
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,088 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,416 |
تحلیل و معرفی بالشهای سرامیکی تمدن چین در دورۀ تانگ | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.49567.2293 | ||
نویسندگان | ||
عاطفه فاضل* ؛ وجیهه آوای | ||
دانشگاه هنراسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
بالشهای سرامیکی در فرهنگ باستانی چین تفاوتی بارز با آنچه درفرهنگ امروزی شناخته میشود، دارند. این نوع بالشها از سلسله سویی آغاز و در سلسله تانگ رواج پیدا کردند و در سلسلههای بعدی، شامل سونگ، جین، مینگ و چینگ ادامه یافتند. پژوهش حاضر، در پی پاسخ به این دو سوال است؛ 1) نقش و جایگاه بالشهای سرامیکی در زندگی روزمره مردم دوره تانگ چگونه بوده است؟ 2) نوآوریهای تکنیکی در لعاب سانسای دوره تانگ چگونه سبب خلق فرم، نقوش و رنگهای متنوع در بالش-های سرامیکی شده است؟. روش تحقیق براساس هدف، از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی و تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای و مراجعه به وبگاههای معتبر صورت گرفته است. جامعه آماری شامل 30 قطعه از بالشهای سرامیکی دوره تانگ است که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. یکی از اهداف پژوهش، شناسایی کارکرد بالشهای سرامیکی در زندگی روزمره و باورهای مردم دوره تانگ است. از اهداف دیگر تحلیل نوآوریهای تکنیکی این بالشها از منظرشکل وفرم، تزیینات و استفاده از لعاب سانسای است. تحلیل این آثار نه تنها به درک بخشی از صنعت سرامیک چین کمک میکند، بلکه نگاهی به آداب و رسوم و باورهای مردم آن زمان نیز ارائه میدهد. نتایج نشان میدهد که تغییرات اجتماعی، گرم شدن آب و هوا و نیاز به خنک شدن در خواب از جمله دلایل شکلگیری این بالشها بوده است. تکنیکهای به کار رفته شامل حکاکی و تزئین با لعاب مشهور به «تانگ سانسای» است که از سه رنگ زرد کهربایی، سبز و آبی تیره حاصل از اکسیدهای آهن، مس و کبالت، تشکیل شده است. نقوش به کار رفته در این بالشها بیشتر نقوش گیاهی، نقش پرندگان و نقش انسانی است.بالشهای سرامیکی در فرهنگ باستانی چین تفاوتی بارز با آنچه درفرهنگ امروزی شناخته میشود، دارند. این نوع بالشها از سلسله سویی آغاز و در سلسله تانگ رواج پیدا کردند و در سلسلههای بعدی، شامل سونگ، جین، مینگ و چینگ ادامه یافتند. پژوهش حاضر، در پی پاسخ به این دو سوال است؛ 1) نقش و جایگاه بالشهای سرامیکی در زندگی روزمره مردم دوره تانگ چگونه بوده است؟ 2) نوآوریهای تکنیکی در لعاب سانسای دوره تانگ چگونه سبب خلق فرم، نقوش و رنگهای متنوع در بالش-های سرامیکی شده است؟. روش تحقیق براساس هدف، از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی و تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای و مراجعه به وبگاههای معتبر صورت گرفته است. جامعه آماری شامل 30 | ||
کلیدواژهها | ||
دوره تانگ چین؛ بالش سرامیکی؛ لعاب سانسای؛ لعاب سه رنگ | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis and Introduction of Ceramic Pillows in Tang Dynasty China | ||
نویسندگان [English] | ||
عاطفه fazel؛ Vajiheh Avay Vajiheh Avay | ||
Islamic art university | ||
چکیده [English] | ||
Pillows are essential in daily life and play a crucial role in sleep. Typically made from soft and delicate materials such as cotton or silk, pillows are designed to provide a comfortable sleeping experience. The history of pillow use in China dates back over 2000 years. Ceramic pillows in ancient Chinese culture differ significantly from those recognized today. They gained popularity during the Tang Dynasty in the 7th and 8th centuries and continued through the subsequent five dynasties: Song, Liao, Jin, Ming, and Qing. The Tang Dynasty (618-907) was marked by a peak in prosperity and court luxury, where the nobility enjoyed abundant resources, leading to enhanced social welfare and comfort for the populace. Economic advancements, thriving trade, and expanded communications fostered cultural and artistic development in the country. This research aims to address two fundamental questions regarding Tang Dynasty ceramic pillows: 1) What roles and significance did these pillows hold in the daily lives of Tang individuals? 2) How did innovations in Tang San Cai glaze contribute to the various forms, patterns, and colors observed in these pillows? As one of the most significant expressions of ceramic artistry, Tang Dynasty ceramic pillows draw considerable scholarly interest. While prior studies in other languages have focused on specific attributes of these artifacts, this research aims to provide a comprehensive perspective. A review of scientific databases indicates a lack of thorough research in Persian that critically examines these objects. Consequently, this study emphasizes the need for an independent exploration of Tang Dynasty ceramic pillows. The research employs a descriptive and analytical approach, gathering data through library resources and credible online platforms. In the twentieth century, animal and human sculptures, busts, architectural statues, various household items, and ceramic pillows were discovered in tombs. Almost all samples were coated with a combination of two or more colored glazes, which researchers came to know as "Tang Sancai" or three-color glaze. The innovative techniques used in Sancai glazing, including the application of various metal oxides, led to the creation of diverse forms and patterns visible in the ceramic pillows. The research focuses on a sample of 30 Tang Dynasty ceramic pillows selected through purposive sampling. Key objectives include identifying the functions these pillows served in the lives and beliefs of the Tang people and analyzing the innovative techniques that characterized their shape, decoration, and use of. Keywords: Tang China period, ceramic pillow, Sancai glaze, three-color glaze. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tang China period, ceramic pillow, Sancai glaze, three-color glaze | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 |