تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,744 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,839 |
زمینههای بروز طراحی مستقل در نگارگری گورکانی هند از منظر نگارگری ایران | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.44278.2006 | ||
نویسندگان | ||
رویا رضاپور مقدم* 1؛ یعقوب آژند2 | ||
1استادیار دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، تبریز، ایران، نویسنده مسئول | ||
2استاد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
"طراحی مستقل" به گونه ای از نگاره ها اشاره دارد که به صورت تکبرگ و تکرنگ با مرکب، طراحی میشدند. رجحان خط بر رنگ بهعنوان مؤلفهی اصلی، طراحی را از نقاشی ایرانی متمایز میکند. نگارگران از طریق این تک-نگارهها به بازنمایی مضامینِ غیردرباری از جامعهی ایرانِ عصر صفوی پرداختند. پذیرش طراحیهای مستقل در خارج از مرزهای ایران، بهویژه دربار گورکانی هند با اقبال مواجه شد که میتوان فروش طراحیهای صادقیبیگ افشار توسط تجار آنزمان در هند را یکی از پیآمدهای آن برشمرد. رویآوردن دربار گورکانی به تکنگارههای طراحیِ عصر صفوی از این منظر حائز اهمیت است که عنصر رنگ در نگارگری هند بهعنوان خصیصهای مهم و شناختهشده در نگارهها، حضوری مرجّح داشت. از همینرو، پژوهش حاضر، ضمن ضرورتبخشیدن به بررسیِ نقش مؤثر هنر طراحی به موازات نقاشی ایرانی بر نگارگری هند، با هدف شناختِ بسترهای هنری و همچنین وجوه تأثیرگذار طراحیها بر نگارگری هند، به طرح این سوال میپردازد که چه پیشزمینههایِ هنری، موجبات پذیرش طراحیهای مستقل عصر صفوی را در دربار گورکانی فراهم کرده است؟ و حضور طراحیها چه تأثیراتی را در نگارگری گورکانی رقمزده است؟ در این راستا، با اتخاذ روش تاریخی- تطبیقی و با استفاده از منابع کتابخانهای، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که طراحیهای مکتب هرات و اهدای آنها به شاهان گورکانی و همچنین نقشآفرینی میرسیدعلی در دربار هند به رواج طراحیهایی تحتعنوان "نیمقلم" در نگارگری گورکانی انجامید. این نگارهها به تأسی از طراحیهایِ عصر صفوی با تغییر اسلوب و مضامین همراه بودند که با بروز خود، بازنمایی طبقهی غیر درباری جامعهی هند را ممکن ساخت. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحیهای مستقل؛ نگارگری عصر صفوی؛ نیمقلم؛ گورکانیان هند؛ تکنگارهها | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Fields of Independent Drawing in India's Gurkani Painting from the Perspective of Iranian Painting | ||
نویسندگان [English] | ||
roya rezapour moghadam1؛ Yaghoub Azhand2 | ||
1member of scientific mission in faculty of visual Arts, Islamic Art University of Tabriz | ||
2Professor at Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
"Independent drawing" refers to a single-page, one-color, inked painting drawing. The drawing is distinguished from persian painting by emphasizing line over color as the primary element. Through these single pictures, Safavid-era Iranian painters depicted non-courtly aspects of society. The adoption of independent drawings outside of Iran's borders, particularly at the Gurkani Court of India, was fruitful, and the sale of Sadiqi Beg Afshar's drawings by merchants in India at the time was one of its results. More attention to drawings took place during the reigns of Akbar and Jahangir Shah and among the local rulers of the Deccan, such as the Sultanate of Ahmadnagar.The Gurkani court's adoption of Safavi era drawing monograms is significant because the color was esteemed in Indian paintings as a prominent and well-known character. While examining the influential role of Iranian drawing and illustration on Indian painting to determine the artistic foundations and significant aspects of procedures in Indian painting, the current research poses the following question: "What artistic foundations led to the acceptance of independent drawings of the Safavid period in the Gurkani court? What impact did the presence of drawings have on Gurkani painting?" In the selection of paintings, two points of historical comparison and the position of painters in the court in the 15th to 17th centuries were taken into consideration..By the historical-comparative method and library sources, the research revealed that the drawings of the Harat School and their donation to the Gurkani monarchs, as well as the role of Mir Sayyid Ali at the Indian court, contributed to the diffusion of "Nim Qalam" drawings in Gurkani painting. Based on the drawings of the Safavid period, these paintings were accompanied by a shift in style and subject matter, which allowed them to represent the non-court class of Indian society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Independent drawings, Safavid era painting, Nim Qalam, Gurkani Court of India, single pictures | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 |