
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 953 |
تعداد مقالات | 7,829 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,072,011 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,250,446 |
بازنمایی به سبک گروتسک در عکس ندیمههای جوئل-پیتر ویتکین مبتنی بر رمزگان پنجگانه رولان بارت | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2025.48625.2247 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه صمدی* 1؛ سحر سروین2 | ||
1هنر، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران. | ||
2دکتری فلسفه هنر، عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
بازنمایی به سبک گروتسک، به تصویر کشیدن مفاهیمی است که ناهنجاری و تضاد را در فرم و محتوا منعکس میکنند و اغلب مرزهای میان واقعیت و خیال را درهم میشکند. گروتسک بهطور خاص به نمایش تصاویری میپردازد که احساسات متناقضی مانند ترس، طنز و اشمئزاز را بهطور همزمان در مخاطب برمیانگیزد. در آثار جوئل-پیتر ویتکین، بازنمایی به سبک گروتسک با بهکارگیری فرمهای ناهنجار و عناصر بصری غیرمتعارف، متجلی شده است. این پژوهش، با استفاده از رمزگان پنجگانه رولان بارت، به تبیین چگونگی بازنمایی این عناصر گروتسک در عکس صحنهپردازی شدة ندیمهها از ویتکین میپردازد. هدف این پژوهش تبیین نشانههای بصری گروتسک در عکس ندیمههای ویتکین مبتنی بر رمزگان پنجگانه بارت است. سوال پژوهش نیز این است که نشانههای بصری بازنمایی شده به سبک گروتسک، در عکس ندیمهها جوئل-پیتر ویتکین مبتنی بر رمزگان پنجگانه بارت، شامل چه مولفههایی هستند؟. این پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی انجام شده است و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و مشاهدهی تصاویر است. در مجموعه آثار ویتکین، عکس ندیمهها، با توجه به بازنمایی مولفههای گروتسک در آن، به روش گزینشی نمونهگیری شده است. این پژوهش به شیوه تحلیل کیفی نگاشته شده و مبتنی بر رویکرد نشانهشناسی و رمزگان پنجگانه رولان بارت در این حوزه واکاوی شده است. دستاوردهای این پژوهش نشان داد که نشانههای بصری گروتسک در عکس صحنهپردازی شده ندیمهها، حاوی مولفههایی چون تضادهای شدید بین زشتی و زیبایی در اثر کلاسیک و اثر بازنمایی شده، بدنهای ناهنجار، تضاد آرامش و جنگ، تضاد زندگی مدرن با زندگی کلاسیک و مفاهیم مرتبط با مرگ و زندگی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه شناسی؛ بازنمایی؛ گروتسک؛ عکاسی صحنهپردازیشده؛ جوئل-پیتر ویتکین؛ رولان بارت | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Grotesque Representation in Joel-Peter Witkin's Las Meninas Based on Roland Barthes' Five Codes | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Samadi1؛ sahar sarvin2 | ||
1Art, Faculty of Arts, ferdows, Institute of Higher Education, Mashhad, Iran. | ||
2PhD in Philosophy of Art, Faculty Member at Ferdows Higher Education Institute, Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Grotesque representation involves the depiction of concepts that reflect abnormality, contradiction, and dissonance in both form and content. This style challenges conventional ideas of beauty and harmony by presenting unsettling, bizarre, and often shocking imagery, evoking complex emotional responses such as fear, humor, and disgust. In Joel-Peter Witkin's photography, the grotesque emerges through distorted forms and shocking compositions that blur the lines between life and death, beauty and decay, and the human and the monstrous. His photograph *Las Meninas* is a reinterpretation of Diego Velázquez’s classical composition, infused with grotesque elements that challenge the viewer's perception of reality. This study aims to analyze how Witkin employs grotesque visual signs in *Las Meninas* using Roland Barthes' five codes of semiotics. By applying Barthes' hermeneutic, proairetic, semantic, symbolic, and cultural codes, the research seeks to uncover the cultural, philosophical, and existential meanings within Witkin's work. The study uses a descriptive-analytical approach, focusing on qualitative analysis and semiotic theory to decode the visual and symbolic strategies present in Witkin's photograph. The findings show that Witkin's grotesque imagery, particularly in *Las Meninas*, serves as a commentary on human existence, identity, and the tension between classical and modern life. Barthes' semiotic codes provide a structured framework to explore these visual disruptions, revealing how Witkin's work invites a reflection on life, death, and the contradictions within the human condition. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Semiotics, Representation, Grotesque, Staged Photography, Joel-Peter Witkin, Roland Barthes | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |