
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,340 |
تبیین مفهوم اصالت در هنرهای سنتی در مواجهه با تکثیرمکانیکی | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.45463.2074 | ||
نویسندگان | ||
فرشته پوراحمد1؛ سیدرضا حسینی* 2 | ||
1دانشجوی دکترا، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هنرهایسنتی در طول تاریخ رویکردهای مختلفی را در میان متفکرین از جمله سنتگرایان به همراه داشته است. دراین میان مفهوم اصالت از جایگاه ویژهای برخوردار است. از سویی دیگر به واسطهی مواجههی عصر حاضر با تکثیرمکانیکی، مباحث چالشبرانگیزی در مؤلفههای هنرهایسنتی مطرح شده است. از این رو یکی از مباحث مهم، مقولهی اصالتزدایی در هنرهای سنتی است که میتوان با مطابقت دیدگاه آراء متفکرین به استنباط آن پرداخت. این در حالی است که نزد متفکرین سنتگرا بیشتر مفهوم اصالت موردتوجه قرارگرفته و مباحث مرتبط با اصالتزدایی از سوی نظریهپردازان دیگری همچون والتربنیامین، مطرح شده است. هدف از این پژوهش در مرتبهی نخست کنکاش مفهوم اصالت در حوزه هنرهای-سنتی از دیدگاه سنتگرایان و والتر بنیامین است. در مرتبهی دوم شناسایی و تبیین چگونگی مواجههی این مفهوم با تکثیرمکانیکی صورت گرفته است. از این رو این پرسش صورتبندی شده است که مفهوم اصالت در هنرهایسنتی و مواجههی آن با تکثیرمکانیکی چگونه قابل تبیین است؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی با مطالعهی تطبیقی، همراه با کاوش کتابخانهای دادهها است. بدینترتیب به منظور تشریح و تحلیل کیفی این مفاهیم، دیدگاه پنج نفر از سنتگرایان و مقاله والتر بنیامین، تا حد اشباع واکاوی گردیده است. نتایج پژوهش گویای آن است که مطابق با کدگذاری و تحلیلهای صورت گرفته بر آراء مذکور، بخش عمدهای از مقولههای اصلی و زیرمجموعه مفهوم اصالت از منظر بنیامین، با آراء سنتگرایان مطابقت دارد. با بررسی دقیق مشخص گردید که «هستی یگانه در مکان اصلی» و «هنرمند اصیل»، از میان سایر مؤلفهها، مقولههای هستهای و کلیدی مفهوم اصالت هستند. همچنین براساس تحلیلهای صورت گرفته بر مفهوم تکثیرمکانیکی، مشخص گردید بخشی از مؤلفههای این مفهوم، نقطه مقابل مؤلفههای مفهوم اصالت است. در نتیجه با تبین تفاوت بین آنها میتوان این ادعا را داشت که مؤلفههای مفهوم اصالتزدایی همان مؤلفههای درنظر گرفته شده برای مفهوم اصالت است اما با این تفاوت که هنرهایسنتی در عصر حاضر با فقدان این مشخصهها مواجه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اصالت؛ اصالت زدایی؛ هنرهایسنتی؛ تکثیرمکانیکی؛ سنتگرایان؛ والتر بنیامین | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the concept of authentication in Traditional arts in contrast of Mechanical Reproduction | ||
نویسندگان [English] | ||
fereshteh pourahmad1؛ Seyed Reza Hosseini2 | ||
1Ph.D. student of Art research, Shahed University, Tehran, Iran | ||
2Faculty, of art, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Historically, traditional arts have had various approaches among thinkers, including traditionalists. In this regard, the concept of Authentication has been an important subject. On the other hand, due to the present era's encounter with mechanical reproduction, challenging issues have arisen in traditional art components. Therefore, one of the important topics is the concept of de-authentication in traditional arts, which can be inferred according to opinions of thinkers. While traditionalist thinkers pay more attention to the concept of authentication, related discussions on de-authentication have been raised by other theatricians such as Walter Benjamin. The aim of this research is, first and foremost, to investigate the concept of authentication in the field of traditional arts from the perspective of traditionalists and Walter Benjamin. Secondly, it aims to identify and explain how this concept confronts mechanical reproduction. Therefore, the question is formulated as follows: How can the concept of authentication in traditional arts and its confrontation with mechanical reproduction be explained? The research method employed in this study is descriptive-analytical with a comparative study and library data exploration. Thus, in order to describe and qualitatively analyze these concepts, the perspectives of five traditionalist thinkers and Walter Benjamin's article have been examined to the point of saturation. The research results indicate that, according to the coding and analysis conducted on these viewpoints, a significant portion of the main categories and subcategories of the concept of authenticity from Benjamin's perspective align with the views of traditionalists. Through careful investigation, it was determined that "unique existence in the original place" and "authentic artist" are among the core categories of the concept of authentication, among other factors. Furthermore, based on the analysis of the concept of mechanical reproduction, it became evident that some components of this concept serve as the opposite of the components of the concept of authentication. Therefore, it can be claimed that the components of the concept of de-authentication are the same as those considered for the concept of authentication, but with the difference that traditional arts in the present era are faced with a lack of these characteristics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Authentication, De-Authentication, Traditional arts, Mechanical Reproduction, Traditionalists, Walter Benjamin | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |