
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,339 |
تحلیل نقوش کاشیکاریهای بقعه آقا سید حسین و سید ابراهیم کیا در شهرستان لنگرود | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.44406.2012 | ||
نویسندگان | ||
مهسا تندرو1؛ داوود رنجبران* 2 | ||
1تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
2تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بقعه آقا سیدحسین و سید ابراهیمکیا، یکی از اماکن تاریخی و مذهبی شهرستان لنگرود است که مدفن خاندان شیعی مذهب کیاییان بوده و یکی از مهمترین تزئینات این بنا، کاشیکاریهای آن است که متعلق به قرون متفاوتی هستند و از قدیمیترین کاشیکاریهای استان گیلان محسوب میشوند. این کاشیها را از نظر موضوعی میتوان به چهار دسته نقوش هندسی و گیاهی، جانوری، انسانی و کتیبه تقسیم نمود. در این راستا هدف پژوهش، شناسایی و معرفی نقوش کاشیکاریهای بقعه آقا سیدحسین و سید ابراهیم کیا لنگرود و بررسی مفاهیم نمادین این نقوش است. سوالات عبارتند از: 1-انواع نقوش کاشیکاریهای بقعه آقا سیدحسین و سید ابراهیم کیا کدامند؟ 2-این نقوش دارای چه مفاهیم نمادینی هستند؟ تحقیق حاضر از نوع کیفی بوده و با روش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای اسنادی و میدانی به انجام رسیده است. نتایج نشان میدهد که کاشیکارهای این بنا متعلق به دوره ایلخانی یا تیموری، صفوی و قاجار است. در سقاخانهی این مجموعه، کاشینگارههایی با مضامین واقعه کربلا از دوره قاجار وجود دارد که دارای ویژگیهای سبک درباری قاجار اما با بیانی سادهتر و پایبند به سنتهای بومی به تصویر کشیده شده است. پس از آتشسوزی شهرستان لنگرود در دوره قاجار، کاشیهای ازاره داخلی که قدیمیترین بخش تزیینات است، از بنای دیگری به این مکان منتقل شدهاند. بیشترین بخش نقوش جانوری شامل انواع پرندگان نظیر طوطی، طاووس، قرقاوول و... میشود. از نقوش حیوانی مانند نقش شیر که گاهی نماد حضرت علی(ع) قلمداد شده، خرگوش، غزال که در باورهای اسطورهای فرهنگ گیلان جایگاه مهمی دارد، اژدها که شکل قالب آن تحت تاثیر هنر چینی بوده، استفاده شده است. از نقوش ختایی و نقوش شبیه به سبک ساز در اکثر کاشیها استفاده شده است. کاشیهای با نقوش انسانی متاثر از الگوی چهرههای چینی با پوشش ایرانی بوده که این ویژگیها در اوایل دوره صفوی دیده میشود. دو کاشی کتیبهدار در این بنا وجود دارد شامل امضای هنرمند کاشیگر و عبارت «یا علی» که نشاندهنده اعتقاد سازنده و سفارشدهنده بنا به مذهب شیعه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بقعه آقا سید حسین و سید ابراهیم کیا؛ آل کیا؛ هنر شیعی؛ کاشیکاری | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of tile patterns of Agha Sayyed Hossein and Sayyed Ebrahim Kia tombs in Langroud city | ||
نویسندگان [English] | ||
mahsa tondro1؛ davoud ranjbaran2 | ||
1comparative and analytic history of Islamic art, faculty of theories and art studies, university of Tehran, Iran | ||
2comparative and analytic history of Islamic art, faculty of theories &art studies,, university of art, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The tombs of Agha Seyed Hossein and Seyed Ebrahim kiya is one of the historical and religious places of Langroud city, which was the burial place of the Shia family of the Kiya religion, and one of the most important decorations of this building is its tile work, which belongs to different centuries and is considered one of the oldest tile works in Gilan province. Thematically, these tiles can be divided into four categories: geometric and plant, animal, human, and inscription. In this regard, the aim of the research is to identify and introduce the tiling motifs of the tombs of Agha Sayyed Hossein and Sayyed Ebrahim Kiya Langroud and to investigate the symbolic meanings of these motifs. The questions are: 1- What are the types of tiling patterns in the tombs of Agha Sayyed Hossein and Sayyed Ibrahim kiya? 2- What symbolic meanings do these motifs have? The current research is of qualitative type and has been done with descriptive-analytical method and information collection in the field and documentary library method. The results show that the tilers of this building belong to Ilkhani or Timurid, Safavid and Qajar period. In the tavern of this collection, there are tile paintings with the themes of the Karbala incident from the Qajar period, which have the characteristics of the Qajar court style, but are depicted with a simpler expression and adhering to local traditions. After the fire of Langroud city in the Qajar period, the interior plinth tiles, which are the oldest part of the decorations, were moved from another building to this place. Most of the animal motifs include birds such as parrots, peacocks, pheasants, etc. Animal motifs such as a lion, which is sometimes considered a symbol of Hazrat Ali (AS), a rabbit, a gazelle, which has an important place in the mythological beliefs of Gilan culture, and a dragon, whose shape was influenced by Chinese art, have been used. Khatai motifs and motifs similar to Saz style have been used in most of the tiles. The tiles with human motifs were influenced by the pattern of Chinese faces with Iranian cover, which features can be seen in the early Safavid period. There are two inscribed tiles in this building, including the signature of the tile artist and the phrase "Ya Ali", which indicates the belief of the builder and the orderer according to the Shia religion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tomb of Agha Seyed Hossein and Seyed Ebrahim Kiya, Al Kiya, Shia art, tiling | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |