تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,714 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,791 |
تدوین الگوی آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری در دانش و مهارت مورد نیاز در پژوهشهای کمی کیفی و با روش پدیدارشناسی و تحلیل مضمون | ||
پژوهش های تجربی حسابداری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jera.2024.47925.3284 | ||
نویسندگان | ||
اکرم تفتیان* 1؛ فاطمه منصوری محمد آبادی2؛ نسرین الراجی3 | ||
1دانشیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه حسابداری واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تغییرات سریع علم و فناوری، تحول محیط تجاری و پیچیدگی کسبوکارهای امروزی، انتظارات از نیروی کار و حسابداران را افزایش داده است؛ بنابراین در پاسخ به انتظارات جدید کسبوکارها و جامعه از دانشگاه، تجدیدنظر در برنامه آموزش حسابداری ضروری به نظر میرسد. با توجه به اهمیت دانش و مهارت پژوهشهای کمی و کیفی؛ پژوهش حاضر به تدوین الگوی آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری در دانش و مهارت مورد نیاز در پژوهشهای کمی و کیفی میپردازد. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و پارادایم آن از نوع تفسیری است که به منظور بهرهگیری از تجارب افراد درگیر در این حوزه موضوعی، از روش پژوهش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی در آن استفادهشده است. ابعاد و مؤلفههای دانش و مهارت مورد نیاز در پژوهشهای کیفی و کمی از طریق روش تحلیل مضمون آتراید – استیرلینگ (2001) شناسایی شدهاند و تحلیلهای پژوهش نیز با استفاده از تکنیک 7 مرحلهای کولایزی انجامشده است. نمونه پژوهش نیز شامل 25 نفر از خبرگان است که از طریق تکنیک گلوله برفی انتخابشدهاند. با توجه به یافتههای پژوهش،371 گزاره (شاخص) در قالب 30 مضمون پایه و 8 مضمون سازمان دهنده شامل کمی و اقتصادسنجی، کیفی، مقالهنویسی، پایاننامه نویسی، کسب مهارتهای حرفهای و آموزش عمومی، کسب مهارتهای تکنولوژی، اخلاق پژوهش، کسب دانش در زمینههای مختلف مورد نیاز حسابداری و 3 مضمون فراگیر شامل مفاهیم آماری، گزارشنویسی و مهارتآموزی استخراجشده است که اجزای الگوی پیشنهادی آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری در دانش و مهارت مورد نیاز در پژوهشهای کمی کیفی را تشکیل دادهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی آموزشی؛ دانشجویان حسابداری؛ دانش و مهارت؛ پژوهش کمی و کیفی؛ رویکرد پدیدارشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing Pattern of Educational for Graduate Students of Accounting in the Knowledge and Skills Required in Qualitative and Quantitative Research with the Phenomenological Approach and Attride-Stirling Theme Analysis | ||
نویسندگان [English] | ||
akram taftiyan1؛ Fatemeh mansuri mohammad abadi2؛ Nasrin Alraji3 | ||
1Associate Professor, Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran. | ||
2PhD Student In Accounting, Islamic Azad University, Yazd Branch, Yazd, Iran | ||
3Master. Student, Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Social, economic, political developments and rapid changes in science and technology, the transformation of the business environment and the complexity of today's businesses have increased the expectations of the workforce and accountants. Therefore, in response to the new expectations of business and society from the university, it seems necessary to revise the accounting education program. Considering the importance of knowledge and skills of quantitative and qualitative research; The present study deals with the formulation of the educational model of graduate students of accounting in the knowledge and skills required in quantitative and qualitative research. This research is of the qualitative research type and its paradigm is of the interpretation type, in order to benefit from the experiences of the people involved in this subject area, the qualitative research method and the phenomenological approach have been used in it. The dimensions and components of knowledge and skills required in qualitative and quantitative researches have been identified through Atride-Stirling (2001) thematic analysis method, and the research analysis has been done using the 7-step collage technique. The research sample includes 25 experts who were selected through the snowball technique. According to the findings of the research, 371 propositions (indicators) in the form of 30 basic themes and 8 organizing themes, including quantitative and econometrics, qualitative, essay writing, thesis writing, professional skills acquisition and general education, technology skills acquisition, ethics Research, knowledge acquisition in various fields required by accounting and 3 overarching themes including statistical concepts, report writing and skill learning have been extracted, which have formed the components of the proposed educational model for accounting postgraduate students in the knowledge and skills required in quantitative and qualitative research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational model, Accounting Students, Knowledge and Skills, Quantitative and Qualitative Research, Phenomenological Approach | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 106 |