تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,729 |
مفهوم مریمپرستی در قرآن؛ تحلیلی انتقادی از سنت اسلامی و قرآنپژوهی غربی | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 2 - شماره پیاپی 62، شهریور 1403، صفحه 165-203 اصل مقاله (1008.85 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2024.46106.4097 | ||
نویسنده | ||
زهرا محققیان* | ||
استادیار مطالعات قرآنی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در بازتابی که از باورهای مسیحیان پیرامون مریم در لابلای آیات قرآن دیده میشود، مفهوم «مریمپرستی» یکی از مفاهیم چالش برانگیز است که در ضمن آیه 116 مائده و برخی دیگر از آیات به آن اشاره شده است. تاکنون تلاشهای متعددی برای شناخت این مفهوم، به ویژه در مورد درک مخاطبان آن صورت گرفته است. در مقاله حاضر میکوشیم به بررسی اقوال مختلف پرداخته و راهی برای برونرفت از چالش تفسیری آن بگشاییم. سؤال اصلی در این پژوهش آن است که: مفهوم مریمپرستی چگونه در قرآن بازتاب یافته و تاکنون توسط مفسران مسلمان و قرآنپژوهان غربی چطور فهمیده شده است؟ آیات قرآنی مرتبط با این تعبیر را چگونه باید خواند تا چالشهای موجود در خصوص آن رفع شوند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد هردو گروه مفسران مورد بحث به گونهای متنوع مفهوم فوق را تفسیر کردهاند و مجموع دیدگاههای آنها از مخدوش دانستن آیات قرآن تا رویکردهای زبانی و تاریخی در نوسان است. در این بین، با تفحص در سیاق آیات قرآن و برخی مستندات برجایمانده از دوره باستان متأخر، همچنین توجه به پارهای معایب رویکرد تاریخی، بهنظر میرسد خوانش این باور مبتنی بر زبان و خلاقیت بلاغی قرآن بیشتر موجه و منطقی باشد. | ||
تازه های تحقیق | ||
در مطالعه حاضر کوشیدیم آیات مرتبط با انگاره مریمپرستی را مورد مداقه قرار دهیم و با بررسی اقوال مفسران مسلمان و قرآنپژوهان غربی راهی برای شناخت مخاطبان آن باز کنیم. یافتههای این تحقیق نشان میدهند، هردو گروه مفسران اسلامی و غیراسلامی رویکردهای مختلفی در این زمینه در پیش گرفتهاند که از مخدوش دانستن آیات قرآن تا یافتن تاریخی برای این گروه در نوسان است. در این بین مبتنی بر برخی شواهد، از سیاق آیات قرآن )بهطور خاص سوره مائده( گرفته تا برخی شواهد بیرونی برجای مانده از مسیحیان عصر پیامبر، رویکرد جدلی قرآن، که نوعی نهی مسیحیان جریان اصلی (نه فرقههای خاص و بدعتگذار) از افراط در تکریم مریم و انجام رفتارهای غلوآمیز برای اوست، بیش از همه قابل توجه بهنظر میرسد. حاصل این نگاه آن است که در هنگام خوانش قرآن باید بیشتر به استفاده از تکنیکهای ادبی و زبان بلاغی آن امعان نظر داشته باشیم تا اینکه آیات آن را مخدوش و ناشی از سوءتفاهم بدانیم یا به دنبال یافتن گروه یا فرقهای تاریخی برای شناخت جهت خطابات آن برآییم. اتخاذ این رویکرد، چنانکه دیدیم، همچنین زیباییهای ادبی قرآن را هم آشکار میسازد و از آنجا راهی است برای شناخت خلاقیت بلاغی آن. به نظر میرسد محققان مختلف، چه مسلمان و چه غیرمسلمان، که ما را به جستوجوی فرقههای بدعتگذار مسیحی هدایت میکنند، این امکان را نادید میگیرند که قرآن توانایی تولید بلاغت خلاقانه، هجو دیدگاههای مخالفان با استفاده از تکنیکهای زبانی را دارد، و این چیزی بیش از رونوشت یا ضبط ساده مکالمات و باورهای مخالفان است. توجه به این رویکرد در خصوص شناخت دیگر مواجهههای قرآن با مسیحیان[1] و حتی یهودیان و مشرکان[2] هم حائز اهمیت است و به طریقی مشابه ما را به ظرایف پنهان در لایههای ادبی این متن مقدس رهنمون میسازد، چنانکه نگارنده در دیگر آثار خویش به برخی از آنها پرداخته است.
[1]. نگارنده پیش از این در مقاله دیگری به مفهوم «ابنالله بودن عیسی» در قرآن پرداخته و به طریقی مشابه با آنچه در این نوشتار گفته شد، نشان داد چنین مفهومی نیز بیش از آنکه حکایت از گروهی تاریخی کند، نوعی بیان و خطاب بلاغی قرآن در مواجهه با باورهای مسیحیان است. ر.ک: محققیان، 1400. [2]. جالب توجه است که قرآن حتی در مقابله با باورهای مشرکان مکه نیز از چنین رویکرد بلاغی بهره برده است: ر.ک: محققیان، 1403. | ||
کلیدواژهها | ||
مریمپرستی؛ تفاسیر اسلامی؛ قرآنپژوهی غربی؛ باستان متأخر؛ سوره مائده؛ بلاغت و خلاقیت زبانی قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mariolatry (Marianism) in the Qur'an: A Comparative Analysis of Islamic and Western Scholarship | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Mohagheghian | ||
Assistant Professor of Qur'anic Studies, Institute of Human Sciences and Cultural Studies, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In the reflection of the Christian beliefs about Mary in the verses of the Qur'an, the concept of "Mariolatry" mentioned in verse Mᾱ'idah: 116 and some other verses is one of the challenging concepts that, especially in terms of knowing its audience, so far, many efforts have been made. In this article, we try to investigate these views and find a way out of its interpretation challenge. The main question in this research is: "How is the concept of Mariolatry reflected in the Qur'an and how has it been understood by Muslim commentators and Western Qur'an scholars so far?" "How should the Quranic verses related to this interpretation be read to solve the existing challenges regarding it?" Findings show that both groups of commentators have diversely interpreted the above concept so that their total views fluctuate from distorting the Quranic verses to linguistic and historical approaches. Meanwhile, examining the context of the verses of the Qur'an and some surviving documents from the late ancient period, as well as paying attention to some of the disadvantages of the historical approach, show that the reading of this belief based on the language and rhetorical creativity of the Qur'an is more justified and logical. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mariolatry؛ Islamic Commentators؛ Western Qur'anic Studies, ؛ Late Ancient, ؛ Mᾱidah, Qur'anic Linguistic Rhetoric and Creativity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 120 |