تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 909 |
تعداد مقالات | 7,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,086,062 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,553,199 |
جایگاه سواد رسانه ای در کتاب های درسی دورۀ متوسطۀ اول | |
اندیشه های نوین تربیتی | |
مقاله 9، دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 72، تیر 1403، صفحه 117-131 اصل مقاله (438.97 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2023.42849.3736 | |
نویسندگان | |
مرضیه معتمدی محمدآبادی1؛ عباس اسدی* 2 | |
1دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | |
2دانشیار گروه روزنامه نگاری، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | |
چکیده | |
پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه سواد رسانه ای در کتاب های درسی دورۀ متوسطۀ اول انجام شد. رویکرد پژوهش، کمّی و روش پژوهش، تحلیل محتوا بود. جامعۀ پژوهش، همۀ کتاب های درسی دورۀ متوسطۀ اول در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آنها 15 کتاب شامل کتاب های تفکر و سبک زندگی، مطالعات اجتماعی، آمادگی دفاعی، پیام های آسمان، فارسی و کار و فناوری پایه های هفتم، هشتم و نهم به دلیل تناسب با موضوع به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات چکلیست محققساخته شامل 5 مؤلفه و29 زیرمؤلفۀ سواد رسانهای بود. برای بررسی روایی، چک لیست تهیه شده به تأیید پنج نفر از صاحبنظران رسید و برای تعیین پایایی از روش توافق ارزیابان استفاده شد. تجزیه وتحلیل دادهها با روش آنتروپی شانون و آمار توصیفی انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد در کتب درسی پایۀ هشتم بیش از دیگر پایه ها به مؤلفه های سواد رسانه ای توجه شده است. همچنین از میان ابعاد سواد رسانه ای، بعد نظری سواد رسانه ای دارای بیشترین فراوانی (41 درصد) و رژیم مصرف رسانه ای دارای کمترین فراوانی (5/1 درصد) بود و بر اساس نتایج حاصل از آنتروپی شانون، زیرمؤلفۀ آسیب های رسانه، بیشترین ضریب اهمیت را در کتاب های دورۀ اول متوسطه داشت. نتایج پژوهش حاکی از توجه نامتوازن به ابعاد سواد رسانه ای در کتب دورۀ متوسطۀ اول است؛ از این رو چگونگی توزیع مؤلفه های سواد رسانه ای در این دوره نیازمند بازنگری میباشد. | |
کلیدواژهها | |
سواد رسانهای؛ تحلیل محتوا؛ کتاب درسی | |
عنوان مقاله [English] | |
The Status of Media Literacy in the Textbooks of Junior High School | |
نویسندگان [English] | |
Marziyeh Motamedi Mohammadabadi1؛ Abbas Asadi2 | |
1PhD in Curriculum planning, Department, of ٍ Educational sciences, Faculty of Education and Psychology,, Isfahan University, Isfahan, Iran | |
2Associate Professor, Department of Journalism, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | |
چکیده [English] | |
The aim of the present study was to investigate the status of media literacy in the textbooks of the junior high school with a quantitative approach and content analysis method. For this purpose, 15 books of the junior high school were selected as the sample due to their relevance to the subject and were analyzed using a researcher-made media literacy checklist. The validity of the checklist was approved by five experts, and its reliability was determined through inter-rater agreement. Data analysis was done with Shannon entropy method and descriptive statistics. According to the obtained results, the theoretical dimension of media literacy had the highest frequency (41%) and the media consumption regime had the lowest frequency (1.5%). The results indicate an unbalanced attention to the aspects of media literacy, so the distribution of the components of media literacy needs to be reviewed. Introduction Access to media, as amazing phenomena of the information age (Castells, 2010), has brought many changes in human life (Rizk & Hillier, 2021). Correct exposure to the media requires "media literacy", which is one of the basic skills of citizens in the 21st century (Renee, 2010). In recent years, media literacy education has received attention in many advanced countries and has been added to the official curriculum (Taghizadeh & Taheri, 2016). However, in Iran, media literacy is less addressed (Dehghamshad & Mahmoodi, 2012). Media literacy in junior high school is especially necessary due to the students’ biological and social changes because failure to think logically, being influenced by others, and the identity crisis in teenagers make them more vulnerable to media (Abdolahi Bektash et al., 2019). In the current educational system of Iran, textbooks are considered the most important tool for education (Ebraahimi Dorcheh et al., 2016). Therefore, the capacity of this tool should be used to teach the dimensions of media literacy to students. The review of previous research shows that no research has been done regarding media literacy education in junior high school and its place in the textbooks of this period, so the main purpose of this research was to investigate the position of media literacy in junior high school textbooks and the following question were answered: What is the frequency distribution of media literacy components in junior high school textbooks? Methodology The present research used content analysis and Shannon entropy method. The research community included all junior high school textbooks in 2022-2023, among which 15 books were selected due to their relevance to the research topic. The researcher used the literature to make a checklist regarding teaching media literacy for collecting data. After receiving the opinion of five experts in communication sciences, the final checklist was prepared with five main components, including theoretical foundations, message criticism and analysis skills, ethical and security considerations, media use and media consumption regimen, and 29 sub-components. The unit of analysis in this research was themes related to media literacy. Inter-rater agreement confirmed its reliability with correlation coefficient of 0.89. Data analysis was done with Shannon entropy method and descriptive statistics. Shannon entropy method presents data processing in content analysis with a new perspective that is much stronger and more valid. Entropy in information theory is an index to mea |