
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,348 |
واکاوی وجوه زشتی نگاری در دو نگاره ی شاهنامه طهماسبی از منظر اومبرتو اکو (نمونه موردی: «کشتن جادوگر توسط رستم» و «کشتن اسفندیار، اژدها را») | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.47263.2179 | ||
نویسندگان | ||
پریسا شاد قزوینی1؛ زینب کریمی بابااحمدی* 2 | ||
1عضو هیات علمی رشته نقاشی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س) | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زشتی در امور مختلف، دارای کیفیتی واحد نیست؛ اومبرتو اکو زشتی را به سه دسته تقسیم بندی کرده است: زشتیِ فی نفسه، صوری و هنری. زشتیِ فی نفسه نوعی زشتی جهان شمول مانند زشتی موجود در لاشه است؛ زشتی صوری نقص ظاهری را نمایش می دهد و زشتی هنری، بازنمود زیبا از مفهوم زشتی است. هدف این نوشتار بازنگری مفهوم زشتی در دو نگاره از شاهنامه طهماسبی به جهت تأکید بر اصول اخلاقی و نحوه ی نمایش آن است که با در نظر گرفتن زشتی هنری از نگاه اکو مورد تحلیل قرار گرفته اند. این مقاله در جستجوی یافتن وجوه بصری و درک فضای حاکم بر این دو نگاره برای تحلیل زشتیِ به تصویر درآمده در آنها از نظر صورت و معناست. بخش بصری به نحوه ی نمایش فرهنگ رایج برای ترسیم زشتی در نگارگری و بخش معنایی به متن روایت داستانی شاهنامه ی فردوسی می پردازد. این مقاله به شیوه ی توصیفی-تحلیلی با استفاده از اسناد تصویری و کتابخانه ای زیباشناسی زشتی موجود در دو نگاره منتخب را مورد بررسی قرار داده است. جامعه ی آماری نگاره ها با محوریت ترسیم زشتی در شاهنامه های مصور است که در این نوشتار دو نمونه منتخب با موضوع زشتی، موجود در شاهنامه طهماسبی است. همسو با اهداف مقاله، سوالات پژوهشی این متن عبارتند از: 1. امر زشت در نگاره های منتخب از شاهنامه طهماسبی بیانگر چه ویژگی های بصری است؟ 2. بازنمود زشتی هنری از منظر اومبرتو اکو در نگاره های شاهنامه به چه صورت هایی نمود یافته است؟ براساس یافته های این پژوهش زشتی ها در شاهنامه طهماسبی اگر چه طبق فرهنگ بصری غالب دوره ی ایجادشان جزء عناصر زشت قلمداد می شوند اما با زاویه دید اومبرتو اکو در دسته ی زشتی هنری قرار می گیرند؛ زشتی ها، با نحوه ی ترسیم به صورت کاملاً زیبا و تحسین برانگیز به تصویر درآمده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
زشتی نگاری؛ شاهنامه طهماسبی؛ نگارگری؛ امبرتو اکو | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing aspects of ugliness in two paintings of Tahmasebi's Shahnameh from the perspective of Umberto Eco («A case example: of Rostam killing the witch» and «Esfanidiar killing the dragon») | ||
نویسندگان [English] | ||
Parisa Shad Qazvini1؛ zeynab karimi baba ahmadi2 | ||
1Associate Professor , Department of Painting, Faculty of Arts, Al-Zahra (s) University, Tehran, Iran (corresponding author | ||
2PhD student of comparative and analytical history of Islamic art, Faculty of Arts, Al-Zahra (s) University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Ugliness in different matters does not have a single quality; Umberto Eco divided ugliness into three categories: ugliness per se, formal and artistic. Ugliness in itself is a kind of universal ugliness like the ugliness in a carcass; Facial ugliness shows an appearance defect and artistic ugliness is a beautiful representation of the concept of ugliness. The purpose of this article is to review the concept of ugliness in two paintings of Tahmasebi's Shahnameh in order to emphasize the moral principles and the manner of its presentation, which have been analyzed by considering artistic ugliness from the point of view of Eco. This article seeks to find the visual aspects and understand the atmosphere governing these two images to analyze the ugliness depicted in them in terms of form and meaning. The visual part deals with the way of showing popular culture to depict ugliness in painting, and the semantic part deals with the narrative text of Ferdowsi's Shahnameh. This article has analyzed the aesthetics of ugliness in two selected paintings in a descriptive-analytical way using visual and library documents. The statistical society of images is centered on drawing ugliness in illustrated Shahnamehs, which in this article are two selected examples with the theme of ugliness, which are in Tahmasabi's Shahnameh. In line with the goals of the article, the research questions of this text are: 1. What visual characteristics does the ugly thing represent in the selected pictures from Tahmasbi's Shahnameh? 2. In what ways is the representation of artistic ugliness from the perspective of Umberto Eco in these paintings? According to the findings of this research, the ugliness in Tahmasbi's Shahnameh, although according to the dominant visual culture of the period of their creation, are considered ugly elements, but from Umberto Eco's point of view, they are placed in the category of artistic ugliness; The ugliness has been depicted in a completely beautiful and admirable way with the way of drawing. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ugliness, Shahnameh Tahmasabi, painting, Umberto Eco | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |