تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,684 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,779 |
تحلیل محتوا و نقد مسائل محوری کتاب جدید تاریخ سال اول دبیرستانهای ترکیه | ||
تاریخ نگری و تاریخ نگاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 دی 1403 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/hph.2024.47943.1744 | ||
نویسنده | ||
علیرضا سلیمان زاده* | ||
استادیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
کتاب تاریخ سال نهم مدارس ترکیه کتابی ایده محور است که در اینجا سعی خواهد شد انگیزههای علمی مؤلف آن بهصورت عینی و مسئله محور تبیین گردد. روش مورداستفاده در این مقاله، تحلیل محتواست که معمولاً ازآنجهت توصیف خصوصیات پیام استفاده میشود تا بتوان به نتایج پژوهش که همانا شناسایی ارزشها و نظریات بهکاررفته در کتب درسی است، دستیافت. هدف این پژوهش نیز مشخص ساختن وظیفهای است که در ترکیه برای آموزش درس تاریخ در نظر گرفتهاند. نتایج تحقیق حکایت از این دارد که در ترکیه امروزی در کنار ایده انتقال دانش گذشته به نسل کنونی، آموزش تفکر تاریخی و مهارتهای حل مسئله جایگزین روشهای قبلی گردیده است. از همین منظر، بررسی و تحلیل برنامه درسی کشوری نظیر ترکیه باعث افزایش تجارب ایرانیان، همگامی با پیشرفتهای آموزشی جهانی برای رفع برخی از مشکلات آموزشی و همچنین خلاقیت در تعیین محتوا و خطمشی آموزشی خواهد گردید. دستاورد پژوهش حاضر نیز کمک به فهم اسلوبهای منسوخ گذشته در زمینه طراحی کتب درسی، آشنایی با شیوههای نوین طراحی محتوای کتابهای درس تاریخ از سوی برنامهریزان درسی ترکیه، شناسایی تأثیر ضرورتهای کنونی دنیای معاصر بر تغییر محتوای کتابها متناسب با اهداف کلان از پیش تعیینشده سیاسی و چگونگی حرکت دقیق در مسیر مشخص و عدم انحراف از محورهای تعیینشده در زمینه تدوین متن آموزشی است. در خروجی چنین روشی، فراگیری صحیح تاریخ به دو عامل اساسی یعنی «طرز روایت معلم» و «یک متن آموزشی خوب» متکی خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
ترکیه؛ وزارت آموزش ملی؛ مدرسه؛ سال اول دبیرستان؛ نقد کتاب تاریخ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis and critique on the central issues of the newly printed history textbook for the first year of high school in Türkiye. | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Soleymanzadeh | ||
Assistant Professor Department of History, faculty of literature and humanities, University of Sistan and Baluchestan(USB), | ||
چکیده [English] | ||
The high school course begins with the ninth grade, and in this article, the history book of this grade - which has been taught for almost three years - has been selected for review. The method used in this article is content analysis, which is usually used to describe the characteristics of the message in order to reach the results of the research, which is to identify the values and theories used in textbooks. The purpose of this research is to determine the task that has been considered for teaching history in Türkiye. It should be noted that in today's Turkey, along with the idea of transferring past knowledge to the current generation, teaching historical thinking and problem solving skills has replaced the previous methods. In this way, the correct learning of the history lesson relies on two basic factors:"the teacher's narration style" and "a good teaching textbook ". In relation to the achievement of the present research, it should be said that the educational system of countries such as Turkey and Iran follow an almost centralized mode.Therefore, the review of the textbooks of that country can increase Iran's experiences, as well as creativity in determining the correct educational policy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Türkiye", "Ministry of National Education", "high school", " history textbook", "review " | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |