
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,340 |
تحلیل جامعهشناختی آثار رضاعباسی مبتنی بر نظریۀ میدان هنرِ بوردیو | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.45165.2061 | ||
نویسندگان | ||
عبداله میرزایی* 1؛ مهدی کاظم پور2؛ زهرا بهراد3 | ||
1عضو هیت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
2دانشیار/ دانشگاه هنر تبریز | ||
3دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
سرمایه فرهنگی مهمترین سرمایۀ رایج در میدان هنر است، که هنرمند با کسب آن در موقعیت سلطۀ میدان قرار میگیرد. رضاعباسی هنرمند نامدار مکتب اصفهان که دارای سرمایه فرهنگی اولیه بود، برای کسب سرمایه فرهنگی غنی استراتژیهای خاصی را در میدان هنر در پیش گرفت. علاوه بر عملکرد رضاعباسی، تحولات رخ داده در جامعۀ عصر شاهعباس اول نیز باعث افزایش سرمایه فرهنگی او در میدان هنر گردید. مسئله پژوهش، ابهام در چگونگی بازتاب ابعاد مختلف زندگی هنری رضا عباسی در کنش هنری وی در میدان تولید نگارگری عصر شاه عباس صفوی از منظر جامعهشناسی است. سوال اصلی پژوهش نیز عبارت است از اینکه: خطسیر کنشمندی رضا عباسی در میدان هنر نگارگری عصر شاه عباس صفوی چگونه بوده است؟ به این منظور، پژوهش در نظر دارد با استفاده از رویکرد جامعهشناسی هنر پیِر بوردیو به بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی رضاعباسی بر روابط میان میدان قدرت و میدان هنر در عصر شاهعباس اول بپردازد تا با مطالعه و شناختِ تغییرات بهوقوع پیوسته در مناسبات میان این دو میدان، تحولات بهوجود آمده در نگارههای رضاعباسی را تبیین نماید. تحقیق پیشرو به روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد جامعه-شناسی هنر پیِر بوردیو میباشد. شیوۀ جمعآوری اطلاعات نیز بهصورت کتابخانهای و منابع الکترونیکی انجام شدهاست و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی میباشد. نتایج نشان دادند؛ رضاعباسی با کسب سرمایه فرهنگی غنی قدرت پیشروی به سوی میدان هنرِ مستقل را پیدا کرده و از سلطۀ میدان قدرت خارج شده و براساس منش خود که از طریق معاشرت با صوفیان شکلگرفته است، به تولید آثار هنری پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
نگارگری؛ رضاعباسی؛ پییربوردیو؛ سرمایه فرهنگی؛ منش؛ خطسیر | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sociological Analysis of Reza Abbasi's Illustrations Based on Bourdieu’s Field Theory of Art. | ||
نویسندگان [English] | ||
abdollah mirzaee1؛ mehdi kazempour2؛ zahra behrad3 | ||
1faculty member for Tabriz Islamic art university, carpet department | ||
2. Associate Professor, Tabriz Islamic Art University | ||
3Tabriz Islamic Art University | ||
چکیده [English] | ||
Cultural capital is the most common capital in the artistic field, and by acquiring it, the artist will dominate the field. Reza Abbasi, a famous artist of the School of Isfahan, with early cultural capital, followed special strategies in the artistic field to acquire a rich cultural capital. In addition to Abbasi's practice, the changes occurred in the society during the reign of Shah Abbas I also increased his cultural capital in the artistic field. This study sought to find out what changes the cultural capital of Abbasi created in the relations between the field of power and the artistic field during the reign of Shah Abbas I, and how the reflection of this change appeared in Abbasi's illustrations. Using Pierre Bourdieu's sociological approach to the artistic field, this study sought to investigate the influence of Reza Abbasi's cultural capital on the relationship between the field of power and the artistic field during the reign of Shah Abbas I, in order to explain the developments in Reza Abbasi's illustrations by studying and recognizing the changes that are constantly occurring in the relations between these fields. This descriptive-analytical study was conducted with a sociological approach to Pierre Bourdieu's Grand Theory of the Artistic Field. Data were collected using desk method and electronic sources and they were analyzed using a qualitative approach. Results suggested that by acquiring a rich cultural capital, Reza Abbasi was empowered to advance towards the independent artistic field and to leave the field of power, and he produced works of art based on his character, which was formed through socializing with Sufis. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Illustration, Reza Abbasi, Pierre Bourdieu, Cultural Capital, Character, Trajectory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 28 |