
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 953 |
تعداد مقالات | 7,829 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,071,854 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,250,379 |
فیلسوف در چشم صوفی؛ جایگاه ابن سینا در اندیشه شیخ علاءالدوله سمنانی | ||
ادبیات عرفانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jml.2025.49421.2656 | ||
نویسندگان | ||
قاسم رؤفی1؛ قدرت الله خیاطیان* 2؛ عظیم حمزئیان3 | ||
1دانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی، دانشگاه سمنان، ایران، | ||
2استاد گروه ادیان و عرفان، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3دانشیارگروه الهیات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر به بررسی دیدگاههای شیخ علاءالدوله سمنانی، فقیه و عارف قرن هفتم و هشتم هجری، در نقد ابوعلی سینا و حکما میپردازد. سمنانی با رویکردی انتقادی و تحلیلی، مبانی فلسفی و عرفانی را مورد بررسی قرار میدهد. این پژوهش با استفاده از شیوه تحقیق کتابخانهای و روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و هدف آن ارائه دیدگاه سمنانی به عنوان یک صوفی درباره ابوعلی سینا به عنوان یک فیلسوف است.سمنانی در نقد نظریات مختلف در زمینههای کلامی، فلسفی و عرفانی، انتقادات جدی به آرای ابوعلی سینا وارد کرده و او را در زمره حکما و پیروان حکمت یونانی قرار میدهد. به اعتقاد سمنانی، سخنان حکما در بسیاری موارد غلط و بیاساس است که بیشتر بر مبنای عقل و برخلاف مذهب سنت و جماعت است. سمنانی در چهار مسأله کلیدی، شامل علم خدا به جزئیات، قدیم بودن عالم، انکار معاد جسمانی و تنعم و تألم روح در قیامت، به منازعت با آرا و اندیشههای ابن سینا میپردازد و بر اساس مشی کلامی و عرفانی خود به آنها پاسخ داده است. در بررسی آرای سمنانی و ابن سینا، تفاوتهای بنیادینی در رویکردهای کلامی و فلسفی آنها مشهود است. سمنانی، به عنوان یک عارف و متکلم، بر آموزههای دینی تأکید میکند و علم خدا را جامع و حادث بودن عالم را میپذیرد، در حالی که ابن سینا با تفسیر کلی از علم خدا و تأکید بر پیچیدگیهای حدوث و معاد روحانی، رویکردی فلسفی و آزاداندیشانه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
علاءالدوله سمنانی؛ ابوعلی سینا؛ معاد؛ علم خدا؛ قدیم بودن عالم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Philosopher in the Eyes of the Sufi: The Place of Ibn Sina in the Thought of Sheikh Ala' al-Dawlah al-Sammani | ||
نویسندگان [English] | ||
Ghasem Raufi1؛ Ghodratollah Khayatian2؛ Azim Hamzeian3 | ||
1PhD student in Islamic Mysticism and Sufism, Semnan University, Iran. | ||
2Professor, Department of Religions and Mysticism, Faculty of Human Sciences, Semnan University, Semnan, Iran | ||
3Associated Professor , Philosophy department , Faculty of Human Sciences, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present article examines the views of Sheikh Ala al-Dawla Semnani, a jurist and mystic of the 7th and 8th centuries AH, in his critique of Avicenna and the philosophers. Semnani adopts a critical and analytical approach to investigate the philosophical and mystical foundations. This research employs a library-based research method and a descriptive-analytical approach, aiming to present Semnani's perspective as a Sufi regarding Avicenna as a philosopher. Semnani, in his critique of various theories in theological, philosophical, and mystical domains, raises serious objections to Avicenna's views, categorizing him among the philosophers and followers of Greek wisdom. According to Semnani, the statements of the philosophers are often erroneous and baseless, primarily rooted in reason and contrary to the tradition and consensus of the religious community. Semnani engages in disputation with Avicenna's ideas on four key issues: God's knowledge of particulars, the eternity of the world, the denial of bodily resurrection, and the pleasure and pain of the soul in the afterlife. He responds to these based on his theological and mystical methodology. In examining the views of Semnani and Avicenna, fundamental differences in their theological and philosophical approaches are evident. Semnani, as a mystic and theologian, emphasizes religious teachings, affirming the comprehensiveness of God's knowledge and the temporal creation of the world. In contrast, Avicenna, with his holistic interpretation of God's knowledge and emphasis on the complexities of creation and spiritual resurrection, adopts a philosophical and liberal-minded approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Alā' al-Dawlah Semnānī, Avicenna (Abu Ali Sina), Resurrection, Knowledge of God, Eternity of the Universe | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 |