تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 933 |
تعداد مقالات | 7,666 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,513,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,895,992 |
اثربخشی توانبخشی حسی_ حرکتی همراه با تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر بازداری پاسخ و خطرپذیری نوجوانان تیزهوش با اختلال نافرمانی مقابلهای | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 20، شماره 3 - شماره پیاپی 76، آبان 1403، صفحه 25-41 اصل مقاله (524.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2024.46546.2935 | ||
نویسندگان | ||
معصومه گلشنی جورشری* 1؛ سعید رضایی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی توانبخشی حسی_ حرکتی همراه با تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر بازداری پاسخ و خطرپذیری نوجوانان تیزهوش با اختلال نافرمانی مقابلهای انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش پسران 12-18 ساله تیزهوش با اختلال نافرمانی مقابلهای شهر تهران در سال 1402 بودند که 30 نفر بهعنوان حجم نمونه از جامعه به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. برای گروه آزمایش 8 جلسۀ 45 دقیقهای توانبخشی حسی_ حرکتی همراه با تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای انجام شد که تحریک آندی بر قشر پیشپیشانی پشتی جانبی چپ و تحریک کاتدی بر قشر پیشپیشانی پشتی جانبی راست قرار داده شد. از مقیاس مشکلات رفتاری، آزمون استروپ ماه و خورشید و خطرپذیری بادکنکی بارت استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تکمتغیری تحلیل شد. یافتهها نشان داد که میزان بازداری پاسخ و خطرپذیری دو گروه تفاوت معناداری داشت. با توجه به نتایج این مطالعه، میتوان ادعا کرد این مداخله به بهبود بازداری پاسخ و خطرپذیری در نوجوانان تیزهوش با اختلال نافرمانی مقابلهای منجر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
نافرمانی مقابلهای؛ بازداری پاسخ؛ تحریک الکتریکی فراجمجمهای؛ حسی_ حرکتی؛ خطرپذیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Sensorimotor Rehabilitation with Transcranial Direct Current Stimulation on Response Inhibition and Risk Taking in Gifted Adolescents with Oppositional Defiant Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Golshani Jorshari1؛ Saeed Rezayi2 | ||
1Ph.D. student, Department of Psychology and Exceptional Child Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Psychology and Exceptional Child Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted in determining the effectiveness of sensorimotor rehabilitation with transcranial direct current stimulation (tDCS) on response inhibition and risk taking in gifted adolescents with oppositional defiant disorder. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research was 12-18-year-old gifted boys with oppositional defiant disorder in Tehran in 2024, 30 of whom were selected as a sample size from the population by purposive sampling. For the experimental group, sensorimotor rehabilitation with tDCS, where anodic stimulation was placed on the left dorsolateral prefrontal cortex and cathodal stimulation was placed on the right dorsolateral prefrontal cortex. Adolescent behavioral problems scale, Moon and Sun Stroop test, and Barrett's balloon riskiness were used. The data were analyzed using univariate analysis of covariance test. The findings showed that there was a significant difference between the post-test of the two groups in response inhibition and risk-taking by controlling the effect of the pre-test. According to the results of this study, it can be claimed that this intervention leads improve response inhibition and risk-taking in gifted teenagers with oppositional defiant disorder. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Oppositional defiant disorder, response inhibition, risk taking, sensory rehabilitation, tDCS | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ابراهیمزاده، خوشدوی، الهی، طاهره، رضایی، مظاهر. (1391). حافظهکاری کودکان یکزبانه و دوزبانه. فصلنامۀ پژوهشهای نوین روانشناختی. 7(28)، https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4126.html?lang=fa اختیاری حامد، جنتی علی، مقیمی امیر، بهزادی آرین. (۱۳۸۱). معرفی نسخۀ فارسی آزمون خطرپذیری بادکنکی: ابزاری رفتارسنج برای بررسی تمایلات مخاطرهجویی. تازههای علوم شناختی. ۴ (۴)، ۹-۱۱. http://icssjournal.ir/article-1-559-fa.html امینی، داریوش، الماسی، مجید، نوروزی همایون، محمدرضا. (1401). اثربخشی تمرینات یکپارچهسازی حسی_ حرکتی و توانبخشی شناختی رایانهای بر کارکردهای اجرایی (حافظۀ فعال، بازداری پاسخ و انعطافپذیری شناختی) کودکان دارای کمتوجهی بیشفعالی. توانمندسازی کودکان استثنایی، 13(2): 79-95. https://www.ceciranj.ir/article_158142.html بت شکن، زهرا، گرجی، یوسف، زاهدی، حمید، رئیسی، زهره، زرین، حسین. (1401). مقایسۀ اثر مداخلات مبتنی بر تمرینات ادراکی-حرکتی اسپارک، نوروفیدبک و ذهنآگاهی بر یکپارچگی حسی کودکان دورۀ دوم ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه بیشفعالی شهر اصفهان، نشریۀ اندیشههای نوین تربیتی، 18(3): 163-143. https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_6584.html?lang=fa سلیمی نوه، فاطمه، اندیشمند، ویدا. (1402). اثربخشی آموزش یکپارچگی حسی_ حرکتی بر ارتقا کارکردهای اجرایی توجهی دانشآموزان با اختلال یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی. ۲ (۱۷۴) :۴۷-۵۴. URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2563-fa.html سیف الدینی زرندی، الهه، شیخ، محمود، باقرزاده، فضل اله، مقدس تبریزی، یوسف، آکوچکیان، مهدیه. (1400). تأثیر تمرینات ذهنآگاهی و تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر اضطراب از آسیب و عملکرد ورزشی شمشیربازان نخبه. فصلنامۀ پژوهشهای کاربردی روان شناختی، 12(1): 263-247. https://japr.ut.ac.ir/article_81609.html صیافان، نعیمه، حاجی یخچالی، علیرضا، شهنی ییلاق، منیجه. (1402). اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر توجه و الگوی الکتروانسفالوگرافی کودکان دارای اختلال نقص توجه. دستآوردهای روانشناختی، 30(2): 98-81. https://psychac.scu.ac.ir/article_18205.html غدیری صورمان آبادی، فرهاد، ابراهیم زاده، خوشدوی، انوری انبی، ثریا، غضنفری، نسیم. (1400). اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر همدلی و قضاوت اخلاقی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای. مجلۀ علوم اعصاب شفای خاتم. ۱۰ (۱) :۴۵-۵۵. http://shefayekhatam.ir/article-1-2213-fa.html کریمی لیچاهی، رقیه، اکبری، بهمن، حسین خانزاده، عباسعلی، اسدی مجره، سامره.(1400). تأثیر برنامه مداخلهای چندوجهی (آموزش یکپارچگی حسی_ حرکتی در سطح کودک و والدین) بر نگرش و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان. فصلنامۀ سلامت روان کودک. ۸ (۲) :۱-۱۶. http://childmentalhealth.ir/article-1-1127-fa.html مهرولی، فاطمه، آتش افروز، عسکر، امیدیان، مرتضی. (1402). مقایسۀ اثربخشی روش تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم و برنامه یکپارچگی حسی_ حرکتی بر کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری شناختی و بازداری پاسخ) دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری، 12(4): 114-99. https://jld.uma.ac.ir/article_2396.html?lang=fa مینایی، اصغر (۱۳۸۵). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامۀ خودسنجی و فرم گزارش معلم. فصلنامۀ کودکان استثنایی. ۶ (۱)، ۵۲۹-۵۵۸. http://joec.ir/article-1-416-fa.html نجاتی، وحید، علی پور، فرشید، بداقی، الهه، آقازیارتی، علی. (1396). ویژگیهای روانسنجی آزمون خطرپذیری بادکنکی در جوانان ایرانی. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی،11()، 136-121. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96798.html Achenbach, T. M., & Edelbrock, C. (1991). Child behavior checklist. Burlington (Vt), 7, 371-392. Alfonsi, V., D'Atri, A., Scarpelli, S., Gorgoni, M., Giacinti, F., Annarumma, L., ... & De Gennaro, L. (2023). The effects of bifrontal anodal transcranial direct current stimulation (tDCS) on sleepiness and vigilance in partially sleep‐deprived subjects: A multidimensional study. Journal of Sleep Research, e13869. https://doi.org/10.1111/jsr.13869 Amini, D., Almasi, M., & Noroozi Homayoon, M. (2022). Effectiveness of sensory-motor integration exercises and computerized cognitive rehabilitation on executive functions (working memory, response inhibition and cognitive flexibility) in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Empowering Exceptional Children, 13(2), 95-79. doi: 10.22034/ceciranj.2022.318579.1619 (Text in Persian) Archibald, S. J., & Kerns, K. A. (1999). Identification and description of new tests of executive functioning in children. Child neuropsychology, 5(2), 115-129. https://doi.org/10.1076/chin.5.2.115.3167 Benussi, A., Dell'Era, V., Cosseddu, M., Cantoni, V., Cotelli, M. S., Cotelli, M., ... & Borroni, B. (2020). Transcranial stimulation in frontotemporal dementia: a randomized, double‐blind, sham‐controlled trial. Alzheimer's & Dementia: Translational Research & Clinical Interventions, 6(1), e12033. doi: 10.1002/trc2.12033 Botshekan, Z., Gorji, Y., Zahedi, H., Raeesi, Z., & Zarrin, H. (2022). Comparison of the effect of interventions based on spark perceptual-motor exercises, neurofeedback and mindfulness on the sensory integration of children in the second grade of elementary school with ADHD. The Journal of New Thoughts on Education, 18(3), 143-163. doi: 10.22051/jontoe.2021.33775.3221 (Text in Persian) Cross, T. L., & Cross, J. R. (2021). An ecological model of suicidal behavior among students with gifts and talents. High Ability Studies, 32(1), 105-123. https://doi.org/10.1080/13598139.2020.1733391 Dachew, B. A., Pereira, G., Tessema, G. A., Dhamrait, G. K., & Alati, R. (2022). Interpregnancy interval and the risk of oppositional defiant disorder in offspring. Development and Psychopathology, 1-8. DOI: 10.1017/S095457942200013X Dang, H. M., Nguyen, H., & Weiss, B. (2017). Incremental validity of the child behavior checklist (CBCL) and the strengths and difficulties questionnaire (SDQ) in Vietnam. Asian journal of psychiatry, 29, 96-100. DOI: 10.1016/j.ajp.2017.04.023 DosSantos, M. F., Love, T. M., Martikainen, I. K., Nascimento, T. D., Fregni, F., Cummiford, C., ... & DaSilva, A. F. (2012). Immediate effects of tDCS on the μ-opioid system of a chronic pain patient. Frontiers in psychiatry, 3, 93. doi: 10.3389/fpsyt.2012.00093 Ebrahimzadeh, K., Elahi, T., & Rezaie, M. (2013). Working memory of bilingual and monolingual children. Journal of Modern Psychological Researches, 7(28), 1-22. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4126.html?lang=en (Text in Persian) Ekhtiari, H., Janati, A., Moghimi, A., Behzadi , A. (2003). The persian version of the balloon analogue risk task: an instrument for the assessment of riskful-decision making. Advances in Cognitive Sciences, 4 (4), 9-11. URL: http://icssjournal.ir/article-1-559-fa.html (Text in Persian) Flores, R. E. U., Sánchez, R. D., de la Peña, F. R., Sciutto, M. F. R., Cruz, L. P., & Villa, P. M. (2022). Executive functioning in children and adolescents with ADHD and disruptive behavior disorders. Innovations in Clinical Neuroscience, 19(10-12), 16. PMID: 36591550 Foley‐Nicpon, M., & Assouline, S. G. (2020). High ability students with coexisting disabilities: Implications for school psychological practice. Psychology in the Schools, 57(10), 1615-1626. https://doi.org/10.1002/pits.22342 François-Sévigny, J., Pilon, M., & Gauthier, L. A. (2022). Differences in parents and teachers’ perceptions of behavior manifested by gifted children with ADHD compared to gifted children without ADHD and non-gifted children with ADHD using the conners 3 scale. Brain Sciences, 12(11), 1571. DOI: 10.3390/brainsci12111571 Ghadiri sourman abadi, F., Ebrahimzadeh, K., Anvari anbi, S., Ghazanfari, N. (2021). The Effectiveness of transcranial direct-current stimulation on empathy and moral judgment of children with oppositional defiant disorder. Shefaye Khatam, 10 (1), 45-55. URL: http://shefayekhatam.ir/article-1-2213-fa.html (Text in Persian) Gomez, R., Stavropoulos, V., Gomez, A., Brown, T., & Watson, S. (2022). Network analyses of Oppositional Defiant Disorder (ODD) symptoms in children. BMC psychiatry, 22(1), 263. https://doi.org/10.1186/s12888-022-03892-5 He, J., Xu, F., Tang, L., Yu, G., & Han, Y. (2023). Association of deficits in prepotent response inhibition with attention deficit and impulsive behavior among children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Preventive Medicine, 766-769. DOI: 10.19485/j.cnki.issn2096-5087.2023.09.007 Isherwood, S. J. S., Bazin, P. L., Miletić, S., Stevenson, N. R., Trutti, A. C., Tse, D. H. Y., ... & Forstmann, B. U. (2023). Investigating Intra-Individual Networks of Response Inhibition and Interference Resolution using 7T MRI. NeuroImage, 271, 119988. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2023.119988 Jamali, Z., Ghaffari, P., Aminabadi, N. A., Norouzi, S., & Shirazi, S. (2021). Oral health status and oral health‐related quality of life in children with attention‐deficit hyperactivity disorder and oppositional defiant disorder. Special Care in Dentistry, 41(2), 178-186. DOI: 10.1111/scd.12563 Karimi Lichahi R, Akbari B, Hoseinkhanzadeh A A, Asadi Majreh S. (2021). The Effect of a multidimensional intervention program (sensory-motor integration training for child and parent) on reading attitudes and performance of students with dyslexia. J Child Ment Health, 8 (2), 1-16. URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1127-fa.html (Text in Persian) Kowalski, A. J., Addo, O. Y., Kramer, M. R., Martorell, R., Norris, S. A., Waford, R. N., ... & Stein, A. D. (2021). Longitudinal associations of pubertal timing and tempo with adolescent mental health and risk behavior initiation in urban South Africa. Journal of Adolescent Health, 69(1), 64-73. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2020.09.043 Lamanna, J. (2022). Reversing and preventing academic underachievement in gifted students viewed through the lens of lived experience. University of Wollongong. https://ro.uow.edu.au/theses1/1390/ Lejuez, C. W., Read, J. P., Kahler, C. W., Richards, J. B., Ramsey, S. E., Stuart, G. L., ... & Brown, R. A. (2002). Evaluation of a behavioral measure of risk taking: the Balloon Analogue Risk Task (BART). Journal of Experimental Psychology: Applied, 8(2),75.DOI: 10.1037//1076-898x.8.2.75 Liu, A., Vöröslakos, M., Kronberg, G., Henin, S., Krause, M. R., Huang, Y., ... & Buzsáki, G. (2018). Immediate neurophysiological effects of transcranial electrical stimulation. Nature communications, 9(1), 5092. https://doi.org/10.1038/s41467-018-07233-7 Luor, T., Al-Hroub, A., Lu, H. P., & Chang, T. Y. (2022). Scientific research trends in gifted individuals with autism spectrum disorder: A Bibliographic Scattering Analysis (1998-2020). High Ability Studies, 33(2), 169-193. https://doi.org/10.1080/13598139.2021.1948394 Mehrvali, F., Atash afrouz, A., & Omidian, M. (2023). Comparison of the effectiveness of transcranial direct current stimulation and sensorimotor integration on executive functions) cognitive flexibility and response inhibition (of students with specific learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(4), 114-99. . (Text in Persian) doi: 10.22098/jld.2023.13183.2104 Mikolajewski, A. J., & Scheeringa, M. S. (2022). Links between oppositional defiant disorder dimensions, psychophysiology, and interpersonal versus non-interpersonal trauma. Journal of psychopathology and behavioral assessment, 1-15. doi: 10.1007/s10862-021-09930-y Minaee, A. (2006). Adaptation and standardization of Child Behavior Checklist, Youth Self-report, and Teacher’s Report Forms. . Journal of Exceptional Children, 6 (1), 529-558. URL: http://joec.ir/article-1-416-fa.html (Text in Persian) Najafi, K., Mikaeili, K., & Yousefi, F. (2022). Predictor factors of attention deficit/hyperactivity, conduct, and oppositional defiant disorders in children of parents with drug abuse. Chronic Diseases Journal, 65-71. DOI: 10.22122/cdj.v10i2.730 Opoku, M. P., Moustafa, A., Alsheikh, N., Anwahi, N., Aljaberi, M., Alkhateri, T., ... & Elhoweris, H. (2024). The nexus between the attitudes and self-concepts of gifted students in an Arab context. Plos one, 19(6), e0304957. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0304957 Peairs, K. F., Putallaz, M., & Costanzo, P. R. (2019). From a (aggression) to v (victimization): Peer status and adjustment among academically gifted students in early adolescence. Gifted Child Quarterly, 63(3), 185-200. https://doi.org/10.1177/0016986219838973 Periáñez, J. A., Lubrini, G., García-Gutiérrez, A., & Ríos-Lago, M. (2021). Construct validity of the stroop color-word test: influence of speed of visual search, verbal fluency, working memory, cognitive flexibility, and conflict monitoring. Archives of Clinical Neuropsychology, 36(1), 99-111. DOI: 10.1093/arclin/acaa034 Ruf, D. (2022). 