تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 931 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,114 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,390 |
تاثیر ارزش های فرهنگی بر گرایش به رفتارهای نوع دوستانه دانش آموزان متوسطه شهرستان جویبار | ||
مطالعات توسعه اجتماعی -اقتصادی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، مهر 1402، صفحه 127-150 اصل مقاله (408.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/ijosed.2024.46227.1034 | ||
نویسندگان | ||
مجید کریمی* 1؛ حیدر جانعلی زاده چوب بستی2 | ||
1کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران. ایران | ||
2دانشیار، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران. ایران | ||
چکیده | ||
نوعدوستی، کنشی اجتماعی است که جاری و ساری بودن آن نشان از پیوند اجتماعی دارد و به دوام نظم اجتماعی، پیشگیری، کنترل و درمان مسائل اجتماعی و نیز توسعه و تعالی فضایل اخلاقی کمک حیاتی مینماید. بنابراین، شیوع چنین ارزش مهمی در میان اقشار اجتماعی، خاصه دانشآموزان، اساسی و ثمربخش است. گرایش به نوعدوستی در میان دانشآموزان چقدر شیوع دارد؟ و این مهم، متاثر از چه نوع ارزشهای فرهنگی است؟ پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ارزشهای فرهنگی فردگرایانه و جمعگرایانه بر گرایش به رفتارهای نوعدوستانه 1736 دانشآموز پسر متوسطه شهرستان جویبار انجام شد. با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونهگیری تصادفی خوشه ای، 320 نفر از دانشآموزان انتخاب شدند و با بکارگیری پرسشنامههای استاندارد کارلو و راندال (2003) برای سنجش گرایش به نوعدوستی این دانشآموزان و سیواداس و همکاران (2008) جهت سنجش ارزشهای فرهنگی فردگرایانه و جمعگرایانه آنها، دادههای مورد نظر جمعآوری شدند. یافتههای بدست آمده نشان داد: ارزشهای فرهنگی دو قطب متضاد نبوده و شاهد اختلاط ارزشهای فرهنگی فردگرایانه و جمعگرایانه با افزایش نسبی فردگرایی هستیم. نتایج تحلیل رگرسیون نیز، حاکی از آن است میان متغیرهای ارزشهای فرهنگی، متغیر ارزشهای فرهنگی فردگرایانه تأثیری بر گرایش به رفتارهای نوعدوستانه این دانشآموزان ندارد، اما ارزشهای فرهنگی جمعگرایانه بر گرایش به رفتارهای نوعدوستانه و ابعاد رفتارهای نوعدوستانه (متابعت آمیز، موقعیت بحرانی، هیجانی و ناشناس) این دانشآموزان تأثیر مثبت داشته است | ||
کلیدواژهها | ||
گرایش به رفتارهای نوع دوستانه؛ ارزش های فرهنگی فردگرایانه و جمع گرایانه؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Cultural Values on the Tendency to Altruistic Behaviors of High School Students of Juybar city | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Karimi1؛ Heydar Janalizadeh choobbasti2 | ||
1Graduated with a master's degree in sociology, Mazandaran University, Babolsar, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Sociology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Altruism is a social action whose current and sari is a sign of social connection, and it contributes vitally to the durability of social order, prevention, control and treatment of social issues, as well as the development and excellence of moral virtues. Therefore, the spread of such an important value among social classes, especially students, is essential and fruitful. How prevalent is altruism among students? And what kind of cultural values is this important? The present study was conducted with the aim of investigating the impact of individualistic and collectivist cultural values on the tendency to altruistic behaviors of 1736 male high school students of Juibar city. Using the Cochran formula and cluster random sampling method, 320 students were selected and by using the standard questionnaires of Carlo and Randall (2003) to measure the altruism tendency of these students and Sivadas et al. (2008) to measure Their individualistic and collectivist cultural values, the desired data were collected. The findings showed that the cultural values of two poles are not opposite and we are witnessing the mixing of individualistic and collectivist cultural values with a relative increase in individualism. The results of the regression analysis also indicated that among the variables of cultural values; The variable of individualistic cultural values has no effect on the tendency towards altruistic behavior of these students, but the collectivist cultural values have a positive effect on the tendency towards altruistic behavior and dimensions of altruistic behavior (submissive, critical situation, emotional and anonymous) of these students. had. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tendency to altruistic behaviors, Individualistic and collectivist cultural values, Students | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Asadi M, Etesam F, Knigh K, Elfenbein M H, Rezaei F. (2006). Relationship of Connected and Separate Knowing to Individualism-Collectivism Among Iranian and American Students. Advances in Cognitive Sciences, 8 (1) :17-22 (in persian)
Balakhani, G., & Maleki, A. (2017). The study of individualism in the realm of family (A case of Tehran citizens). Journal of Strategic Studies on Women, 20(77), 7-34. doi: 10.22095/jwss.2017.59703(in persian)
Carlo, G., Hausmann, A., Christiansen, S., & Randall, B. A. (2003). Sociocognitive and Behavioral Correlates of a Measure of Prosocial Tendencies for Adolescents Psychology, Department of Faculty Publications, Department of Psychology
-Carlo, G. & Randall, B. A. (2002). The development of a measure of prosocial behaviors for late adolescents. Journal of youth and adolescence, 31(1), 31-44.
Carlo, G., Eisenberg, N., and Knight, G. P. (1992). An objective measure of adolescents’ prosocial moral reasoning. J. Res. Adolesc. 2: 331 349.
Carlo, G., Padilla-Walker, L. M., & Nielson, M. G. (2015). Longitudinal bidirectional relations between adolescents’ sympathy and prosocial behavior. Developmental Psychology, 51, 1771.
Cukur, C. S., De Guzman, M. R. T., & Carlo, G. (2004). Religiosity, values, and horizontal and vertical individualism—Collectivism: A study of Turkey, the United States, and the Philippines. The Journal of social psychology, 144(6), 613-634.
Chelbi, Masoud (2006). The sociology of order: A theoretical analysis of social order. First edition. Nashr Ney Tehran. (in persian).
Dorkeim, Emil (1384). Darbareye Taqsim-e Kar-e Ejtem'i. Tarjome: Bagher Parham. Nashr Markaz. Tehran. (in persian)
Durkheim, Emile. [1897]1951. Suicide: A study in sociology. Glencoe, IL: free press
V.Hofmann, C.M. Müller. (2018). Avoiding antisocial behavior among adolescents: The positive influence of classmates’ prosocial behavior. Journal of Adolescence 68, 136 145.
Darwish, A., & Huber, L. (2003). Individualism vs collectivism in different cultures: A cross-cultural study. Intercultural Education, 14(1), 47-55.
Farahani, M.N., De Raad, B., Farzad, V., & Fotoohie, M. (2014). Taxonomy and structure of Persian personality-descriptive trait terms. International Journal of Psychology.
Fang, F. C., Yiming, J., & Jeong, M. L. (2012). “I” value competence but “we” value social competence: The moderating role of voters’ individualistic and collectivistic orientation in political elections, University of Delaware, Department of Psychology, USA, Journal of Experimental Social Psychology, 48.
Gharibi Kaliber, B. (2019). The relationship between maternal sensitivity, mother-child interaction, and prosocial behavior in preschool children. Master's thesis in clinical psychology, Shahid Beheshti University.
Golchin, M., Hosseini, M.R., Imamali Zadeh, H., & Morad, A. (2016). Empirical analysis of the relationship between social factors and tendency towards prosocial behaviors (Case study: Citizens of Hamedan). Urban Sociological Studies, 6(19), 85-112. (in persian).
Hofsted, G. (1980), Cultures and consequences, California: Sage.
Maeedfar, S., & Sabouri Khosroshahi, H. (2010). Investigation of children's individualism in the family. Social Science Research Journal of Garmsar, 4(4). (in persian).
Mohammadi, H., & Sheikh Alislami, H. (2013). The role of cultural values in predicting friendship type through the mediation of responsibility in students of Shiraz University. Culture in Islamic University, 9/3. (in persian).
Mohammadi, H. (2017). The role of attachment styles and cultural values in cognitive emotion regulation through the mediation of basic psychological needs and identity processing styles. Doctoral dissertation, Shiraz University. (in persian).
Nasiri. (2012). Presentation of a causal-experimental model of the relationship between socio-emotional learning and success in education and life in high school students. Doctoral dissertation in educational psychology, Shiraz University. (in persian).
Norouzi, F. (2008). Self-centered individualism and influencing factors. Social Sciences (Azad University of Khalkhal), 4(3). (in persian).
Norouzi, F. (1995). Investigation of individualism in adolescents studying in Tehran.
Santos, H. C., Varnum, M. E., & Grossmann, I. (2017). Global increases in individualism. Psychological science, 28(9), 1228-1239
Spencer، Herbert (۱۹۰۸). Social Statics and the Man Versus the State. New York: Appleton
Triandis, Harry C. (1998). Individualism and collectivism (Theoretical and Methodological Approach), Sage publication.
Triandis, H. (1995). Individualism and Collectivism. Boulder, CO: Westview
Zare, F. (2019). The Family Factors Underlying Individualism-Collectivism. Thesis, Alzahra University. (in persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 401 |