
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,343 |
تحلیل فرمالیستی شش نگاره منتخب از شاهنامه متعلق به استرآباد | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.46936.2152 | ||
نویسندگان | ||
ناصر naser* 1؛ سمانه احمدی2 | ||
1گروه آموزشی صنایع دستی دانشکده هنر دانشگاه سمنان-سمنان | ||
2گروه هنر دانشگاه فنی و حرفه ای تهران ایران | ||
چکیده | ||
شاهنامه متعلق به استرآباد، از جمله نسخ مصوری است که در کارگاه های هنری حکومتی اواسط دوره صفویه مصور شده و تنها نسخه ای است که در ایران به نام شاهنامه استرآبادی یا شاهنامه متعلق به مکتب ایالتی استرآباد در منطقه دشت گرگان شناخته شده و دارای ویژگی های خاص بومی در نگارگری است. تحقیق حاضر با هدف شناسایی سبک هنری نگارههای متعلق به شاهنامه استرآبادی در قالب سبکی احتمالی و مستقل از مکاتب اصلی نگارگری دوره صفوی است. در همین راستا سوالات پژوهش به شرح زیر تدوین میگردد: 1- کاربست عناصر بصری (خط، رنگ، بافت و غیره ....) و ترکیببندی(خطوط رهنمون، ساختار حلزونی، اقطار، کادر و تناسبات طلایی) در مجالس نگاره های منتخب از شاهنامه استرآباد چگونه است؟2-چگونه میتوان عناصرتصویری موجود در هر مجلس را از منظر فرمالیسم (ریختشناسی، ترکیببندی و گونهشناسی) تحلیل و دسته بندیکرد؟ این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و با رویکرد فرمالیستی انجام شده و جامعه آماری پژوهش، تعداد 15 نگاره موجود در موزه ملک به عنوان نگارههای در دسترس و حجم نمونه مشتمل بر6 نمونه را به روش غیر تصادفی یا هدفمند توسط پژوهشگران انتخاب کرده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که در نگاره های شاهنامه استرآبادی، علیرغم وجود نقاط قوت دربرخی مولفه ها همچون استفاده از ساختار حلزونی، انتشار موزون رنگها، صفحه آرایی متناسب متن و تصویر، کادربندی مناسب و اشتهار به سبکی خاص، ولی در نحوه کاربرد و ترکیب عناصر، توجه به ظرایف و جزییات، همچنین نحوه روایت مجالس و در انجام ریزه پردازی های نگارگری نوعی شتابزدگی به چشم می خورد و از این جهت با سایر مکاتب نگارگری ایرانی تفاوت دارد. ولی در مجموع این سبک از طراحی، بیانگر ویژگی های سبک شناختی و تصویرگری مکتبی محلی و مستقل در دوران خود بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار بصری؛ فرمالیسم؛ سبک شناسی؛ شاهنامهاسترآباد | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Formalistic analysis of six selected paintings from Shahnameh belonging to Estrabad | ||
نویسندگان [English] | ||
ساداتی sadati1؛ samaneh ahmadi2 | ||
1faculty of art, semnan university | ||
2Faculty of art .Technical and Vocational Univrtsity .Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Shahnameh belonging to Estrabad is one of the illustrated copies that were illustrated in the government art workshops of the middle of the Safavid era, and it is the only version that is known in Iran under the name of Estrabadi (belonging to the Estrabad State School) in the Dasht Gorgan region and has special characteristics. Bumi is in painting. The purpose of this research is to identify the art style of paintings belonging to the Shahnameh of Estrabadi in the form of a possible style independent of the main schools of painters of the Safavid period. In this regard, the research questions are formulated as follows: 1- How is the use of visual elements (line, color, texture, etc.) and composition (guide lines, spiral structure, dimensions, frames and golden proportions) in the sellected illustrations of the Shahnameh of Estrabad? 2- How can the image elements present in each Majlis be analyzed and classified from the perspective of formalism (morphology, composition and typology)? This research was carried out in a descriptive-analytical way and with a formalistic approach, and the research statistics community selected the number of 15 paintings in the Malek Museum as the available paintings and the sample size consisting of 6 samples in a non-random or purposeful way by the researchers. The findings of the research indicate that in the illustrations of the Shahnameh of Estrabadi, despite the presence of strong points in some components such as the use of a spiral structure, balanced distribution of colors, appropriate page layout of text and images, appropriate framing and a special style, but in the way of use And the combination of elements, attention to subtleties and details, as well as the way of narrating the gatherings and in doing the details of the painting, a kind of haste can be seen, and for this reason, it is different from other Iranian painting schools. But in general, this style of design has expressed the characteristics of the cognitive and pictorial style of local and independent school in its era. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
visual structure, formalism, stylistics, Estrabad’s Shahnameh | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |