
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,339 |
شناسایی و بررسی چگونگی مفاهیم موزهای متناسب با ابزار تفسیری کمیک و مانگا | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.46060.2108 | ||
نویسندگان | ||
پرنیان شکاری* 1؛ مرضیه حکمت2 | ||
1دانشگاه هنر اصفهان | ||
2عضو هیئت علمی گروه موزه و گردشگری دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
موزهها از دیرباز مکانهایی برای ارائه اطلاعات و مفاهیم ارزشمندی مبتنی بر رسالت خود برای مخاطبان بودند. آنها این رسالت را از طریق ابزارهای تفسیری گوناگون و ایجاد تجربیات متفاوت برای مخاطبان خود به اجرا در میآورند. یکی از ابزارهای تفسیری که میتوان آن را در زمرة قدرتمندترین رسانه برای انتقال اطلاعات و تسهیل در درک دانش با تکیه بر استفاده همزمان دو عنصر کلامی و تصویری قرار داد، کمیک ها و مانگاها هستند. پژوهش حاضر در پی رسیدن پاسخ به پرسش «مفاهیم قابل انتقال توسط ابزار تفسیری کمیک و مانگا در موزه چگونه است؟» با هدف دستیابی به جایگاه این ابزار در تجربه بازدیدکننده و شناسایی محتوای قابل ارائه متناسب با این ابزار از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان حوزه موزه و مخاطب برآمده است. نتایج بدست آمده از تحلیل محتوای عمیق متن اسناد و پاسخ مصاحبه شوندگان و همچنین بررسی نمونههای موردی موفق در استفاده از این ابزار در برخی موزههای جهان، سه حوزة محتوایی متناسب با این ابزار شامل؛ مفاهیم موزهای و میراث ناملموس، محتواهای آموزشی و مفاهیم علمی شناسایی گردید. همچنین این رسانه به عنوان یک ابزار تفسیری محتوای موزه، در دسته بندی رسانههای تصویری، روایت پردازی و در رسانههای چندبعدی در بخش رسانه دیداری نقش خود را به خوبی ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه بازدیدکننده؛ خلق معنا؛ تفسیر؛ کمیک؛ مانگا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Investigating How Museum Concepts Fit with Comic and Manga Interpretation Tools | ||
نویسندگان [English] | ||
parnian shekari1؛ Marzieh Hekmat2 | ||
1art university of Isfahan | ||
2Member of the Faculty of Museum and Tourism Department of Isfahan Art University | ||
چکیده [English] | ||
Museums have long been places to provide valuable information and concepts based on their mission to the audience. They carry out this mission through various interpretation tools and creating different experiences for their audience. One of the interpretive tools that can be included among the most powerful media for transferring information and facilitating the understanding of knowledge based on the simultaneous use of two verbal and visual elements are Comics and Manga. The current research seeks to find an answer to the question "What are the concepts that can be conveyed by the interpretive tools of comics and manga in the museum?" With the aim of achieving the position of this tool in the visitor's experience and identifying the content that can be presented according to this tool, it has been developed through library studies and semi-structured interviews with experts in the museum field and the audience. The results obtained from the in-depth content analysis of the text of the documents and the answers of the interviewees, as well as the examination of successful case examples in the use of this tool in some museums of the world, three content areas suitable for this tool include; Museum concepts and intangible heritage, educational contents and scientific concepts were identified. Also, this media as an interpretation tool of the museum content, in the classification of visual media, storytelling and in multi-dimensional media in the visual media section plays its role well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Visitor experience, Creating meaning, interpretation, Comic, Manga | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |