
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,047 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,338 |
تحلیل اسطوره شناسانه تثلیث برگ، گل و لوزی در فرش ماهی درهم اراک با تکیه بر آراء میرچا الیاده | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.47233.2176 | ||
نویسندگان | ||
نیکو فرجی1؛ پینکی چادها* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه طراحی پارچه و لباس، دانشگاه هنر و معماری پارس، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه هنرهای سنتی، پژوهشگاه میراث قرهنگی و گردشگری، تهران | ||
چکیده | ||
اسطوره به بیان آنچه در لحظه آغازین روی داده است میپردازد، و میرچا الیاده، آفرینش و عناصر بنیادینِ آن را جایگاه تجلیِ قداست معرفی میکند. از بارزترین صحنههای حضور این تقدس فرشهای هر منطقه از ایران است. با توجه به اهمیت فرش اراک، پرسش اصلی این است که چگونه میتوان آرای اسطوره شناسانه میرچا الیاده را با نقشمایه ماهی درهمِ فرش اراک متشکل از ماهی، نیلوفر و آب، تطبیق داد؟ بنا بر فرضیه، حدس بر آن است که آنچه میرچا الیاده در باب آفرینش و بهشت ازلی بر آن تأکید دارد، به گونهای مشابه در باورهای اساطیری ایرانی نیز آشکار گشته و در نقش ماهی درهمِ اراک تا حد زیادی قابل تطبیق و مقایسه میباشد. هدف از پژوهش حاضر، کشف و تحلیل ارتباط میان اساطیر مرتبط با نقشه ماهی درهم شامل اشکال انتزاعی تثلیثِ نام برده: برگ، گل و لوزی، و آراء میرچا الیاده با رویکردی اسطوره شناسانه است. تحقیق از نوع بنیادین و شیوه آن توصیفی-تاریخی با رویکردی تحلیلی است. نحوه گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و میدانی بوده و در نهایت این نتیجه حاصل شد که تثلیث ماهی، نیلوفر و آب، با داشتن ریشه در معانی پنهان اسطورهشناسانۀ ایرانی، بیانگر مفاهیمی چون برکت و باروری، سلامتی برای دارنده فرش هستند و در نهایت نماد حسرت بازگشت به بهشتِ الیاده با ایجاد مکانی مقدس، صعود به عالم بالا، بازگشت به لحظه پیش از هبوط و دیدار با خالق خویش و ... میباشند، و با همین مفاهیم اسطورهای، در سایر تمدنهای کهنی که الیاده بررسی کرده است، مشابهت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرش اراک؛ اسطورهشناسی؛ میرچا الیاده؛ نقش ماهی درهم؛ اسطوره آفرینش | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mythological Analysis of the Trinity of leaf, flower and rhombus in the Arak Entwined Fish Pattern Carpet Based on Mircea Eliade | ||
نویسندگان [English] | ||
Nikoo Faraji1؛ pinky chadha2 | ||
1M.A. Student, Textile and Costume Design, Pars Art and architecture University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor at Department of Traditional Arts, Research center for cultural heritage, handicrafts and tourism, tehran-iran | ||
چکیده [English] | ||
The myth tells what happened at the moment of first creation, and Mircea Eliade introduces the creation and its basic elements as the manifestation of holiness. One of the most obvious scenes of the presence of this holiness is the carpets of every region of Iran. Considering the importance of the Arak carpet, the main question is how to reconcile Mircea Eliade's mythological views with the intricate fish pattern of the Arak carpet consisting of fish, lotus and water? According to the hypothesis, it can be guessed that what Mircea Eliade emphasizes about the creation of the eternal paradise, has been revealed in a similar way in Iranian mythological beliefs and can be compared to a large extent in the role of Arak's fish pattern. The purpose of the current research is to discover and analyze the relationship between the myths related to the entwined fish motif, including the abstract forms of the trinity: leaf, flower, and rhombus, and the opinions of Mircea Eliade with a mythological approach. The research is of a fundamental type and its method is descriptive-historical with an analytical approach. The method of collecting information was library and field, and finally the conclusion was reached that the trinity of fish, lotus and water, having its roots in the hidden meanings of Iranian mythology, represents concepts such as blessing, fertility, and health for the owner of the carpet; and finally, they symbolize the longing to return to Eliade's heaven by creating a holy place, ascending to the upper world, returning to the moment before the descent and meeting with one's creator, etc.; and with the same mythological concepts, it is similar in other ancient civilizations that Eliade investigated. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arak Carpet, Mythology, Mircea Eliade, Intricate Fish Pattern(Mahi Darham), Creation Myth | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |