
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,343 |
بررسی و تحلیل پیکرههای سفالین مادر و کودک در دوران سلجوقی بر مبنای نظریة آیکونولوژی آروین پانوفسکی | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.46190.2116 | ||
نویسندگان | ||
حبیب شهبازی شیران* 1؛ فهیمه نقشبندی2؛ سید مهدی حسینی نیا3؛ کمال لطفی نسب4 | ||
1دانشیار گروه باستانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد، رشته تاریخ هنر جهان اسلام دانشگاه تهران. | ||
3پژوهشگر پسادکتری رشته باستانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4دانشجوی دکتری باستانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
آثار هنری از جمله سفال، در سدههای مختلف تاریخی، انعکاسدهنده اندیشهها و دیدگاههای آیینی و مذهبی بوده است. در این میان؛ آثار سفالی دوره سلجوقی، از دورههای باشکوه هنر ایران، حائز اهمیت بسیاری است. تزیینات و فرمهای بهکار رفته در اینگونه آثار؛ به خوبی انعکاس دهنده دیدگاهها و بازتاب نگرش اجتماعی جامعه آن دوران است. پژوهش حاضر به بررسی پیکرههای سفالین از نوع مادر و کودک در دوران سلجوقی میپردازد و هدف آن، بررسی کاربرد آنها، نقد دیدگاههای محققان در مورد این نوع آثار و در نهایت شناسایی هویت اصلی صاحب پیکرهها بر اساس مطالعه متون مرتبط با دوره سلجوقیان است. برای نیل به این اهداف از روش شمایلشناسی آروین پانوفسکی بهره برده شده است. پرسشهای مطروحه در باب موضوع این است: 1) هدف از ساخت پیکرههای سفالین مادر و کودک چیست؟2) و چه کاربردی داشتهاند؟ این پژوهش از نوع کیفی بوده و روش تحقیق بهکار رفته به صورت توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری دادهها؛ بهصورت مطالعات کتابخانهای است. با توجه به مقایسه پیکرهها با نمونههای مشابه و همچنین نقد و بررسی مباحث گذشته درباره کارکرد این نوع مجسمهها؛ میتوان نتیجه گرفت که پیکرههای سفالین مادر و کودک، نمیتوانند نوعی ریتون باشند و از طرفی با توجه به نوع لباس و آرایش و تطابق با نگارههای این دوره؛ مادر و کودک نوعی نبوده و با استناد به نوع لباس و جزییات نقوش؛ بهصورت زنی درباری بوده است. در پایان باید گفت که با توجه به مرسوم بودن ساخت پیکرههای شاهان این سلسله؛ پیکرههای مورد بحث در این پژوهش میتواند پیکره ترکانخاتون (همسر سلطان ملکشاه سلجوقی) و پسر شیرخوارش محمود باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سلجوقیان ایران؛ زنان؛ آیکونولوژی؛ پیکرههای سفالین مادر و کودک؛ ترکان خاتون | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation and analysis of terracotta figures of mother and child in the Seljuk era based on Arvin Panofsky's theory of iconology | ||
نویسندگان [English] | ||
Habib Shahbazi Shiran1؛ fahime naghshbandi2؛ Seyyd Mehdi Hosseini Nia3؛ Kamal lotfinasab4 | ||
1Associate Professor, Department of Archeology, Faculty of social sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardebil, Iran | ||
2Department of Art History of the Islamic World, University of Tehran. | ||
3Postdoctoral Researcher in Islamic Archaeology, Faculty of social sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardebil, Iran | ||
4Ph.D. Student in Archeology, Department of Archaeology, Faculty of social sciences, University of Mohaghegh Ardabili | ||
چکیده [English] | ||
The artworks of Iran, including pottery, have been reflecting ritual and religious thoughts and views throughout different historical centuries. In the meantime, the pottery artworks of the Seljuk period, one of the glorious periods of Iranian art, are very important. The decorations and forms used in such artworks are a good reflection of the views and the social attitude of the society of that time. The present study examines the Mother and Child terracotta figures belonging to the Seljuk period, and its purpose is to investigate their use, criticize the researchers' views about this type of artworks, and finally, to identify the main identity of the owner of the figures based on the study of texts related to the Seljuk period. To achieve these purposes, the iconography method of Erwin Panofsky has been used. These questions are raised about this topic: 1) what is the purpose of making Mother and Child Terracotta Figures? 2) And what was their use? This research is qualitative; the research method used is descriptive-analytical and data collection method is in the form of library studies. According to the comparison of the figurines with similar examples, as well as criticizing and reviewing the past discussions about the function of this type of figures, it can be concluded that the figures of mother and child, according to the type of clothes and make-up, and matching with the pictures of this period, are not typical mother and child and according to the type of details of the motifs, it was in the form of a court lady. Also, these containers cannot be introduced as a type of Rhyton. In the end, it should be said that due to the custom of making the figures of the kings in this dynasty, the figures discussed in this research could be the figure of Turkan Khatun (wife of Malik Shah I, Sultan of the Seljuk Empire) and her infant son Mahmud. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Iran's Seljuqs, women, iconology, mother and child terracotta figures, Turkan Khatun | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |