تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,234,152 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,653,229 |
تاثیر ردۀ زبانی در نگارش دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی (مطالعۀ موردی: دانشگاه اراک) | ||
زبان پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مرداد 1403 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2024.46687.2419 | ||
نویسندگان | ||
طاهره خان آبادی1؛ عیسی متقی زاده* 2؛ حیات عامری3؛ هادی نظری منظم4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2هیات علمی تربیت مدرس | ||
3دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مهارت نگارش به زبان دوم یکی از سختترین مراحل زبانآموزی است که اکثر عربیآموزان فارسیزبان در به کارگیری آن دچار مشکل هستند. در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی و شبه تجربی تلاش شد تا با استفاده از نتایج ردهشناسی زبان بین زبانهای عربی و فارسی و با رویکرد زبانشناسی مقابلهای یادگیری زبان عربی برای فارسیزبانان تسهیل شود. بدین منظور، بر پایه نتایج ردهشناسی بین دو زبان فارسی و عربی، یک الگوی آموزش مهارت نگارش به زبان عربی طراحی و به مدت یک ترم تحصیلی در کلاس نگارش یک تدریس شد. جامعه آماری دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی مقطع لیسانس و نمونه آماری 24 نفر از دانشجویان ترم 4 این رشته در دانشگاه اراک بودند. نمونه آماری براساس پیشآزمون به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. آموزش دانشجویان گروه گواه براساس روش متداول در گروه عربی صورت گرفت. در گروه آزمایش نیز آموزش بر اساس الگوی مذکور با استفاده از نتایج ردهشناسی بین زبان فارسی و عربی نکات دستوری زبان عربی به عربیآموزان تدریس شد. در هر دو آزمون عملکرد دانشی و مهارتی دانشجویان در مؤلفههای مشترک و متفاوت بین زبان عربی و فارسی و نیز مؤلفههای مختصِ زبان عربی بررسی شد. نتایج پسآزمون بیانگر این بود که تدریس الگوی مذکور موجب پیشرفت عملکرد مهارتی و دانشی دانشجویان شده است. میزان این پیشرفت به ترتیب در مؤلفههای مختص بیشتر از مؤلفههای متفاوت بود. همچنین این الگو در پیشرفت دانشجویان در آموزش مؤلفههای مشترک تاثیر چندانی نداشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ردهشناسی؛ نگارش؛ دستور زبانِ عربی؛ عملکرد؛ شناخت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of language type on the students’ writing skills: a case of the undergraduate students of Arabic language and literature at Arak University | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahereh Khanabadi1؛ Isa Motaghizadeh2؛ Hayat Ameri3؛ hadi nazarimonazam4 | ||
1PhD Student, Arabic Language and Literature Department, Tarbiyat modares University, Tehran, Iran | ||
2Tarbiat Modares University | ||
3Assistant Professor, Department of Linguistics, Tarbiyat modares University, Tehran, Iran | ||
4Assistant Professor, Arabic Language and Literature Department, Tarbiyat modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Research suggests that most of the students who learn Arabic in Iran have problems in applying the writing skills of Arabic language. In teaching a second language, it can be said that language-learning is nothing but recognizing the differing parameters of the two languages. Therefore, the mother tongue plays a key role in the process of learning a second/foreign language. This study aims to evaluate the effect of a writing model on the writing skills of the undergraduate students in the field of Arabic language and literature. This model has been designed based on the typology of Arabic and Persian grammars. The end goal of the project is to use the results of the typology of Arabic and Persian to facilitate and speed up the process of learning Arabic writing skills. The results showed the effectiveness of the mentioned model. This effect was higher in specific components with the obtained value of 76.7% than in different components with the value of 48.3%. As for the common components, with the obtained value of 4.6%, and based on covariance analysis, the mentioned teaching method was not effective in improving the students' progress in understanding and applying this component. Moreover, in the analysis of the data related to the knowledge performance and the skill performance of the language learners in the mentioned components, it was found that the mentioned teaching method was effective in improving the knowledge and skill performance of Arabic writing in the undergraduate students of Arabic Language and Literature . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic grammar, Cognition, Language typologyy, Performance, Writing skills | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |