تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,748 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,851 |
«بازی جدید» یا «زمین جدید بازی»؛ تحلیل انتقادی گفتمان بهره وری در نظام تربیتی ایران (نقد سند تحول بنیادین) | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2024.44115.3848 | ||
نویسندگان | ||
مریم نادری* 1؛ سید مهدی سجادی2 | ||
1دکتری فلسفه تعلیم و تربیت. مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران. | ||
2استاد فلسفه تعلیم و تربیت. گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در نظام آموزش و پرورش، بهرهوری تابع نواوری خلاقانه است و هدف از تدوین مقاله بیان این نکته است که نواوری خلاقانه معطوف به بهرهوری با تغییر در نگاه دستاندرکاران نظام تربیتی به مساله تفکر حاصل میگردد. سه گفتمان نواوری که شامل تغییر در محصول، فرایند و ساختار میباشد از دهههای گذشته در ایران مورد توجه قرار گرفتند و با تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز تلاشهای گستردهای در راستای اعمال اصلاحات نواورانه با هدف افزایش بهرهوری به عمل آمده است، اما در نظام تربیتی ایران، در سالهای اخیر بهرهوری، روند افزایشی نداشته است. این مقاله به روش تحلیل مفهوم، نومفهومپردازی، تحلیل انتقادی سند تحول و نهایتا استنتاج دلالتهایی برای نظام تربیتی تدوین شده است. یافتهها حاکی از آن است که در نظام تربیتی ایران یکی از موانع اصلی ایجاد نوآوریهای خلاقانه، نوع نگاه به تفکر و به تبع آن دانش برآمده از آن تفکر است. در واقع این نوع نگاه ما به تفکر است که کم و کیف نوآوری را تعیین میکند. نتیجه نشان میدهد یکی از دلایل اصلی ناکام ماندن تلاشهای معطوف به نوآوری در چند دهه اخیر، میتواند حاکمیت تفکر خطی و دانش منتج از آن بر سیاستگذاریهای تربیتی ایران باشد. تلاشهایی که بیشتر به تغییر بازی در زمین ثابت و دارای مناسبات خطی، معطوف بوده است در حالیکه نوآوری خلاقانه نه به معنی تغییر بازی در زمین ثابت بلکه ایجاد زمین بازی جدید است که این امر با بازنگری در گفتمان تدوین اسناد بالادستی میسور خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
نواوری؛ بهره وری؛ سند تحول بنیادین؛ بازی جدید؛ زمین جدید بازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"“New Game” or “New Playground”; a Pathological Analysis of the Productivity Discourse in Iran's Educational System (Criticism of the Fundamental Reform Document of Education ) | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Naderi1؛ Mahdi Sajadi2 | ||
1PhD in Philosophy of Education, Faculty of Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Professor of Philosophy of Education, Department of Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In educational systems, productivity is subject to innovation and creativity, and it is crucial to achieve this innovation by changing the attitude of those involved in the education system toward thinking. In the past decades, three discourses of innovation have been pursued in Iran, including the discourse of change in the product, the process and the structure, and with the compilation of the Fundamental Reform Document of Education (FRDE), extensive efforts have been made to implement innovative reforms with the goal of enhancing productivity. Meanwhile, no improvement has truly been made in the Iranian educational system, because the accomplishment of creative innovations has been impeded by the attitude toward thinking and the dominance of linear thinking in the educational policies set in our country. These efforts have thus mostly been focused on changing the game yet still playing on the same field, while revolutionary and creative innovation does not simply mean changing the game and playing on the same field; rather, it means to create a new playground, which can be achieved by revising the discourses of the upstream documents compilation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Innovation, productivity, Fundamental Reform Document of Education, new game, new playground | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 |