تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,734 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,795 |
تأثیر آموزش پردازش محور و برونداد محور بر فراگیری زمان حال ساده زبان آموزان انگلیسی | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 53، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2024.46134.2397 | ||
نویسندگان | ||
مهدی مردانی* 1؛ علی رضا خرم2 | ||
1دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا، بهبهان، ایران | ||
2گروه زبان دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی دقیق تأثیر آموزش پردازش محور و برونداد محور بر رشد فراگیران زبان انگلیسی در درک و تولید زبان حال ساده انگلیسی انجام شد. نتایج حاصل از این مطالعه به بحث پایان ناپذیر در مورد تأثیرات آموزش پردازش محور (PI) در مقایسه با آموزش برونداد محور (OI) کمک کرده است. به منظور مطالعه حاضر از بین 70 زبان آموز زبان انگلیسی در یک مرکز زبان خصوصی در ایران 40 زبان آموز پیش از متوسط زبان انگلیسی در گروه PI و 20 شرکت کننده در گروه OI قرار گرفتند. شرکتکنندگان در گروه آموزشی پردازش محور، فعالیتهای ورودی پردازشی را دریافت کردند، در حالی که شرکتکنندگان در گروه آموزشی مبتنی بر خروجی، فعالیتهای خروجی ساختار یافته را دریافت کردند. نتایج آمار توصیفی و تحلیلی نشان داد که اگرچه شرکتکنندگان در گروه آموزش پردازش محور از نظر دانش دریافتی در ساختار مورد نظر، یعنی زمان حال ساده، به طور قابلتوجهی از شرکتکنندگان در گروه آموزش مبتنی بر خروجی بهتر عمل کردند، اما هر دو نوع دستورالعمل به طور قابلتوجهی تأثیر مثبتی بر دانش تولید جملات زبان حال ساده شرکت کنندگان داشتند و تفاوت بین اثربخشی این دو نوع آموزش بر دانش مولد شرکت کنندگان معنی دار نبود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش پردازش محور؛ آموزش برونداد محور؛ دانش تولید؛ حال ساده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of processing-based and output-based instruction on the acquisition of present simple tense of EFL learners | ||
نویسندگان [English] | ||
mahdi mardani1؛ Alireza khoram2 | ||
1Behbahan Khatam Alanbia University of Technology, Behbahan, Iran | ||
2Department of English Language and Literature, Faculty of Letters and Humanities, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed at scrutinizing the effects of processing-based and output-based instruction on learners’ development in comprehension and production of the English present simple tense. The results from the study have contributed to the unending debate on the effects of processing-based instruction (PI) compared to output-based instruction (OI). For the purpose of this study, from among 70 EFL learners in a private language center in Iran, 40 pre-intermediate EFL learners were assigned to the PI group, and 20 participants were assigned to the OI group (n=20). The participants in the PI group received structured processing input activities, while the participants in the OI group received structured output activities. The results of the descriptive and analytical statistics revealed that although participants in the processing instruction group significantly outperformed the participants in the output-based instruction group in terms of their receptive knowledge of the target structure, namely the simple present tense, both types of instruction significantly affected the participants’ productive knowledge of the present simple tense, and the difference between the efficacy of these two types of instruction on participants’ productive knowledge was not significant. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
processing instruction, output-based instruction, productive knowledge, present simple tense | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 |