
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 953 |
تعداد مقالات | 7,829 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,071,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,250,424 |
بررسی تاثیر مبانی کلامی شیعه در تفسیر خالقیت با تطبیق بر آیه 49 سوره آل عمران | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2025.46965.4171 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین شیرافکن* 1؛ عبدالرحمن باقرزاده2؛ محمد شریفی3 | ||
1عضو هیات علمی گروه عمومی دانشگاه علم و فناوری مازندران-بهشهر. پژوهشگر دانشگاه مازندران | ||
2عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه مازندران | ||
3عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
انتخاب و گزینش هر مبنای تفسیری به انتخاب روش و قواعد تفسیر خاصی منتهی میگردد؛ بدین جهت، مفسران در اغلب موارد، بر اساس دیدگاه و مبانی خود، روش های تفسیری متفاوتی برمی گزینند و در نتیجه، تفاسیری متمایز و در مواردی ناسازگار با یکدیگر فراهم می آورند. از جمله مباحثی که محل آراء مختلف میباشد، تفسیر خالقیت نسبت به غیر خدا است که اعتقاد به هر طرف دارای آثار متعددی بوده که حتی منجر به تشکیل نحله های مختلف فکری شده است. در تفکر اندیشمندان، گاهی خالقیت حقیقی به غیر خدا نسبت داده شده و گاهی خالقیت به نحو مجاز. در این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی، مبانی کلامی اندیشمندان شیعی مورد استفاده قرار گرفته و اصلی از آن اتخاذ گشته که طبق آن اصل به تفسیر آیه «أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ» (آل عمران:49) پرداختیم. با در نظر گرفتن مبانی کلامی شیعی از جمله، امکان و افتقار شیء (غیر مجرد)، عدم قابلیت خلق برای وجود حادث و انحصار علت فاعلی مستقل در خدا به این اصل دست یافتیم که اگر خلقت را به معنی درست آن _ که همان خلق و ایجاد لا من شیء است_ در نظر گرفتیم، پس چنین چیزی یک امر دفعی بوده و محال است مستند به دو فاعل و خالق باشد. بنابراین طبق تفسیر شیعه خالقیت فعل مخصوص خدا بوده و انتساب به غیر خدا به صورت مجازی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مبانی شیعه؛ تفسیر؛ صفات الهی؛ متجزی؛ فضائل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the foundations of Shia in finding the meaning of creativity by applying it to the verse "I do not behave for you from the dust of the air" | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad hossein shirafkan1؛ abdolrahman bagherzadeh2؛ mohammad sharifi3 | ||
1Quranic Sciences of Amol College | ||
2quran | ||
3quran | ||
چکیده [English] | ||
The selection and selection of any interpretive basis leads to the selection of a specific method and rules of interpretation; therefore, commentators in most cases, based on their own views and principles, choose different interpretive methods and, as a result, provide distinct and sometimes incompatible interpretations. Among the topics that are the subject of different opinions is the interpretation of creation in relation to other than God, where belief in each side has had numerous effects that have even led to the formation of different schools of thought. In the thinking of scholars, sometimes true creation is attributed to other than God and sometimes creation is permissible. In this article, using a descriptive-analytical method, the theological foundations of Shiite scholars have been used and a principle has been adopted, according to which we have interpreted the verse “Indeed, I created for you from clay the form of a bird” (Aal Imran: 49). By considering Shiite theological principles, including the possibility and lack of a discrete (non-abstract) object, the inability of creation to exist as an event, and the exclusivity of an independent active cause in God, we have arrived at the principle that if we consider creation in its true sense - which is the creation and creation of a thing without the existence of a thing - then such a thing is a repulsive matter and it is impossible for it to be based on two agents and a creator. Therefore, according to Shiite interpretation, creation is an act specific to God and its attribution to someone other than God is figurative. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Shia fundamentals, interpretation, divine attributes, division, virtues | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 |