکسین گرین بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه باهاوس؛ ماکسین گرین؛ آموزش هنر؛ زیباییشناسی | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Aesthetic Teachings of the International Bauhaus School Based on Maxine Greene's Aesthetic Education Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Kiani؛ Farnaz Masoumzadeh Jouzdani | ||
The Department of Graphic Design, Visual Arts Faculty, Art University of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
The Bauhaus school, which flourished in Germany in the 1920s, is known worldwide for its influence on arts and crafts education. Many art schools now offer basic courses similar to Bauhaus theories and philosophies of education. Sarah Maxine Green, an American researcher in the field of philosophy of education, who takes the role of art and aesthetics seriously in education and tries to combine art and curriculum; has put forward principles in aesthetic education through which the sustainable role of the Bauhaus school in aesthetic education can be determined even more; Especially since Maxine Green believes that learners' deep understanding is created through exposure to art. This research aims to analyze the educational structure of the Bauhaus school based on the views of Maxine Greene in order to answer the question, what differences and similarities can be identified in the principles of Maxine Greene's aesthetic education and the teachings of the Bauhaus school? The research method of this article is descriptive-analytical and collects library and documentary information. After analyzing the teachings of the Bauhaus school based on Maxine Greene's theory of aesthetic education principles, it finally comes to the conclusion that the teachings of the Bauhaus school are not only efficient based on similarity to the principles of Maxine Greene, but also in expanding, completing and strengthening the social and aesthetic dimensions of these teachings. You can take advantage of its difference with Maxine Green's principles. In this research, it was observed that these approaches should continue in today's educational environments. Today, art education faces greater challenges that go beyond the traditional understanding of art. Assessing student performance in art schools based on predetermined standards can impair students' creativity and some may argue; which is harmful Time issues become more complicated; that judgments about the quality of student work go beyond the individual interactions of teachers and students; When educators are responsive to government orders. Also, Bauhaus had an educational impact on the society and it was that; Artists can and should improve society through art and design. Art and design should serve more just societies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bauhaus School, Maxine Green, Art Education, Aesthetics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |