
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,425,834 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,544,785 |
اثربخشی مداخلۀ شناختی رفتاری بر روابط بینفردی، ادراک خود و همدلی دانشآموزان دختر قلدر | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 20، شماره 4 - شماره پیاپی 77، اسفند 1403، صفحه 89-104 اصل مقاله (532.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2025.47967.3003 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اسدی1؛ کبری کاظمیان مقدم* 2؛ همایون هارون رشیدی2 | ||
1کارشناس ارشد گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخلۀ رفتاری شناختی بر روابط بینفردی، ادراک خود و همدلی دانشآموزان دختر قلدر بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش 30 دانش آموز بود که در پرسشنامه تشخیصی صفات قلدری و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش مداخلۀ آموزشی را طی 8 جلسه90 دقیقهای، هفتهای یک بار دریافت نمودند. ابزار پژوهش پرسشنامههای سیاهۀ رفتاری کودک، کیفیت روابط، ادراک خود و مقیاس همدلی شناختی و عاطفی کودکان بود. دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس تکمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که مداخلۀ شناختی رفتاری بر روابط بین فردی، ادراک خود و همدلی دانشآموزان دختر قلدر تأثیر مثبت و معناداری داشت. منطبق با یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که روانشناسان و روان درمانگران از مداخلۀ رفتاری شناختی برای بهبود روابط بینفردی، ادراک خود و همدلی دانشآموزان دختر قلدر استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک خود؛ روابط بینفردی؛ شناختی-رفتاری؛ همدلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy on Interpersonal Relations, Self Perception and Empathy among Bully Female Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Asadi1؛ Kobra Kazemian Moghadam2؛ Homayoon Haroon Rashidi2 | ||
1M.A., Department of Psychology, Hom Care Research Cnter, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology , Hom Care Research Cnter, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral intervention on interpersonal relationships, self-perception, and empathy in bully female students. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. 30 students identified as having bullying traits based on a diagnostic questionnaire. They were selected using purposive sampling and based on inclusion criteria. The experimental group received the educational intervention for 8 sessions, 90-mints once a week. The research tools were questionnaires on child behavior checklist, quality of relationships, self-perception, and children's cognitive and emotional empathy scale. Data were analyzed using univariate analysis of covariance. The findings showed that cognitive behavioral intervention had a positive and significant effect on interpersonal relationships, self-perception, and empathy of female bullied students. According to the findings of this study, it is suggested that psychologists and psychotherapists use cognitive behavioral intervention as an intervention to improve interpersonal relationships, self-perception, and empathy of bullied female students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-perception, interpersonal relationships, cognitive-behavioral, empathy | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اصغرپور لشکامی، زهرا؛ اساسه، مریم؛ کاشانی وحید، لیلا و ابراهیمپور، مجید. (1402). تدوین برنامۀ مداخلۀ بهنگام مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری اصغرپور ویژه کودکان طلاق با اختلالات عاطفی-رفتاری و اثربخشی آن بر سازگاری اجتماعی کودکان طلاق: یک مطالعۀ توصیفی. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۲ (۱۱) :۱۱۳۳-۱۱۴۸. http://shenakht.muk.ac.ir/article-۱-۱۸۰۶-fa.html حاجی مهدی، مریم و خالقیپور، شهناز. (1401). اثربخشی خوشبینی به سبک رواننمایشگری بر قلدری، روابط بینفردی و نشاط ذهنی در دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 8(3)، 80-61. 10.22108/ppls.2022.126686.2038 حاجیدوست گیو، فاطمه؛ غنیفر، محمدحسن و شهابیزاده، فاطمه. (1402). اثربخشی آموزش گروهی رفتاری- شناختی بر اضطراب و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری، ۱۰ (۲)، 107-98. URL: http://ijrn.ir/article-۱-۸۲۵-fa.html حسینی قدمگاهی، جواد؛ دژکام، محمود؛ بیانزاده، سیداکبر، فیض، ابوالحسن. (1377). کیفیت روابط اجتماعی، میزان استرس و راهبردهای مقابله با آن در بیماران قلبی. مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 4(1)، 11-1. https://www.sid.ir/paper/448170/fa خانجانی، زینب؛ شریعتی، مریم و یادگار، امین. (1393) مقایسه تحول همدلی در کودکان دارای اختلالات درونیسازی 5 تا 11 سال. نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 7(27)، 50-39. https://sanad.iau.ir/Journal/jinev/Article/972535 رحمانی، شمس اله، یارمحمدزاده، پیمان و حبیبی کلیبر، رامین. (1396). الگوی ساختاری رفتار قلدری بر اساس ادراکهای محیط خانوادگی و ویژگیهای شخصیتی در نوجوانان. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی. 11(3)، 237-253. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96880.html سعدونی، زینب؛ کاظمیان مقدم، کبری و هارونرشیدی، همایون. (1402). اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت بر تابآوری، نارسایی هیجانی و همدلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، فصلنامۀ ناتوانی یادگیری، 12(3)، 65-50. 10.22098/jld.2023.12700.2086 سبزی، ندا و فولاد چنگ، محبوبه. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر ادراک شایستگی و شادکامی دانشآموزان پسر مقطع ششم ابتدایی شهر شیراز. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 19(4)، 144-123. 10.30486/jsrp.2018.545643 عدیلی، هادی و سرداری، باقر. (1399). اثربخشی مداخلۀ مبتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانشآموزان قلدر دورۀ متوسطۀ اول. فصلنامۀ کودکان استثنایی، ۲۰ (۴)، ۱۱۸-۱۰۵. https://joec.ir/article-1-1267-fa.pdf فلاح برنجستانکی، ویدا؛ صابری، هاید و شمالی اسکوئی، آرزو. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی واقعیتدرمانی با آموزش گروهی شناختیرفتاری بر همدلی و خودکنترلی زنان دارای تعارض زناشویی. پژوهشهای مشاوره، ۲۰ (۷۹)،۱۶۷-۱۹۴. 20.1001.1.2717400.1400.20.79.9.0 نظری، الهام؛ ساعد، امید؛ فروغی، علیاکبر و خاکپور، ساحل. (1402). اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر کمالگرایی: یک کارآزمایی بالینی تصادفی. روان پرستاری، ۱۱ (۶)، 60-51. http://ijpn.ir/article-۱-۲۲۶۴-fa.html هاشمی، نیلوفر و خدمتگزار، حسین. (1402). اثربخشی مداخلۀ شناختی رفتاری بر پریشانی روانشناختی در زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامۀ روانشناسی تحلیلی – شناختی، 14(53)، 98-87. https://sanad.iau.ir/Journal/psy/Article/866825 Adili, H., & Sardary, B. (2021). Effectiveness of Emotion Regulation Training on Reducing Bullying Behaviors and Increasing Empathy Among Middle-School Bully Students. JOEC; 20 (4) :118-105. URL: http://joec.ir/article-1-1267-fa.html (Text in Persian). Aliwandi Wafa, M, & Qureshi, N. (2019). The relationship between empathy, perceived self-control and self-concept with bullying behavior of elementary school children. The second international conference of educational sciences, psychology, counseling, education and research, Tehran. https://civilica.com/doc/1143597 (Text in Persian). Asgharpour Lashkami, Z., Asaseh, M., Kashani Vahid, L., & Ebrahimpour, M. (2023). Development of early intervention program based on cognitive- behavioral theory for divorced children with emotional- behavioral disorders and its effectiveness in aggression of divorced children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (5) :44-57 Beck, A. T. (1993). Cognitive therapy: Past, present, and future. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61(2), 194–198. https://doi.org/10.1037/0022-006X.61.2.194 Bernardo, A., Galve-González, C., Cervero, A., & Tuero, E. (2022). Cyberbullying in firstyear university students and its influence on their intentions to drop out. Higher Education Researc & Development, 2(1): 1-15. DOI:10.1080/07294360.2022.2057447 Chang, E. C., & Caino, P. C. (2024). Examining the integrated broaden-and-build model of positive emotions involving hope in a community sample of Argentinian adults: a selective test among victims of interpersonal aggression. Personality and Individual Differences, 216, 112419. https://doi.org/10.1016/j.paid.2023.112419 Dadds, M. R., Hunter, K., Hawes, D., Frost, A.J., Vassallo, S., Bunn, P., Merz, S. & El Masry, Y. (2008). Measurement of empathy in children using parental ratings. ChildPsychiatry and Human Development, 39(2), 111-122. DOI: 10.1007/s10578-007-0075-4 Fallah Berejestanaki, V., saberi, H., & Shomali Oskooei, A. (2021). A Comparative Study of the Effect of Group Reality Therapy Training and Group Cognitive-Behavioral Training on Empathy and Self-Control and Marital Satisfaction of Women with Marital Conflict. QJCR; 20 (79) : 167-194. 20.1001.1.2717400.1400.20.79.9.0 (Text in Persian). Fareo, D.O.(2018). A study of self-perception and academic performance of students with special needs into mainstreamed public secondary schools in Nigeria. IFE Psychologia, 19(1), 495-510. 10.4314/ifep.v19i1.64617 Hashemi, N., & Khedmatgozar, H. (2023). Effectiveness of cognitive behavioral intervention on psychological distress in women with breast cancer. Journal of Analitical-Cognitive Psycholoy. 14( 53) 2023.87-98 https://www.sid.ir/paper/448170/fa (Text in Persian). Hosseini Gadmagahi, J., Dejkam, M., Bayanzadeh, S., & Faiz, A. (1998). The quality of social relationships, the amount of stress and coping strategies in heart patients. Thought and Behavior, 4(1), 1-11. https://ensani.ir/file/download/article/20100930140542 (Text in Persian). Hajimahdy, M., & Khaleghipour, S. (2022). The Effectiveness of Psychodrama-mediated Optimism on Bullying, Interpersonal Relations, and Subjective Vitality among Students with Oppositional Defiant Disorder. Positive Psychology Research, 8(3), 61-80. (Text in Persian). 10.22108/ppls.2022.126686.2038 Hajidoost Giv, F., Ghanaifar, M., Shahabizadeh, F., (2024). Effectiveness of Behavioral-Cognitive Group Training of Anxiety and Academic Vitality in Students. IJRN; 10 (2) :98-107. URL: http://ijrn.ir/article-1-825-fa.html (Text in Persian). Harter, S. (1985). The Self-Perception Profile for Children. Unpublished Manual, University of Denver, Denver. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1955829 Harter, S. (2012). Self-perception profile for adolescents: Manual and questionnaires. Denver, CO: University of Denver, Department of Psychology. file:///C:/Users/Green/Downloads/Self-PerceptionProfileforAdolescents.pdf Jiang, Y., Guo, L., Lai, W., Li, Y., Sun, X., Zhao, H., ... & Zhu, L. (2023). Association of emotional and behavioral problems with sleep disturbance among Chinese adolescents: The moderation effect of academic performance. Journal of Affective Disorders, 330, 94-100. https://doi.org/10.1016/j.jad.2023.02.136 Kim, H., & Taylor, A.N. (2019). Changes in self-perception during treatment of social phobia. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 27(4), 588-596. DOI:10.1037/0022-006X.72.4.588 Kennedy, A., & Brausch, A. M. (2024). Emotion dysregulation, bullying, and suicide behaviors in adolescents. Journal of Affective Disorders Reports, 15, 100715. https://doi.org/10.1016/j.jadr.2023.100715 Khanjani, Z., Shariati, M., & Yadgar, A. (2013) Comparison of the development of empathy in children with internalizing disorders 5 to 11 years old. Scientific Research Journal of Education and Evaluation, 7(27), 50-39. https://sanad.iau.ir/Journal/jinev/Article/972535 (Text in Persian). Lee, Ch. H. (2010). Personal and interpersonal correlates of bullying behaviors among korean middle school students. Interpersonal Violence, 25 (1), 152-176. DOI:10.1177/0886260508329124 Marsh, H. W. (1990). The structure of academic self-concept: The Marsh/Shavelson model. Journal of Educational psychology, 82(4), 623. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.623 Nazari , E., Saed, O., Foroughi, A., & Khakpoor, S. (2024). Effectiveness of Group Cognitive Behavioral Therapy on Perfectionism: A Randomized Clinical Trial. IJPN; 11 (6) :51-60. URL: http://ijpn.ir/article-1-2264-fa.html (Text in Persian). Pierce, G. R. (1994). The Quality of Relationships Inventory: Assessing the interpersonal context of social support. In B. R. Burleson, T. L. Albrecht, & I. G. Sarason (Eds.), Communication of social support: Messages, interactions, relationships, and community (pp. 247-264). SAGE. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1317090 Pivec, T., Horvat, M., & Košir, K. (2023). Psychosocial characteristics of bullying participants: a personoriented approach combining self-and peer-report measures. Children and Youth Services Review, 144, 106720. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106720 Rahmani, S., Yarmohamadzade, P., & Habibi-Kaleybar, R. (2017). The structural model of bullying behavior based on perception of family environments and personality traits in adolescents. Applied Psychology, 11(3), 237-253. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96880.html?lang=en (Text in Persian). Sabzi, N., & Foulad Cheng, M. (2018). The effectiveness of communication skills training on the perception of competence and happiness of male students in the sixth grade of elementary school in Shiraz. Knowledge and Research in Applied Psychology, 19(4), 123-144. 10.30486/jsrp.2018.545643 Saha, S., Lim, C.C.W., Cannon, D.L., Burton, L., Bremner, M., Cosgrove, P., & et al. (2021). Co-morbidity between mood and anxiety disorders: A systematic review and meta-analysis. Depression and Anxiety, 38(3), 286-306. doi: 10.1002/da.23113 Sadoni, Z., kazemian moghadam, K., & Haroon Rashidi, H. (2023). The Effectiveness of Compassion-Focused Therapy on Resilience, Alexithymia and Empathy Students with Specific Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 65-50. 10.22098/jld.2023.12700.2086 (Text in Persian). Satayesh Mehr, M., Haroon Rashidi, H., & Kazemian Moghadam, K. (1401). The effectiveness of story therapy on reducing bullying in single parent students. The second national conference of child and adolescent clinical psychology. https://civilica.com/doc/1579207/ (Text in Persian). Vacher C, Romo L, Dereure M, Soler M, Picot MC, Purper-Quakil D. (2022). Efficacy of cognitive behavioral therapy on aggressive behavior in children with attention deficit hyperactivity disorder and emotion dysregulation: study protocol of a randomized controlled trail. Trials , 7(23), 124-34. DOI: 10.1186/s13063-022-05996-5 Wergeland G, Riise EN, & Ost L. (2021). Cognitive behavior therapy for internalizing disorders in children and adolescents in routine clinical care: A systematic review and meta-analysis. Clin Psychol Rev, 83, 1-10. DOI: 10.1016/j.cpr.2020.101918 Weisz, E., & Cikara, M. (2021). Strategic regulation of empathy. Trends in Cognitive Sciences, 25(3): 213-227. DOI: 10.1016/j.tics.2020.12.002 Xiao, W., Lin, X., Li, X., Xu, X., Guo, H., Sun, B., & Jiang, H. (2021). The Influence of Emotion and Empathy on Decisions to Help Others. SAGE Open, 11(2): 215-228. DOI:10.1177/21582440211014513 Yearwood, K., Vliegen, N., Luyten, P., Chau, C., & Corveleyn, J. (2018). Validation of the Quality of Relationships Inventory in a Peruvian Sample of Adolescents and Associations to Peer Attachment. Psykhe, Revista de la Escuela de Psicología, 27 (1), 1-11. https://www.researchgate.net/publication/322599955 Yochman A, Parush S. (2004). Ornoy A. Responses of preschool children with and without ADHD to sensory events in daily life. American Journal Occupational Therapy; 58(3): 294-302. Zhu, Q., Ting, T., Zhong, N., & Zhang, F. (2024). Bullying victimization and mental health of Chinese adolescents: The chain of tragedy effect of belief in a just world and health-promoting lifestyle. Journal of Affective Disorders, 350, 16-23. https://doi.org/10.1016/j.jad.2024.01.039 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 236 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 88 |