تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,858 |
The Relationship between Teacher Agency and Burnout among Iranian EFL Teachers: The Moderating Effect of School Culture | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1403 | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2024.46734.1917 | ||
نویسندگان | ||
Amir Soleimani1؛ Rezvan Hakimzadeh* 2 | ||
1M.A. in Educational Planning, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Professor, Department of Curriculum Development & Instructional Methods, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
This study examined the relationship between teacher agency and burnout, considering the moderation role of school culture. Through a multi-stage cluster sampling, a sample of 519 Iranian EFL teachers in the public sector was taken into account. The proposed theoretical model was carried out using the SPSS PROCESS Macro, Model One. The findings revealed that higher levels of teacher agency and school culture were associated with lower levels of burnout. Furthermore, school culture played a significant moderating role in the relationship between teacher agency and burnout. To be specific, in schools with a positive culture, the negative impact of burnout was significantly reduced by high levels of teacher agency. On the other hand, in schools with a negative culture, the beneficial effect of teacher agency on reducing burnout was much weaker. The results also showed a significant difference between male and female EFL teachers in terms of teacher agency and burnout. The study highlights the importance of promoting teacher agency as a potential strategy to reduce burnout among educators. The moderating effect of school culture on the relationship between teacher agency and burnout underscores the significance of fostering a positive and supportive school climate in Iran’s public education. | ||
کلیدواژهها | ||
teacher agency؛ burnout؛ school culture؛ EFL teachers؛ public education | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ارتباط بین عاملیت معلم و فرسودگی در میان معلمان زبان انگیسی ایرانی: نقش تعدیل کنندگی فرهنگ مدرسه | ||
نویسندگان [English] | ||
امیر سلیمانی1؛ رضوان حکیم زاده2 | ||
1کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین عاملیت معلم و فرسودگی شغلی با توجه به نقش تعدیل کننده ی فرهنگ مدرسه میباشد. از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، نمونهای متشکل از 519 معلم زبان انگلیسی شاغل در مدارس دولتی در نظر گرفته شد. مدل پژوهش با استفاده از PROCESS Macro مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که سطوح بالاتر عاملیت معلم و فرهنگ مدرسه با سطوح پایینتر فرسودگی شغلی مرتبط است. علاوه بر این، فرهنگ مدرسه نقش تعدیلکننده معناداری در رابطه بین عاملیت معلم و فرسودگی شغلی داشت. به عبارت دیگر، در مدارس با فرهنگ مثبت، تأثیر منفی فرسودگی شغلی به طور قابل توجهی توسط سطوح بالای عاملیت معلم کاهش یافت. از سوی دیگر، در مدارس با فرهنگ منفی، تأثیر مفید عاملیت معلم بر کاهش فرسودگی شغلی بسیار ضعیفتر بود. همچنین نتایج نشان داد که بین معلمان زن و مرد زبان انگلیسی از نظر عاملیت معلمی و فرسودگی شغلی تفاوت معناداری وجود دارد. این مطالعه اهمیت ارتقاء عاملیت معلم را به عنوان یک استراتژی بالقوه برای کاهش فرسودگی شغلی در بین معلمان زبان را برجسته می کند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
عاملیت معلم, فرسودگی, فرهنگ مدرسه, معلمان زبان, آموزش و پرورش دولتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 37 |