
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,044 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,338 |
زیبایی شناسی محیطی در کارهای اولافور الیاسون | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.46136.2111 | ||
نویسندگان | ||
ندا موسوی ماکویی* 1؛ زهرا پاکزاد2 | ||
1دانشکده هنر ، دانشگاه الزهرا ، تهران ، تهران | ||
2عضو هیئت علمی، استادیار، دانشگاه الزهرا، دانشکده هنر، گروه نقاشی | ||
چکیده | ||
چکیده بیان مسئله: حیات انسان با محیط بستگی انکارناپذیری دارد. در هنر معاصر نیز این خصلت دیده میشود. تعامل نزدیک مخاطب و محیط در چیدمانهای اولافورالیاسون از ارکان زیباییشناختی آثارش بهشمار میآید. چیدمانهای او با تعاملات پدیدههای طبیعی و انسان در ارتباط مستقیم است. هدف: هدف این مقاله بررسی زیباییشناسانه رابطه چیدمانهای الیاسون با طبیعت و مخاطب است و سعی دارد به چگونگی درک طبیعت در این آثار توسط مخاطب پاسخ گوید. چگونگی پژوهش: مقاله از رویکرد زیباییشناسی محیطی و بهویژه نظریات آرنولد برلینت استفاد کرده است تا بخشی از چیدمانهای الیاسون را از این منظر مطالعه کند. از میان آثار او سه نمونه به صورت هدفمند انتخاب شده است. این تحقیق دارای نظامی کیفی و راهبردی و براساس هدف، از نوع تحقیقهای بنیادی و از نظر روش تحقیقی از نوع تحقیقهای زیباییشناسی است. مقاله حاضر، با روش توصیفی و تحلیلی مورد بحث و تحلیل قرار گرفته و به نتایج دست خواهد یافت. یافتهها و نتیجهگیری: چیدمانهای الیاسون در ارتباط با زیباییشناسی محیطی مؤلفههایی همچون لذتی فراتر از زیبایی صرف همراه با درک و همینطور بدنمند، تجربی و فرآیندی، برساخته و فرهنگی، تلفیقی (عناصر طبیعی و مصنوعی)، گفتوگوی تعاملی با مخاطب و محیط پیرامون، غوطهوری زیباشناسی، تجربه لذت متصل، چندحواسی، کم کردن فاصله میان مخاطب و اثر، وحدت و تلفیق با تجربه زندگی روزمره، از میان برداشتن ذهنیت و عینیت را تجسم بخشیده است. کلیدواژگان: آرنولد برلینت، اولافور الیاسون، زیباییشناسی محیطی، طبیعت. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژگان: آرنولد برلینت؛ اولافور الیاسون؛ زیبایی شناسی محیطی؛ طبیعت | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Environmental aesthetics in Olafur Eliasson's installations | ||
نویسندگان [English] | ||
NEDA MOOSAVI MAKOEI1؛ Zahra Pakzad2 | ||
1ARR FACUALTY , ALZAHRA UNIVERSITY, TEHRAN, TEHRAN | ||
2Department of Paintin, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Statement of the problem: Human life is undeniably dependent on the environment. This feature can also be seen in contemporary art. The close interaction between the audience and the environment in Olaforaliason's installations is one of the aesthetic pillars of his works. His arrangements are directly related to the interactions of natural and human phenomena. Purpose: The purpose of this article is to investigate the aesthetic relationship between Eliasson's installation with nature and the audience, and tries to answer how the audience perceives nature in these works. How to research: The article has used the approach of environmental aesthetics and especially the theories of Arnold Berlinette to study a part of Eliasson's installation from this point of view. Among his works, two samples have been selected purposefully. The research was done in a descriptive and analytical way and the information was collected in a library and documentary way. Findings and conclusions: Eliasson's arrangements in relation to environmental aesthetics have components such as pleasure beyond mere beauty along with understanding as well as corporeal, experiential and processual, constructed and cultural, integration (natural and artificial elements), interactive dialogue with the audience and the surrounding environment, immersion. Aesthetics has embodied the experience of connected, multisensory pleasure, reducing the distance between the audience and the work, unity and integration with the experience of everyday life, removing subjectivity and objectivity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Arnold Brillant, Olafur Eliasson, environmental aesthetics, nature | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |