
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,426,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,545,340 |
The Amelioration of Learner-Centered Instruction through Training: The Case of Iranian EFL Teachers | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 31 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2025.48509.1976 | ||
نویسندگان | ||
Mohammadreza Moradi1؛ Parviz Alavinia* 2 | ||
1PhD, Urmia University, Urmia, Iran, Department of English language and literature, Faculty of Humanities, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Department of English Language and Literature, Urmia University, Urmia, Iran | ||
چکیده | ||
As an entrenched component of instruction in different learning contexts, learner-centered education (LCE) continues to feature as one of the major preoccupations of pedagogues and educational researchers. Though introduced to the field of applied linguistics more than four decades ago, and researched by numerous investigators from a variety of vantage points, the concept of learner-centeredness appears to be in dire need of more organized probes, particularly as regards the effect of training programs on boosted implementation of LCE and enhanced learning outcomes. Informed by this gap in the literature on LCE, the researchers in the current study set out with the aim of examining the efficacy of LCE training for better application of learner-centered instruction on the part of teachers, particularly as regards its two major components, advocating student agency/initiative, and fostering interaction/collaborative learning. To this aim, 30 language school teachers from both genders were selected and assigned to two group. To evaluate teachers’ performance in terms of LCE tenets prior and successive to treatment (LCE training workshop), an adapted version of Shihiba's (2011) checklist, with a five-point Likert scale, was employed. As the findings revealed, the experimental group teachers who were exposed to LCE training outperformed the control group participants in terms of overall LCE measure as well as its two subcomponents, i.e. advocating student agency/initiative and fostering interaction and collaborative learning. The findings offer fruitful implications for teacher trainers and language teachers, particularly concerning the proper implementation of learner-centered instruction. | ||
کلیدواژهها | ||
learner-centered education؛ learner-centered instruction؛ student agency and initiative؛ student interaction and collaborative learning؛ LCE training | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تعالی آموزش زبان آموز-محور به کمک برگزاری دوره آموزشی برای معلمان ایرانی زبان انگلیسی | ||
نویسندگان [English] | ||
محمدرضا مرادی1؛ پرویز علوی نیا2 | ||
1دانش آموخته دکتری آموزش زبان، دانشگاه ارومیه، استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده [English] | ||
آموزش زبان آموز-محور بعنوان جزئی تثبیت شده در آموزش در محیطهای مختلف یادگیری همچنان بعنوان یکی از دغدغه ها و نکات تمرکز اصلی معلمان و پژوهشگران مطرح است. اگرچه مقوله زبان آموز-محوری بیش از چهار دهه است که توسط محققان متعدد در حوزه زبانشناسی کاربردی از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته، به نظر می رسد این موضوع هنوز نیازمند کاوشهای نظام مندتری، بخصوص در زمینه اثربخشی برنامه های آموزشی در اجرای بهینه آن برای دستیابی به اهداف متعالی آموزشی باشد. بنابراین با علم به این خلاء مشهود در پیشینه تحقیق پیرامون آموزش زبان آموز-محور، محققان حاضر در پی بررسی تاثیر برگزاری دوره آموزشی برای معلمان با هدف کمک به آنان برای اجرای بهینه آموزش زبان آموز-محور برآمدند. دو موضوع اصلی مورد تمرکز در این کاوش تقویت استقلال و ابتکار یادگیرنده و نیز پیشبرد تعامل و یادگیری مشارکتی بود. بدین منظور، 30 نفر معلم آموزشگاهی از هردو جنسیت انتخاب و به دو گروه تقسیم گردیدند. برای ارزیابی عملکرد معلمان مطابق اصول آموزش زبان آموز-محور قبل و بعد از دوره آموزشی کارگاه گونه، نسخه ای تغییریافته از فهرست بازبینی شیهیبا (2011)، برروی مقیاس لیکرت پنج قسمتی بکار گرفته شد. براساس یافته ها، معلمان گروه تجربی که در دوره آموزشی مربوط به آموزش زبان آموز-محور شرکت نموده بودند عملکرد بهتری نسبت به معلمان گروه کنترل نه تنها در شاخص کلی ارزیابی بلکه در خصوص دو جزء آن بروز دادند. نتایج تحقیق دربردارنده کاربردهای موثری برای مربی معلمان و معلمان زبان، بخصوص در زمینه اجرای صحیح امر آموزش زبان آموز-محور می باشد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
تعلیم و تربیت زبان آموز-محور, آموزش زبان آموز-محور, استقلال و ابتکار یادگیرنده, تعامل و یادگیری مشارکتی, دوره آموزشی تعلیم و تربیت زبان آموز-محور | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 |