5 levels of gifted: School issues and educational options. SCB Distributors. Salimi, F., Andishmand, V. (2023). The Effectiveness of sensory-motor integration on improving the executive attention functions of students with learning disabilities. Journal of Exceptional Education, 2 (174), 47-54. URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2563-fa.html (Text in Persian) Sayafan, N., Hajiyakhchali, A., & Shehniyailagh, M. (2023). The Effect of transcranial direct current stimulation on attention and electroencephalographic pattern in children with attention deficit disorder. Psychological Achievements, 30(2), 81-98. (Text in Persian) doi: 10.22055/psy.2022.40786.2847 Seyfaddini Zarandi, E., Mahmoud, S., Bagherzade, F., Moghadas Tabrizi, Y., & Akoochakian, M. (2021). The Effect of mindfulness interval and transcrinal direct current stimulation on injury anxiety and performance in elite fencers. Journal of Applied Psychological Research, 12(1), 247-263. doi: 10.22059/japr.2021.305625.643566 (Text in Persian) Sluga, S. P., & Kozinc, Ž. (2024). Sensorimotor and proprioceptive exercise programs to improve balance in older adults: a systematic review with meta-analysis. European Journal of Translational Myology, 34(1). DOI: 10.4081/ejtm.2024.12010 Tasca, I., Guidi, M., Turriziani, P., Mento, G., & Tarantino, V. (2024). Behavioral and socio-emotional disorders in intellectual giftedness: A systematic review. Child Psychiatry & Human Development, 55(3), 768-789. DOI: 10.1007/s10578-022-01420-w Tulaci, Ö. D., Çetinkaya, M., Tulaci, R. G., Kara, H., Eraslan, A. N., & Durukan, I. (2021). Impact of Parental Impulsivity on Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Oppositional Defiant Disorder: Do Mothers' Attitudes Predict Symptom Severity in Children?. The Journal of Nervous and Mental Disease, 209(10), 759-763. DOI: 10.1097/NMD.0000000000001377 Vetter, N. C., Backhausen, L. L., Buse, J., Roessner, V., & Smolka, M. N. (2020). Altered brain morphology in boys with attention deficit hyperactivity disorder with and without comorbid conduct disorder/oppositional defiant disorder. Human Brain Mapping, 41(4), 973-983. doi: 10.1002/hbm.24853 Wang, Y., Liu, X., Wu, Y., Liang, A., Zhuang, W., Wei, J., ... & Zhang, W. (2024). Inhibitory Control, Impulsivity and Internet Addiction: Testing the Mediating Role of Oppositional Defiant Disorder Among ADHD Adolescents With and Without Gaming Disorder. Research Square, 1-18. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-4499645/v1 Westwood, S. J., Criaud, M., Lam, S. L., Lukito, S., Wallace-Hanlon, S., Kowalczyk, O. S., ... & Rubia, K. (2023). Transcranial direct current stimulation (tDCS) combined with cognitive training in adolescent boys with ADHD: a double-blind, randomised, sham-controlled trial. Psychological Medicine, 53(2), 497-512. DOI: 10.1017/S0033291721001859 Workman, C. D., Fietsam, A. C., & Rudroff, T. (2020). Different effects of 2 mA and 4 mA transcranial direct current stimulation on muscle activity and torque in a maximal isokinetic fatigue task. Frontiers in human neuroscience, 14, 240. https://doi.org/10.3389/fnhum.2020.00240 Xu, P., Wu, D., Chen, Y., Wang, Z., & Xiao, W. (2020). The effect of response inhibition training on risky decision-making task performance. Frontiers in psychology, 11, 1806. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01806 Yarger, H. A. (2022). Anxiety–amygdala associations: novel insights from the first longitudinal study of autistic youth with distinct anxiety. Biological Psychiatry, 91(11), e41-e43. DOI: 10.1016/j.biopsych.2022.03.016 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 216 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 23 |