تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,623,717 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,301 |
مقالۀ پژوهشی: بررسی تجربی اثر تنش بر مشخصههای مغناطیسی یک نمونه فولادی | ||
فیزیک کاربردی ایران | ||
دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 39، دی 1403، صفحه 158-175 اصل مقاله (2.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/ijap.2024.46948.1403 | ||
نویسندگان | ||
رضا اسلامی فر1؛ محسن صفی خانی2؛ مرتضی مظفری* 3 | ||
1دانشجوی دکترا، دانشکده فیزیک، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشآموختۀ کاشناسی ارشد، دانشکده فیزیک، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
زیردریاییها با بدنه فرومغناطیس پیش از دریانوردی برای جلوگیری از آسیب و شناسایی با مینهای دریایی و سامانههای هوابرد، مغناطشزدایی میشوند. افزایش مغناطش پسماند بدنهی زیردریاییها پس از فرآیند مغناطشزدایی، به دلیل بالا و پایین رفتن شناور، میتواند اثر مغناطشزدایی را کاهش دهد. در این پژوهش برای بررسی اثر تنش وارد شده بر مغناطش بدنه شناور، اثر فشار هیدروستاتیکی درونی بر مشخصههای مغناطیسی نمونهی مدل زیردریایی پیش و پس از فرآیند وامغناطش بررسی شد. با کاربست فشار از 0 تا 60 بار، تغییرات مشخصههای مغناطیسی به کمک حسگرهای مغناطیسی چیده شده در نقاط مشخص زیر بدنه آن ثبت شد. نتایج نشان میدهد با افزایش فشار تا 60 بار، پیش از مغناطشزدایی، مؤلفههای میدان مغناطیسی برآمده از تنش درونی نمونه به صورت خطی افزایش و با برداشتن فشار به صورت نمایی کاهش یافته و در نهایت در حدود 6 درصد به مغناطش همیشگی افزوده شده است. اگرچه پس از مغناطشزدایی، مؤلفههای میدان مغناطیسی برآمده از تنش درونی نمونه، به صورت خطی افزایش یافته است. سپس با کاهش فشار تا 0 بار، مؤلفههای میدان مغناطیسی نمونه کاهش نیافته و میدان مغناطیسی ناشی از تنش پسماند به میزان 27 درصد افزایش یافته است. از اینرو، اثر تنش در آن باقی ماند که سبب کاهش عملکرد فرآیند مغناطشزدایی دیپرمینگ شد. همچنین برای بررسی بیشتر روند افزایش مشخصههای مغناطیسی در فشارهای 30 و 45 و 60 بار پس از مغناطشزدایی ارزیابی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مغناطشزدایی؛ تنش؛ مشخصه مغناطیسی؛ سکوت مغناطیسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Research Paper: Experimental Study of the Effect of Stress on the Magnetic Signatures of a Steel Sample | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Eslamifar1؛ Mohsen Safikhani2؛ Morteza Mozaffari3 | ||
1PhD Student, Faculty of Physics, Isfahan University, Isfahan, Iran. | ||
2M. Sc. Graduated, Faculty of Physics, Isfahan University, Isfahan, Iran | ||
3Associate Professor, Faculty of Physics, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Before sailing, submarines with ferromagnetic hulls are demagnetized to avoid damage and detection by sea mines and airborne systems. The increase in the residual magnetization of the submarine body after demagnetization due to the rising and falling can reduce the effect of demagnetization. This study aimed to investigate how internal hydrostatic pressure affects the magnetic signatures of a demagnetized submarine model. Magnetic sensors were placed at specific points under the body, and the changes in magnetic signatures were recorded when pressure was applied from 0 to 60 bar. The results show that by increasing the pressure up to 60 bar before demagnetization, the magnetic field components originating from the sample's internal stresses showed a linear increase. After depressurization, there was an exponential decrease followed by a subsequent increase in permanent magnetization of about 6%. However, after demagnetization, as the pressure increased up to 60 bar, the magnetic field generated by internal stresses in the sample increased by about 27%, but upon decreasing pressure, this magnetic field did not decrease but remained unchanged. This phenomenon negatively impacted the performance of the deperming process. Also, for further investigation, the increasing trend of magnetic signatures was evaluated at pressures of 30, 45, and 60 bar. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Demagnetization, Stress, Magnetic Characteristic, Magnetic Silencing | ||
مراجع | ||
[1] Chung, H.J., Bae, K.W., Yang, C.S. and Jung, W.J., “Magnetic Treatment Techniques for Magnetic Field Reduction of a Naval Ship without Degaussing Coil”, Dpibia 28(2), 41-2, 2018. https://doi.org/10.13910/en16548874. [2] Im, S. H., Lee, H. Y. and Park, G. S., “Novel Deperming Protocols to Reduce Demagnetizing Time and Improve the Performance for the Magnetic Silence of Warships”, Energies 14(19), 6295, 2021. https://doi.org/10.3390/en14196295. [3] Zivieri, R., Palomba, G., Consolo, G. and Proverbio, E., “Static magnetic signature of a ghost-ship propulsor system as a composite ferromagnetic medium”, AIP Advances 13(9), 9-13, 2023. http://dx.doi.org/10.1063/5.0163553. [4] Yadav, R. D., Gautam, V., “Effect of Magnetic Field on Deformation Behavior of a Steel Sheet in Uniaxial Tension”, Journal of Testing and Evaluation, 51-53, 2024. https://doi.org/10.3390/en15249363 [5] Im, S. H., Park, G. S., “Research on the demagnetizing factors for magnetic hollow cylinders”, 21st International Conference on Electrical Machines and Systems (ICEMS), IEEE Xplore, 60-65, 2018. https://doi.org/10.23919/ICEMS.2018.8548969. [6] Kildishev, A. V., Nyenhuis, J. A., Dobrodeyev, P. N., Volokhov, S. A., “Deperming technology in large ferromagnetic pipes”, IEEE transactions on magnetics 35(5), 3907-9, 1999. https://doi.org/10.1109/20.800704. [7] Ozima, M., Joshima M, Kinosmta, H., “Magnetic properties of submarine basalts and the implications on the structure of the oceanic crust”, Journal of geomagnetism and geoelectricity 26(3), 335-54, 1974. https://doi.org/10.5636/jgg.26.335. [8] Wołoszyn, M., Jankowski, P., “Ship’s de-perming process using coils lying on seabed”, Metrology and Measurement Systems 26(3), 569-79, 2019. http://dx.doi.org/10.24425/mms.2019.129582. [9] Zhao, Y., Zhang, J., Li, J., Liu, S., Miao, P., Shi, Y. and Zhao, E., “A brief review of magnetic anomaly detection”, Measurement Science and Technology 32(4), 042002, 2021. http://dx.doi.org/10.1088/1361-6501/abd055. [10] Holmes, J. J., “Reduction of a ship's magnetic field signatures. Synthesis lectures on computational electromagnetics”, Morgan & Claypool, New York 3(1), 1-68, 2008. [11] Holmes, J.J., “Exploitation of a ship's magnetic field signatures. Synthesis Lectures on Computational Electromagnetics”, Morgan & Claypool, New Yor, 1(1), 1-78, 2006. [12] Kim, J.W., Kim, S.H., Kim, J.H., Lee, H.B. and Chung, H.J., “Study on efficient deperming protocol search technique of Vessel”, Proceedings of the KIEE Conference, The Korean Institute of Electrical Engineers, 2017. http://dx.doi.org/10.4283/JMAG.2017.22.1.085. [13] Holmes, J. J., “Modeling a ship’s ferromagnetic signatures”, Synthesis Lectures on Computational Electromagnetics, Morgan & Claypool, New York 2(1), 1-75, 2022. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |